Banka se spletla, obchodníci ceny nezvedají
Tuzemské obchody se staly terčem kritiky člena bankovní rady České národní banky (ČNB). Podle Vojtěcha Bendy obchodníci nakoupili řadu zboží levněji, než za kolik ho pořizovali v minulosti. Na českém trhu ho pak prodali výrazně dráž. Týkat se to mělo především hraček, elektroniky a oblečení, uvedl Benda v pořadu Co na to vaše peněženka. Obchody se ale brání – některé takové tvrzení překvapilo i rozzlobilo.
„Udělali jsme si analýzu konkrétních spotřebitelských produktů, jako je elektronika a oblečení, a dívali jsme se, jak se vyvíjely jejich dovozní a maloobchodní ceny. Třeba v prosinci některé položky na dovozních cenách i díky silnějšímu kurzu poklesly, zatímco spotřebitelské ceny – které účtuje prodejce zákazníkovi – vzrostly o desítky procent,“ přiblížil své zjištění Benda ve vysílání CNN Prima NEWS.
U elektroniky šla pořizovací cena nahoru kvůli několika různým faktorům, jako jsou nedostupnost čipů a horší logistické podmínky. Prodejci ale odmítají, že by zdražili více, než by bylo nutné. „Na základě informací z trhu, které mám, je pro mě tato informace překvapivá,“ okomentovala Bendovu analýzu mluvčí obchodu Alza.cz Daniela Chovancová.
Dovoz výrazně zdražil také u hraček, ani v tomto případě ale prodejci nesouhlasí s tvrzením, že by ceny vystřelily dramaticky nahoru. „Je to úplně mimo realitu. Hračkářství je tak silně konkurenční, že si tohle nemůžeme dovolit,“ potvrdila také Jana Doležalová za hračkářství Hamleys.
Někteří prodejci odmítli komentovat s tím, že analýza ČNB nereflektuje realitu a celý problém navíc přifoukla. „Otázkou je, jak daleko vidí ČNB do účetnictví společností,“ podotkla také Jana Krůzová, majitelka distribuční firmy Mikro Trading. Cena zboží, které bylo dovezené v listopadu, je podle ní stejná jako nyní. „Pokud jsme dané zboží dovezli v tomto roce, tam už se růst samozřejmě projeví,“ dodala pro štáb CNN Prima NEWS.
Česká národní banka se k detailům analýzy zatím nechtěla vyjádřit. Podle její mluvčí Petry Vodstrčilové se jednalo o „rychlou analýzu založenou na malém vzorku položek". Na detailnější zmapování trhu bude potřeba další sběr dat.
Podle ekonoma Pavla Kohouta jsou prodejci častým terčem kritiky, když dojde na růst cen. Mnohdy se ale za zdražováním skrývají faktory, které jsou zákazníkům neviditelné – ať už jde o inflaci, nalomenou logistiku či problém ve výrobě a nedostatek materiálů. „Lakota obchodníků je takový typický údajný viník, když rostou ceny,“ sdělil na závěr Kohout.