360° Pavlíny Wolfové: Zdraží kvůli dopadům koronaviru jízdné u českých dopravců?

360

Železniční doprava

Pavlína Wolfová ve středu v pořadu 360° sledovala železniční dopravu v čase pandemie koronaviru. Hrozí kvůli ní zdražování jízdenek? Přepravci počítají hubené krizové měsíce a za miliardové škody chtějí speciální pomoc od státu. Mluví o dočasné státní dotaci na klíčové trati nebo kompenzacích za každý ujetý kilometr.

V době pandemie výrazně klesl počet cestujících, a tak se dopravci museli vypořádat s výraznými ztrátami. „Na to reagovalo ministerstvo dopravy a jednotlivé krajské samosprávy redukcemi železniční dopravy. V dálkové dopravě došlo k redukci o 40 procent a v regionální o 13 procent. Konečný účet bude zřejmě až 2,5 miliardy korun,“ uvedla tisková mluvčí Českých drah Monika Bezuchová.

Podle tiskového mluvčího RegioJetu Aleše Ondrůje vypadal rok 2020 zpočátku jako velice výnosný z hlediska počtu přepravených cestujících. „My jsme viděli nárůsty v měsících, které nejsou tak silné, jako je leden a únor. Od toho 12. března (začátek nouzového stavu, pozn. red.) se to vlastně utlumilo úplně až na zlomek cestujících, který by jinak standardně cestoval,“ okomentoval mluvčí RegioJetu s tím, že propad zisku bude velký.

Dopravce LeoExpress potvrdil, že ztráty za měsíc březen dosáhly desítek milionů korun. „Pokud bychom se podívali na duben, například na období Velikonoc, tak to byly miliony korun denně. Protože je to jedno z nejvytíženějších období,“ sdělil CNN Prima NEWS tiskový mluvčí LeoExpressu Emil Sedlařík.

Přepravce Arriva omezil dopravu o zhruba 20 procent. „Počet cestujících klesl ze dne na den na 15 procent původního stavu. Ztráta za březen je za celou Arrivu 50 milionů korun,“ dodal tiskový mluvčí Arrivy Jan Holub.

Podpora ministerstva

Ministr průmyslu a obchodu, pro tuhle chvíli hlavně ministr dopravy Karel Havlíček, se k pomoci dopravcům už vyjádřil. „Doprava osobního charakteru postižená je, tam je to jednoznačné. Tam ty dva měsíce byl brutální výpadek. U českých drah to bylo tak, že se pohyboval někde na 5 procentech své kapacity,“ řekl Havlíček s tím, že se bude snažit vymyslet model podpory. „Budu chtít také slyšet, do jaké míry využívají stávající podpory,“ komentoval ministr.

Na otázku, jak by měl stát pomoci dopravcům, odpověděl ekonomický novinář Jan Sůra. „Podle mého názoru dopravci potřebují především jasný jízdní řád toho, jak budou všechna opatření uvolňována. Především pak v mezinárodní dopravě,“ dodal s tím, že ta je důležitá pro dopravce z hlediska příjmů.

Dražší jízdné podle ekonoma cestujícím nehrozí. „Naopak si myslím, že dopravci budou zlevňovat, zejména na začátku, aby podpořili cestování. Budou nabízet akční nabídky a podobně. Dopravci si nemůžou dovolit zdražit o tolik, aby lidi vypudili,“ dodal.

Opatření ve vlacích

Kvůli koronaviru bylo zavedeno mnoho bezpečnostních opatření, a to proto, aby se virus nešířil. Jaká opatření platí ve vlacích? Stejně jako třeba v restauracích i ve vlaku by cestující měli sedět dva metry od sebe a mít na obličeji nasazenou ochrannou pomůcku, tedy například roušku nebo šátek. Průvodčí ve vlaku má roušku i rukavice. Někteří dopravci nabízejí i roušky zdarma nebo dezinfekční prostředky na ruce či speciálně upravený rezervační systém sedadel.

Tagy: