Ministerstvo školství kvůli pandemii koronaviru vydalo doporučení, aby základní či střední školy během blížícího se pololetního vysvědčení žáky hodnotily pouze slovně, nikoliv známkou. Výuka byla totiž od září narušena a velmi brzy se, stejně jako na jaře, přešlo na distanční výuku, která není plnohodnotnou náhradou. Představitelé škol se na doporučení dívají různě, ale zároveň se shodují, že většina škol zůstane u klasického známkování
Resort školství, v jehož čele stojí Robert Plaga (za ANO), na svém webu informoval, že zaslal základním a středním školám doporučení, podle něhož by se žáci za 1. pololetí tohoto školního roku měli na vysvědčení hodnotit slovně.
Pololetní vysvědčení během pandemie? Ministerstvo doporučuje slovní hodnocení
Vysvědčení za první pololetí aktuálního školního roku se bude moct předávat později, pokud do konce ledna neskončí zákaz přítomnosti žáků ve školách. Obsah vysvědčení ale budou muset školy žákům sdělit v termínu 28. ledna. V úterý o tom informovala mluvčí úřadu Aneta Lednová. Úřad podle ní již školám poskytl doporučení k tvorbě pololetního hodnocení. S ohledem na výuku na dálku by se mělo zaměřit na odpovědnost dětí za vlastní učení, práci s časem a plnění povinností. Na vysvědčení ministerstvo doporučuje slovní hodnocení, možné ale budou i známky.
Důvodem je především fakt, že žáci absolvovali část či většinu školního roku doma a učili se pouze on-line. „Doporučení uvádí, že v tomto specifickém školním roce je vhodné zaměřit se především na posilování odpovědnosti žáků za vlastní učení, práci s časem a plnění svých povinností, protože právě tyto dovednosti jsou stěžejním předpokladem nejen pro úspěšné zvládání distanční výuky,“ uvádí zkraje doporučení ministerstva, které směřuje také ke konzervatořím.
Následně resort přímo uvádí, že doporučuje především hodnotit žáky na vysvědčení slovně. „Za stávajících okolností však lze doporučit zejména hodnocení slovní, případně klasifikaci doplněnou slovním hodnocením,“ dodává resort na svém webu.
Kromě samotných výkonů, aktivity při vyučování a plnění zadaných úkolů by učitelé podle ministerstva měli u žáků ocenit také „schopnost organizovat si čas a učení v podmínkách distanční výuky“. Resort také dodává, že by střední školy měly přihlédnout také k vykonávání pracovní povinnosti či dobrovolné pomoci žáků, pokud se vztahuje přímo k jejich oboru.
Slovní hodnocení je pracnější, učitelé se ho musí naučit
Jednotlivé školské organizace se však k doporučení staví různě. Například prezident Asociace ředitelů základních škol Michal Černý říká, že slovní hodnocení je skvělá věc, ale pouze pokud jej daná škola umí a její učitelé jsou k němu řádně proškoleni. „Zároveň tam, kde učitelé připraveni nejsou, protože se tam doteď jelo tak, jako by se mělo známkovat, slovní hodnocení nedává smysl, protože by to dopadlo jako paskvil. Slovní hodnocení je pracnější, lidé se to musí naučit,“ řekl Černý CNN Prima NEWS.
Černý: Školství máme založené na drilu, učitel je policajt. Virus dává šanci na změnu
Koronavirová doba a on-line výuka žáků je podle prezidenta Asociace ředitelů základních škol Michala Černého šancí na změnu českého školství. To je z velké části založené na drilu a učitelé jsou spíše policajti, uvedl v rozhovoru pro CNN Prima NEWS. Změny ale musí být postupné a musí je chtít hlavně lidé. Například okamžité zrušení známek nebo přijímacích zkoušek by považoval za katastrofu.
Prezident asociace sdružující ředitele základních škol a zároveň ředitel základní školy v pražských Klánovicích pro CNN Prima NEWS doplnil, že slovní hodnocení nelze aplikovat v případě, že školy od září pracují s tím, že budou známkovat. „Dávalo by smysl hodnotit slovně jen některé předměty, nějaké ty výchovy. To je takový mezistupeň, který si umím představit i na školách, kde to tolik neumí,“ dodal Černý.
Podle něj však nelze očekávat, že by se základní školy doporučením ministerstva ve velkém řídily. „My to podporujeme, ale jsme realisti, že naprostá většina škol k tomu nesáhne, protože to neumí a nejsou na to připravení. Nebudeme je k tomu nutit,“ dodal Černý pro CNN Prima NEWS s tím, že mnohé školy přistoupí k tomu, že žáka na vysvědčení primárně oznámkují, ale zároveň mu přidají i například odstavec slovního hodnocení.
Studenti jsou zvyklí na známky, říká Schejbalová
Předseda Asociace obchodních akademií Richard Žert CNN Prima NEWS řekl, že je ke slovnímu hodnocení potřeba rozlišovat úroveň školy. „Je rozdíl mezi hodnocením na středních školách a základních školách,“ řekl Žert s tím, že i na obchodních akademiích bude nejspíš převládat hodnocení známkové.
Maturanti chtějí zrušit hlavně ústní zkoušku. Podle ředitelů by žádné úlevy mít neměli
Studenti by podle ministra školství Roberta Plagy (za ANO) z letošních maturit nejraději vypustili ústní zkoušku. Vyplynulo to podle něj z ankety, v níž se maturantů ptal, jak by zkoušku dospělosti pro rok 2021 pozměnili. Jak moc bude ministr k názorům maturantů přihlížet, není zcela jasné. Představitelé gymnázií a středních škol ale redakci CNN Prima NEWS řekli, že jakékoliv úlevy nejsou na místě.
Na jeho škole, Obchodní akademii Heroldovy sady, se podle něj počítá sice jak se známkováním, tak se slovním hodnocením, ale je to z důvodu specializované třídy. Žert redakci vysvětlil, že u sebe na škole má v nižších ročnících třídy, ve kterých platí, že se hodnotí slovně. V těch tedy na známkování u vysvědčení nedojde, ale ve všech ostatních třídách ano.
Že slovní hodnocení na střední školy nepatří, říká předsedkyně Asociace ředitelů gymnázií Renata Schejbalová. Ta zároveň redakci CNN Prima NEWS sdělila, že doporučení ministerstva nevyslyší. „Nebudeme se tím řídit, protože jsme zvyklí známkovat a myslím si, že na střední škole to slovní hodnocení už postrádá smysl. Studenti jsou zvyklí na známky a slovní hodnocení nebudeme používat,“ řekla redakci Schejbalová, která je zároveň ředitelkou pražského Gymnázia nad Štolou.
Jak se předá vysvědčení?
Předávání vysvědčení je stanoveno na konec pololetí, které je pro letošek stanoveno na čtvrtek 28. ledna. Zároveň však ministerstvo uvádí, že je možné předat vysvědčení i později, maximálně však třetí vyučovací den, kdy je možná osobní přítomnost žáků ve školách.
Není totiž jasné, zda dojde na osobní předávání z rukou kantorů. Školy by však měly a zmiňovaný konec pololetí zveřejnit obsah vysvědčení žákům či jeho rodičům jiným způsobem, například formou on-line.