Piráti zahájili kampaň „Kde domov tour“. Nereálné plány a trapas, hodnotili komentátoři

Piráti představili kampaň

Piráti zahájili volební kampaň s názvem Kde domov tour, v níž plánují do konce června objet všechny české kraje. Strana se v ní soustředí hlavně na bydlení a představila čtyři opatření, která mají bytovou situaci zlepšit. Komentátor Martin Schmarcz ve vysílání CNN Prima NEWS vyjádřil přesvědčení, že plány Pirátů nemohou fungovat. Jeho kolega Thomas Kulidakis kampaň označil za trapnou.

První část kampaně zahájila strana ve středu na pražském Nákladovém nádraží Žižkov. Piráti to pokládají za symbolické, protože se zde mění nevyužitý brownfield v novou obytnou čtvrť. „Je to řešení, které chceme zreplikovat v celé zemi, krize bydlení je realita,“ řekl předseda Pirátů Zdeněk Hřib. Krize bydlení kvůli pomalé a drahé výstavbě a zbytečné byrokracii se podle něj netýká jen mladých lidí a velkých měst, ale dopadá na všechny.

ČTĚTE TAKÉ: Drtíme chudé a pomáháme bohatým. Sociolog reaguje na neochotu politiků k daňovým změnám

Samotná výstavba bytů ale podle Hřiba k zažehnání bytové krize nestačí, a proto strana představila čtyři opatření, která zlepší dostupnost bydlení. „Zaprvé za čtyři roky zařídíme 200 tisíc nových domovů,“ řekl Hřib.

Zadruhé Piráti chtějí zakročit proti spekulantům s nemovitostmi. „Dáme stopku realitním spekulantům, místo investičních nemovitostí budou vznikat byty, kde se skutečně dá žít,“ pronesl pirátský poslanec Ivan Bartoš. Piráti chtějí zatížit vysokou daní pozemky ve městech, které jsou určené k výstavbě, ale zůstávají prázdné.

Chtějí podpořit bytové společnosti a družstva, zvýhodnit projekty, kde se lidé stávají spolumajiteli. Piráti chtějí také zrušit daňové výhody pro takzvané pasivní investory. „Skutečné úlevy dostanou pouze ti, kdo byty obývají nebo je pronajímají dál za férové ceny. Ne ti, kdo jen čekají na růst jejich hodnoty,“ uvedl Bartoš.

Za třetí chtějí Piráti umožnit obcím rychle stavět tam, kde to má smysl. „Zavedeme zóny pro rychlejší výstavbu bytů tak, aby skutečně rostly jako hřiby po dešti,“ řekl Hřib. Motivovat obce k výstavbě by mělo také to, že by jim stát ponechal část DPH z nové výstavby, doplnil.

V neposlední řadě Piráti chtějí zlevnit výstavbu každého bytu o milion korun. Docílit toho podle Hřiba hodlají „zrušením byrokracie a zbytečných norem“. „Například přemrštěné požadavky památkářů v centrech mnoha měst, které prodražují tu výstavbu. Případně požadavky na počty parkovacích míst i u bytů, jejichž obyvatelé auto nevlastní,“ řekl Hřib.

Špatné, ale marketingově za jedna, hodnotil Schmarcz

Podle Schmarcze plány Pirátů z velké většiny nemohou fungovat. „Zajímavé a dobré na tom je odbourání byrokracie a vrácení DPH obcím, což jsou věci, které již řada lidí navrhuje. Zbytek je ale jen byrokracie, daně, tresty a dotace. Z odborného hlediska to není dobré, ale marketingově jim dávám za jedna,“ řekl Schmarcz.

Kulidakis kampaň považuje za „festival trapnosti“. „Sešli se na nádraží Žižkov s helmami a přitom berou tučné platy. To je trapné. Pamatuji si, že když byl Ivan Bartoš ministrem, tak sliboval stavbu a rekonstrukci desetitisíců bytů a nic se nestalo. Piráti mají šanci zaujmout jen ty, kteří se o politiku nezajímají a neví, co se tady dělo,“ dodal Kulidakis.

MOHLI JSTE PŘEHLÉDNOUT: Do Sněmovny už nechci, říká stále více poslanců. Nahradit je mohou psychopaté, varuje expert

Tagy:
stavba politika bydlení Zdeněk Hřib Ivan Bartoš Česká pirátská strana volební kampaň Martin Schmarcz Thomas Kulidakis ekonomika, obchod a finance stavebnictví a nemovitosti