Blíží se konec slev? Džungle akcí mate zákazníky. Experti navrhují „bič na supermarkety“

ZPRÁVY PLUS, Tomáš Maier, Štěpán Křeček - 13.2. v 10:30

Slevové akce křiví trh s potravinami a je potřeba je usměrňovat, tvrdí někteří ekonomové. Například ekonomický poradce premiéra Štěpán Křeček doporučuje třeba zamezení umělého navyšování cen, jak uvedl pro CNN Prima NEWS. Agrární ekonom Tomáš Maier navrhuje další „biče na supermarkety“.

Obchodní řetězce podle Maiera často zneužívají například toho, že s předstihem ohlašují slevy, a pak nemají dostatek zboží na skladě. „Proto bych navrhoval bič na supermarkety, že i zboží, které je ve slevě, musí být po celou dobu otevření obchodu na regálech,“ uvedl ekonom ve vysílání CNN Prima NEWS.

ČTĚTE TAKÉ: Spolu se probudilo a půl roku před koncem vlády hlásí, že našlo recept na krizi bydlení

Pro zákazníky může být také matoucí, když cenovka nezobrazuje pouze konečnou cenu po slevě, ale i cenu vázanou na splnění dodatečných podmínek. Často se stává, že až u pokladny zjistí, že sleva není automatická, ale vyžaduje slevový kupon nebo třeba členskou kartu. „Musí to být cena bez nějakých podmínek,“ řekl Maier.

V případě členských karet zákazník v podstatě prodává osobní data za body nebo levnější zboží, upozornil Křeček. „Obchodník nedělá věrnostní programy proto, že by chtěl rozdávat nějaké milodary, ale je to velice promyšlená marketingová strategie,“ zdůraznil.

Varoval také před klamavými falešnými slevami. Jde o situaci, kdy obchod deklaruje slevu, která reálně není skutečným zlevněním. Typickým příkladem je umělé navýšení ceny krátce před slevovou akcí, aby následná „sleva“ působila výrazněji. „Vždy by měla být uvedena cena za posledních třicet dnů. To může zákazníka zorientovat, jestli je skutečně výhodná,“ poznamenal.

Příliš nízké pokuty

Křeček tvrdí, že by měl mít každý obchodník právo nabízet své zboží v akčních slevách, a nesouhlasí s jejich plošným omezováním. Zároveň však zdůrazňuje, že veškeré akce musí splňovat zákonné požadavky.

Kontrola dodržování těchto pravidel, která je v kompetenci státu, by podle něj měla probíhat důsledněji. „Obávám se, že nové vedení České obchodní inspekce (ČOI) dlouhodobě selhává a je příliš laxní,“ okomentoval.

ČOI sice hojně uděluje pokuty za nepravdivé slevové akce, podle některých expertů to ale nestačí, a to zejména co se týče výše sankcí. Pokuty se jim zdají nízké ve srovnání s tím, kolik peněz řetězce vydělají.

Například obchodní řetězec, který měl čistý roční zisk přes 918 milionů korun, dostal celkem jedenáct pokut v hodnotě zhruba dvou milionů korun, což jsou asi dvě procenta ze zisku.

„Bohužel v Čechách jsou pokuty zatím směšně nízké, mnozí obchodníci se jim vysmívají, a to je velká chyba. V případě opakovaného porušování pravidel je třeba pokuty astronomicky navyšovat,“ namítl Křeček. „Je potřeba nasadit drakonické pokuty, aby si to řetězce rozmyslely,“ souhlasil Maier.

MOHLI JSTE PŘEHLÉDNOUT: Levné máslo? Potravináři přišli s novým důvodem, proč to nejde. Nefér příběhy, namítá Výborný

Tagy:
nákupy ekonomika Štěpán Křeček obchody slevy makroekonomie Tomáš Maier produkty a služby ekonomika, obchod a finance spotřební zboží