Rozhovor s Ludmilou Antošovou a Veronikou Vaňhovou
Certifikační značka „Bezpečné hračky“, jejímž správcem je Institut pro testování a certifikaci, a.s., má za cíl odlišit kvalitní testované hračky zejména české výroby od ostatních, jež se dostávají nejrůznějšími distribučními kanály na tuzemský trh. „Naše filozofie mířila především na hračky pro nejmenší, aby rodiče, ale i babičky či dědečkové, kteří je kupují, nemuseli pochybovat, jestli je výrobek dobrý nebo špatný a odkud pochází,“ vysvětlila v rozhovoru pro CNN Prima NEWS Ludmila Antošová, certifikační specialistka Institutu pro testování a certifikaci.
Certifikační značka „Bezpečné hračky“ je součástí „Národního programu Česká kvalita“, spadající do gesce Rady kvality Ministerstva průmyslu a obchodu České republiky. Institut pro testování a certifikaci a.s. nabízí certifikační značku na českém trhu od roku 2007. Certifikační značka je držiteli propůjčena na základě licence, jejíž získání je vázáno plněním závazných pravidel pro užívání certifikační značky. Při pravidelných ročních kontrolách jsou tyto podmínky auditovány a v případech nedodržení předepsaných pravidel může být licence jejímu držiteli odejmuta.
Úrazů na dětských hřištích je stále moc. Pomoci může značka kvality, říká její správce
Historie značky Hřiště-sportoviště-tělocvična – Ověřený provoz sahá do doby před více než deseti lety. Impulzem pro její zavedení byl přetrvávající poměrně vysoký počet úrazů dětí na nejrůznějších hřištích či sportovištích. „Konstatovali jsme, že z našeho hlediska je zcela neošetřena problematika bezpečnosti dětských hřišť,“ řekl v rozhovoru pro CNN Prima NEWS Libor Dupal, ředitel Kabinetu pro standardizaci, který je správcem zmíněné značky kvality.
„Značka Bezpečné hračky má zaručit, že takovou hračku poznáte na první pohled, označení totiž může být na jejím obalu,“ uvedla v rozhovoru pro CNN Prima NEWS Ludmila Antošová. Hračky, pro které je vydána certifikační značka „Bezpečné hračky“, musí splňovat základní českou a evropskou legislativu. „Bonusem je, že každou hračku každý rok navíc kontrolujeme, aby byl dodržen systém stálosti pro jakost,“ dodala Antošová.
Nejčastějšímu a nejdůkladnějšímu testování podléhají hračky určené dětem do tří let. Především proto, že u nich existuje největší nebezpečí, že by si s nimi mohli kojenci a batolata ublížit. „Měříme například i akustiku u chrastítek, aby si děti nepoškodily sluch,“ uvedla Ludmila Antošová jeden z parametrů testování.
„Nejde ale jen o chemické vlastnosti, například u nafukovacích či plastových hraček, ale i o fyzikálně-mechanické či konstrukční vlastnosti. Přísnější požadavky se týkají hraček pro děti do tří let, kde i konstrukce hraje svou roli, aby se neoddělily nějaké části, které by dítě mohlo spolknout.“ dodala Antošová.
Výrobky testujeme na půl milionu cyklů zavření, říká šéf výrobce dveří z Vysočiny
Stavebnictví patří mezi odvětví, které je z hlediska běžného spotřebitele velmi náročné na rozlišení kvalitních materiálů a stavebních doplňků od těch nekvalitních. Zlepšit v tomto směru jejich pozici má za cíl značka Osvědčeno pro stavbu, která je součástí programu Česká kvalita, nad nímž má záštitu Ministerstvo průmyslu a obchodu České republiky. „Naše značka dává jistotu pro výrobce, projektanta i budoucího uživatele stavby,“ řekl v rozhovoru CNN Prima NEWS Petr Kučera, předseda představenstva Svazu zkušeben pro výstavbu, který je správcem uvedené značky.
Nafukovací retro je zase v módě
Jednou z firem, která je držitelem certifikační značky „Bezpečné hračky“, je společnost Fatra, a.s.. V jejím sortimentu najdeme nafukovací hračky, které se vracejí do módy, „Ve Fatře se hračky vyráběly od sedmdesátých let minulého století. Navazujeme sice na tradici, ale snažíme se držet krok s dnešními trendy,“ řekla v rozhovoru pro CNN Prima NEWS Veronika Vaňhová, designérka a technoložka společnosti Fatra.
Právě u nafukovacích hraček je nesmírně důležité, aby prošly kontrolou zejména kvůli změnám materiálů, ze kterých se tyto hračky vyrábějí. „Materiály se velmi změnily. Souvisí to i s legislativou Evropské unie, zpřísňují se podmínky na složení plastů,“ vysvětlila Vaňhová. Jako příklad legislativně regulovaných látek zmínila Vaňhová ftaláty, které slouží jako změkčovadlo plastů, jejichž obsah je omezen z důvodu kategorizace mezi zdraví škodlivé látky.
„Ftaláty se stále více potlačují. Má to za následek třeba i to, že současné plasty nejsou tolik cítit, tolik nezapáchají oproti dřívějším. Díky pokročilým technologiím to nejde na úkor kvality a pevnosti. V laboratořích vyvíjíme takové materiály, aby směsi neztrácely na svých vlastnostech,“ dodala Veronika Vaňhová.
Není certifikační značka jako certifikační značka
Podle Vaňhové i Antošové Ministerstvo průmyslu a obchodu České republiky neovlivňuje kritéria pro udělování certifikační značky „Bezpečné hračky“. Těmi zásadními kritérii jsou parametry, mezi které se řadí kvalita, bezpečnost a zdravotní nezávadnost, vyplývající pro konkrétní hračku z dobrovolných nebo závazných legislativních požadavků. „Kritéria, která vypsala Evropská komise na hračky, jsou jasná a je na nás jako na certifikačním orgánu, který vydává povolení, abychom na vše dohlédli. Jde o bonus, první krok ke spotřebiteli, možná také pomoc i ‚vodítko‘, že je hračka v pořádku,“ vysvětlila Ludmila Antošová z Institutu pro testování a certifikaci.
Ludmila Antošová zároveň upozornila, že spotřebitelé se mohou na trhu setkat s výrobky, jež jsou značeny vlastní certifikační značkou výrobce s cílem vytvořit dojem vysoké kvality u koncového spotřebitele. „Bohužel máme zkušenosti, že existují výrobci s takzvanou lidovou tvořivostí, kteří si tvoří vlastní značky, napíšou, že jde o bezpečnou hračku, ale není to ničím podložené.“ Dokonce se objevil i pokus o padělání certifikační značky „Bezpečné hračky“. „Ano, i to jsem viděla, ale s naším schválením to nemělo nic společného,“ uzavřela Ludmila Antošová.
Sledujte seriál Českou kvalitu nenahradíš
Program Česká kvalita je národním programem podpory prodeje kvalitních výrobků a poskytování kvalitních služeb. Program je v gesci Ministerstva průmyslu a obchodu České republiky a zastřešuje 23 spotřebitelských značek pokrývajících různé segmenty trhu.
Cílem programu je usnadnit spotřebitelům orientaci při nákupu a ujistit je o tom, že výrobky a služby označené některou ze značek v programu jsou nezávisle kontrolovány, je u nich ověřována spokojenost zákazníků a kvalita výrobků a služeb je dlouhodobě kontrolována. Na objektivitu programu dohlíží Řídicí výbor složený z vládních, nevládních i spotřebitelských organizací. Celý seriál v rámci webu CNN Prima NEWS sledujte ZDE.
Vybraní držitelé značky Czech Made