České dráhy s novým jízdním řádem zdražují jízdenky přibližně o 15 procent. Národní dopravce však slibuje alespoň automaticky vracet peníze za zpoždění, které bude více než 60 minut. Má to však jeden háček, musíte mít aplikaci Můj vlak. Cestování na železnici chtělo během letošního roku hodně trpělivosti. Především v létě trápila cestující série výluk na hlavních koridorech a také řada nehod, kvůli kterým vlaky nejezdily celé hodiny, což se dělo i v minulých dnech. Proto se lidé dívají na zdražování s nelibostí. A to i přesto, že vzhledem k inflaci nejde o žádné překvapení.
Jako každý rok České dráhy zdražují své jízdné s novým jízdním řádem přibližně o inflaci. Jenže ta je letos rekordní a proto také čeká od 11. prosince cestující zdražení v průměru o 15 procent. To znamená, že například při 10 kilometrové cestě si připlatíte 4 koruny, při ujetí 45 kilometrů 12 korun a na 100 kilometrech zaplatíte o 25 korun více.
KOMENTÁŘ: Chtějí nás vyhnat z vlaků zpět na silnice? Jak jinak chápat hodinová zpoždění
Na železnici, ději se věci, zpívají s nadšením herci Divadla Járy Cimrmana. Lidem, kteří pravidelně cestují na hlavním koridoru mezi Prahou a Ostravou, však příliš do zpěvu není. Kvůli řadě výluk a pravidelným mimořádným událostem se stávají hodinová zpoždění normou. České dráhy se pak přou se Správou železnic, kdo za zpoždění může. To však obyčejné pasažéry nezajímá, chtějí se akorát dostat do své cílové destinace v čase, který udává jízdní řád.
Lidé, kteří pravidelně cestují, rádi používají také slevové inkarty, jenže také v tomto případě dojde k výraznému zdražení. Například tříměsíční IN25 (sleva 25 %) zdraží o 60 korun. U roční IN 100 (100 % sleva) si cestující připlatí dokonce o dva tisíce korun. Podraží mimo jiné i další poplatky jako například přirážka za vystavení jízdenky ve vlaku po nástupu v obsazené stanici ze 40 na 50 korun.
„Musíme zachovat veřejnou dopravu dostupnou pro cestující a postupně obnovovat vozový park a zlepšovat železniční infrastrukturu i služby cestujícím,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka k nárůstu jednotného tarifu. „Snažíme se tedy udržet zvýšení cen jízdného pod inflací, i když náklady, které jsou pro dopravu klíčové, stouply mnohem více, než je průměrná inflace,“ doplnil.
Problémy železnice
České dráhy přitom musely především v posledním roce bojovat s důvěrou svých cestujících. Mohla za to řada výluk na trati mezi Prahou a Ostravou, kde navíc docházelo pravidelně k nehodám, které dopravu zastavily často i na celé hodiny. V posledních dnech to bylo také například vykolejení vlaku v Horních Počernicích kvůli kterému došlo k zastavení dopravy takřka na celé dopoledne.
Rozkopaná železniční tepna: Zpoždění vlaků mezi Prahou a Ostravou jen tak nezmizí
Cestování na hlavním železničním koridoru mezi Prahou a Ostravou je v současnosti značně nepředvídatelné. Vlaky kvůli výlukám jezdí na této trase nejpomaleji od roku 2005. V běžném provozu navíc nabírají často i další zpoždění kvůli dalším drobnějším stavebním pracím. O cestě z Prahy do Ostravy, kterou pendolino zvládlo za tři hodiny, si tak můžete nechat jen zdát. A situace se nezlepší ani letos, ani příští rok. Úpravy mají přinést na trati úsporu času i vyšší bezpečnost.
Přestože na zmíněných problémech nenesou České dráhy vinu, lidem dlouhodobě vadí nedostatečná komunikace dopravce ohledně mimořádných událostí. „Při cestě z Prahy neměli lokomotivu, ale vědět to dali až chvilku před odjezdem. Nahlásili 30 minut, ale ve skutečnosti to byla skoro hodina,“ svěřil se během léta se svým zážitkem redakci CNN Prima NEWS Lukáš ze Zábřehu, který zpoždění zažíval takřka denně.
„Zpoždění vlastně i chápu, ale tutlat, když vím, že vlak stojí v poli a prostě nepřijede?“ ptal se Lukáš. Dnes uvádí, že se situace od léta spíše zlepšila a zpoždění většinou nepřesahují desítky minut. Výjimka byla pondělní nehoda u Horních Počernic, kde si lidé rovněž stěžovali na nedostatečnou komunikaci.
České dráhy proto přišly už před časem s mobilní aplikací. „Cestujícím lze doporučit aplikaci Můj vlak v mobilním telefonu, kde je přímo i graficky na seznamu zastávek znázorněn dopad na jízdu vlaku,“ sdělil pro CNN Prima NEWS mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.
Vrácení jízdného při zpoždění
V souvislosti s aplikací by pak měla cestování zpříjemnit alespoň jedna novinka. „Každý desátý Čech má v mobilu naši aplikaci Můj vlak. Proto přicházíme s novinkami. Jednou z nich je automatické odškodnění za zpoždění. Cestující, kteří si zakoupí online jízdenku a jejich vlak má větší než 60minutové zpoždění, dostanou automaticky peníze zpět na svůj účet,“ uvedl na Twitteru generální ředitel Českých drah Michal Krapinec.
Skutečně se tak již od listopadu děje, jak upozorňují sami zákazníci. „České dráhy mi bez mé vlastní výzvy napsaly mail s omluvou za více než hodinové zpoždění vlaku a vrátily mi 44 Kč. Nebesa se rozestoupila a zaslechl jsem andělské polnice,“ napsal například na Twitter uživatel Tadeáš Janda, i když lehce ironicky.
České dráhy mi bez mé vlastní výzvy napsaly mail s omluvou za více než hodinové zpoždění vlaku a vrátily mi 44 Kč.
— Tadeáš Janda (@TadeJanda) November 18, 2022
Nebesa se rozestoupila a zaslechl jsem andělské polnice.
Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) navíc upozornil také na zkrácení procesu nákupu jízdenek on-line. „Z deseti kroků jsme proces nákupu zkrátili na šest,“ uvedl.
Další novinkou má být hodnocení cesty, které se však vzhledem k výše zmíněným problémům nebude muset pokaždé národnímu dopravci líbit. „Zajímají nás zkušenosti cestujících. Proto v aplikaci Můj vlak budete moci pomocí hvězdiček ohodnotit svou cestu vlakem a dát tak Českým drahám cennou zpětnou vazbu, se kterou budeme dále pracovat,“ doplnil ministr.
Zda tímto způsobem dojde k omezení zpoždění na železnici, jistě ukáže čas. Publicista Michael Durčák však s trochou nadsázky na Twitteru věští kvůli automatickému vracení jízdenek národnímu dopravci bankrot: „České dráhy právě zkrachovaly,“ napsal.
České dráhy právě zkrachovaly https://t.co/vqU2b01qSP
— Michael Durčák (@durcak_michael) November 16, 2022