Českou kvalitu nenahradíš III. - MAMA AI
Velká příležitost, potenciál i hrozba. O umělé inteligenci se toho za poslední roky napsalo více než dost. Jedni ji vítají s nadšením, druzí na ni hledí s obavami z toho, co všechno může přinést. Jasné je jedno. Své místo v lidském světě má jisté a čím dál častěji dokazuje, že umí být velmi platná. Takto AI vnímá i Ministerstvo průmyslu a obchodu, podle kterého může národům napříč planetou přinést vyšší kvalitu života.
Přední ekonomové a zkušení podnikatelé mají jasno - bez umělé inteligence už to dál nepůjde. Kdo bude trvat na starých zvycích, daleko se nedostane. Naopak firmy, které udrží krok s dobou a umělou inteligenci přizvou ke spolupráci, budou výrazně více schopné konkurence a mezi zákazníky budou lépe vidět. AI dokáže servis pro klienty udělat podstatně přehlednějším a rychlejším.
Zlepší umělá inteligence úroveň života v Česku?
A to platí i ve veřejné sféře. Podle Petra Očka, vrchního ředitele sekce digitalizace a inovací Ministerstva průmyslu a obchodu je na čase začít potenciál AI využívat v plné míře.
Naším cílem je podpora celého hodnotového řetězce umělé inteligence, od jejího výzkumu a vývoje, přes její zavádění do praxe a aktivní využívání, až po dopady na spotřebitele. Klíčové je pro nás zajistit fungování digitálního ekosystému, který umožňuje rozvoj inovativní a zároveň důvěryhodné a bezpečné umělé inteligence, která má potenciál zvýšit schopnost konkurence našich firem a zlepšit kvalitu života našich občanů.“
Otevřeno 24/7: Automatizované prodejny jsou hybatelem dnešní doby
Nakupování nikdy nebylo pohodlnější! Běžná rutina, jako je zásobování potravinami, může být v 21. století bleskovou záležitostí, ke které ani nejsou nezbytně potřeba pokladní či kurýři. A to díky moderním technologiím, které nám umožňují absolutní komfort – kdykoli během dne i noci jednoduše přijdeme do obchodu, kde si koupíme, co právě potřebujeme. První s konceptem automatizovaných prodejen v ČR přišla Skupina COOP.
I proto se MPO stalo gestorem Národní strategie umělé inteligence, kterou Vláda ČR schválila v květnu roku 2019. A jak dodává Petr Očko, naše země se tak stala jednou z prvních evropských zemí, která představila ucelený strategický dokument, jež se průlomové technologii věnuje. „Vzhledem k jejímu dynamickému rozvoji a rozšíření nástrojů založených na umělé inteligenci mezi širokou veřejnost začalo Ministerstvo průmyslu a obchodu v průběhu tohoto roku pracovat na aktualizaci této strategie. Aktualizace probíhá v úzké spolupráci s relevantními hospodářskými a sociálními partnery i experty na umělou inteligenci, aby dostatečně zohledňovala jejich potřeby,“ říká šéf sekce digitalizace a inovací MPO s tím, že aktualizovaná strategie by vedle nejnovějšího technologického vývoje měla reflektovat také mezinárodní iniciativy, jako je například na půdě Evropské unie projednávané nařízení o umělé inteligenci, tzv. AI Akt.
Rozvoj umělé inteligence pak MPO podporuje politicky i finančně - národními i evropskými financemi. Především díky dotacím z Národního plánu obnovy, konkrétně v rámci Komponenty 1.5 Digitální transformace podniků vzniklo v ČR už šest Evropských center digitálních inovací. Ty mají podpořit firmy na trhu ve využívání moderních technologií, k nimž právě AI patří.
A peníze jsou určené i pro Testovací a experimentální zařízení pro umělou inteligenci v oblasti výroby. To má umožnit testování inovativních řešení založených na umělé inteligenci v podmínkách reálného trhu a podpořit tak jejich realizování.
AI pro všechny
Do roku 2030 má tak Petr Očko o fungování AI v ČR jasnou vizi: „Přál bych si, aby v České republice vznikaly nové inovativní podniky, které budou aktivně rozvíjet chytrá řešení založená na umělé inteligenci. Důležité je, aby se naše firmy i občané nebáli umělou inteligenci využívat pro zefektivnění své práce,“ uvádí šéf vedoucí sekce digitalizace a inovací MPO. A dodává:
Umělá inteligence by měla zvyšovat kvalitu našeho života skrze její nasazení do oblastí, jako je zejména zdravotnictví, vzdělávání, veřejná správa a průmysl. Za klíčové zároveň považuji, abychom dokázali flexibilně reagovat na výzvy, které jsou s umělou inteligencí spojeny.“
O společnosti MAMA AI
Mama AI je evropská technologická skupina s českým kapitálem založená v dubnu 2021. Zaměřuje se na vývoj produktů a poskytování služeb v oblasti aplikací umělé inteligence. Tým společnosti se v posledních desítkách let velkou měrou prací z České republiky zasloužil o vývoj klíčových světových technologií umožňujících stavbu AI produktů, včetně hlasových a textových konverzačních asistentů pro zákazníky ze všech kontinentů.
A velmi podobné vize má i Martin Čmejrek, spoluzakladatel společnosti MAMA AI, která patří k dlouhodobým průkopníkům umělé inteligence. Tým společnosti se začal formovat už v 90. letech v prostředí IBM Watson Research v New Yorku.
Poskytujeme poradenství podnikům, organizacím a institucím. Na míru doporučíme zavádění umělé inteligence, tedy jak podat umělé inteligenci prst, aniž by vám utrhla celou ruku. Na co se zaměřit, aby zákazníci zůstávali spokojeni. Jaké znalosti o AI by si měli zákazníci osvojit, aby se digitální transformace dobře rozběhla.“
Jak dále Martin Čmejrek zdůrazňuje, v MAMA AI funguje multigenerační tým s pestrou profesionální a výzkumnou zkušeností, což prý patří mezi největší přednosti společnosti. „Poskytujeme velmi kvalitní a inovativní AI řešení podle potřeb zákazníků. Stojíme za mezinárodními produkty, které používají miliony lidí po celém světě.“
Připraví AI lidi o práci?
V praxi tak dokazují, že umělá inteligence umí zefektivnit celé fungování podniků. Zrychlí a zlevní vnitřní procesy, což ve výsledku umožní interní inovace a podpoří větší konkurenceschopnost. Jak říká další ze spoluzakladatelů MAMA AI, Jan Kleindienst, umělá inteligence ale lidský faktor docela nenahradí. Spíš lidé ovládající umělou inteligenci nahradí ty, kteří se jí brání. „Je potřeba, bychom zvedli produktivitu práce v této zemi. Chceme rozumně aplikovat technologie AI tam, kde to dává smysl a přináší to přidanou hodnotu.“
A jak dále podotýká, slovo MAMA v názvu společnosti se dá přeložit také jako Man and machine, tedy člověk a stroje, což je symbolický překlad vize, kterou firma má - aby lidé a technika pracovali dohromady a usnadňovali fungování nám všem.