Podvody na cizincích jsou v pražských obchodech s potravinami poměrně rozšířené. Vyplývá to z nově zveřejněné studie pěti českých ekonomů působících na tuzemských univerzitách, kterou na svém webu včera publikoval prestižní akademický žurnál Journal of Behavioral and Experimental Economics.
Ve studii Cheating Customers in Grocery Stores: A Field Study on Dishonesty se pětice autorů zaměřila na téměř 260 pražských obchodů s potravinami, koloniály či večerky. Klíčovou roli sehráli figuranti. Ti ve vybraných prodejnách předstírali cizince, kteří nejsou dobře sžiti s českou měnou, nevyznají se příliš v jejích jednotlivých mincích či bankovkách, takže při nákupu drobného zboží představují potenciálně snadný terč nekalého jednání prodavačů a pokladních.
Figuranti uvedli prodávající a pokladní do situace, kdy jim mohli vrátit zpět méně peněz, než měli. Autoři studie pak sledovali, v kolika případech prodávající a pokladní svodu nekalého obohacení podlehnou. Stalo se tak ve 21 procentech obchodů, tedy v 54 prodejnách. Ve střední hodnotě přitom „nechávali navíc“ nekalým prodávajícím 54 procent hodnoty průměrného nákupu.
Muži podváděli a současně byli podváděni častěji než ženy, avšak rozdíl mezi oběma pohlavími nebyl nikterak výrazný. Nekalé jednání prodávajících nastávalo častěji v ranních než večerních hodinách. Autoři studie tak nepotvrdili hypotézu známou v odborné literatuře jako morning morality effect, že v ranním a dopoledním čase lidé obecně jednají čestněji než v hodinách odpoledních a večerních. Hypotéza staví na tom, že člověk se během dne postupně unavuje a vyčerpává, takže slábne jeho určitá duševní síla odolávat pokušení nekalého a amorálního jednání.
Autoři závěrem konstatují, že obelhávání zákazníků je v daných obchodech poměrně rozšířeno a že k němu intenzivněji dochází v centrální oblasti města, kde existuje až třikrát větší pravděpodobnost okradení než ve zbytku české metropole.
Lukáš Kovanda