České aerolinie podaly v pátek u Městského soudu v Praze návrh na reorganizaci podle insolvenčního zákona. Učinily tak kvůli ukončení mimořádného moratoria, které vyprší v sobotu 27. února. Letecká společnost prý vyčerpala všechny možnosti řešení složité finanční situace způsobené celosvětovou krizí v letecké dopravě kvůli šíření koronaviru.
Cílem reorganizace společnosti je její záchrana a volba co nejvýhodnějšího řešení pro věřitele. Uvedla to tisková mluvčí společnosti Smartwings (které ČSA patří) Vladimíra Dufková. Podle ní se ČSA dostaly do platební neschopnosti nejen v důsledku koronavirové pandemie a následných protiepidemických opatření, ale i kvůli tomu, že jim česká vláda pomohla nedostatečně.
„Český stát se odmítl na záchraně ČSA, páté nejstarší letecké společnosti na světě, podílet i přesto, že akcionáři projevili ochotu finančně na jejich záchraně participovat,“ uvedla Dufková. Mluvčí Smartwings rovněž zmínila, že ČSA jsou vystaveny nerovné hospodářské soutěži se svými přímými konkurenty, kteří „na rozdíl od ČSA a v souladu s doporučeními Evropské komise od svých vlád finanční pomoc obdrželi“.
Havlíček: Nemáme nástroj
České aerolinie i jejich mateřská společnost Smartwings od konce srpna loňského roku žádaly českou vládu o zřízení kompenzačního programu Covid-letectví (sedačkovné) a poskytnutí podpory za zrušené lety v období jarního nouzového stavu. Tedy za období od 14. března do 24. května 2020. Tehdy prý nemohly uskutečnit více než sedm tisíc letů.
Ministr průmyslu, obchodu a dopravy Karel Havlíček (za ANO) ovšem odmítá, že by vláda letecké společnosti nijak nepomohla. „My jsme skupině Smartwings umožnili záruku za dvě miliardy korun, což není úplně málo peněz,“ řekl CNN Prima NEWS. Vicepremiér prý rozumí, že Smartwings, potažmo ČSA, jsou v prekérní situaci, nicméně stát podle něho nemůže vytvořit program pro jednu firmu. „Programem na podporu letectví by to vyřešit nešlo, protože u nás jiné aerolinky než Smartwings prakticky neexistují,“ dodal.
Podle Havlíčka bylo možné letecké společnosti pomoci na jaře, kdy připadaly v úvahu tři možnosti: majetkový vstup státu do aerolinek, specifický úvěr pro aerolinie a záruky. „Pro první dvě možnosti nebyla politická vůle, neměl jsem vůbec šanci je prosadit. Na to konto vznikaly různé poslanecké výbory, podvýbory, dělali tam ze mě kamaráda vlastníků Smartwings nebo dokonce pročínsky orientovaného ministra,“ řekl dále Karel Havlíček. Stát podle něj dnes nemá nástroj, kterým by mohl aerolinkám pomoci.
Propustili 600 zaměstnanců
Takové odůvodnění se ale skupině Smartwings nepozdává. „Postrádá logiku a je v přímém rozporu s tím, co pro záchranu leteckých společností učinily jiné státy,“ uvedla Dufková. Navržená reorganizace je podle ní poslední možností, nedojde-li k přehodnocení přístupu vlády České republiky. Kvůli koronavirové krizi ČSA a Smartwings propustily již na 600 zaměstnanců a realizovaly prý celou řadu restrukturalizačních opatření.
ČSA koncem roku 2020 měly zařadit do své flotily nejmodernější úsporná letadla Airbus nové generace a strategie společnosti počítala s rozvojem destinací a sítě linek včetně dálkových. V důsledku vyhlášení nouzového stavu a zavedení mimořádných opatření v souvislosti se šířením nového koronaviru ČSA zaznamenaly v roce 2020 ztrátu ve výši 1,57 miliardy korun a bezprecedentní propad tržeb na přibližně 20procentní úroveň předchozího roku.