ČSA končí (zdroj: CNN Prima NEWS)
Tuzemské letecké společnosti Smartwings končí o víkendu mimořádné úvěrové moratorium. Skupina tak zřejmě bude vydána napospas věřitelům, kteří s prodloužením odkladu splátek dluhů nejspíše nebudou souhlasit. Smartwings od státu požadují podporu na principu sedačkovného. Z vlády ale zní, že pro poskytnutí pomoci neexistuje potřebný nástroj. České aerolinie (ČSA) oznámily Úřadu práce, že se chystají propustit až 430 všech zaměstnanců, píší Hospodářské noviny.
Letecká společnost Smartwings, pod jejíž křídla patří také právě aerolinky ČSA, možná čeká zahájení insolvenčního řízení. Vyplývá to z informací, které se redakci CNN Prima NEWS podařilo získat od dobře informovaných zdrojů z blízkosti Smartwings.
Skupině totiž 27. končí mimořádné úvěrové moratorium (ochrana před věřiteli), které jí bylo na základě soudního rozhodnutí poskytnuto 26. srpna loňského roku a v listopadu o další tři měsíce prodlouženo. Aerolinky tak mohly financovat pouze svůj provoz, nyní ale budou muset řešit, kde vezmou peníze na úhradu odložených splátek v objemu jedné až dvou miliard korun.
ČSA podle HN oznámily záměr propustit až všech 430 zaměstnanců. „Mohu potvrdit, že nám bylo doručeno oznámení o hromadném propouštění,“ potvrdila deníku předsedkyně Odborové organizace posádek letadel Tereza Löffelmanová.
„ČSA v žádném případě nezastavují provoz, probíhá restrukturalizační proces směřující k záchraně ČSA. Záměr hromadného propouštění, který ČSA oznámily Úřadu prace, je jedním z kroků restrukturalizačních opatření,“ reagovala mluvčí skupiny Smartwings Vladimíra Dufková s tím, že aerolinky nadále zajišťují všechny plánované lety a některé linky obnovují.
Havlíček: Nemám nástroj
Smartwings v srpnu žádaly stát o zřízení programu Covid – letectví, v jehož rámci by mohly čerpat podporu na principu sedačkovného, jako to mohou činit například autobusoví dopravci. Mimoto nově žádají o nenávratnou státní finanční injekci ve výši 1,1 miliardy korun. Přístup státu je podle Smartwings diskriminační v kontextu toho, jak leteckým společnostem pomáhají jiné evropské vlády.
„My jsme skupině Smartwings umožnili záruku za dvě miliardy korun, což není úplně málo peněz,“ řekl CNN Prima NEWS ministr průmyslu, obchodu a dopravy Karel Havlíček (za ANO). Vicepremiér prý rozumí, že Smartwings jsou v prekérní situaci, nicméně stát podle něho nemůže vytvořit program pro jednu firmu. „Programem na podporu letectví by to vyřešit nešlo, protože u nás jiné aerolinky než Smartwings prakticky neexistují,“ dodal.
Podle Havlíčka bylo možné letecké společnosti pomoci na jaře, kdy připadaly v úvahu tři možnosti: majetkový vstup státu do aerolinek, specifický úvěr pro aerolinie a záruky. „Pro první dvě možnosti nebyla politická vůle, neměl jsem vůbec šanci je prosadit. Na to konto vznikaly různé poslanecké výbory, podvýbory, dělali tam ze mě kamaráda vlastníků Smartwings nebo dokonce pročínsky orientovaného ministra,“ řekl dále Karel Havlíček. Stát podle něj dnes nemá nástroj, kterým by mohl aerolinkám pomoci.
Pomůže jim Boeing?
Podle hlavního ekonoma Trinity Bank Lukáše Kovandy ale nemusí být situace skupiny Smartwings zcela bezvýchodná. „Společnost nyní aktivně komunikuje s americkým výrobcem letadel Boeing ve věci odškodnění za nucené odstavení problémových MAXů. Aerolinie preferují mimosoudní dohodu. Loni už od výrobce dostaly zhruba 220 milionů korun jako vrácenou zálohu za jeden neodebraný MAX,“ uvedl Kovanda pro CNN Prima NEWS.
Zásadní otázkou podle něj je, na kolik si skupina Smartwings může díky případnému úspěchu při jednání s Boeingem přijít. Vodítkem by podle Kovandy mohly být výsledky jiných už uzavřených vyrovnání. Jako příklad dává dohodu mezi Boeingem a Turkish Airlines z přelomu let 2019 a 2020.
Boeing tehdy přislíbil tureckým aerolinkám vyplatit kompenzaci 225 milionů dolarů, což odpovídá přibližně pěti miliardám korun. Turkish Airlines v době „uzemnění“ MAXů provozovaly dvanáct těchto strojů, Smartwings musely ve stejné době nechat na zemi sedm letounů. „Smartwings vyčíslily škodu za uzemnění letadel na sto milionů dolarů, což je asi 2,2 miliardy korun. Je tedy realistické na základě zkušenosti jiných dopravců předpokládat, že Smartwings mají značnou naději se kompenzace opravdu dočkat,“ dodal Kovanda.
Prodloužené kontrakty
Případný konec letecké společnosti Smartwings by představoval určitou komplikaci pro některé tuzemské cestovní kanceláře. Obzvláště poté, co Smartwings před měsícem oznámily podpis devítimiliardového kontraktu na zajištění letecké dopravy pro klienty EXIM Tours a CK Fischer. Letadla s imatrikulací začínající písmeny OK mají pro zmíněné cestovní kanceláře létat v dalších třech následujících letech. Smartwings už loni na podzim podepsaly tříletou smlouvu s CK Blue Style.
„Jsme velice potěšeni a velmi si vážíme toho, že jsme opět získali důvěru největších hráčů českého cestovního trhu. V dnešní době, kdy letecká doprava a cestování zažívá nejhorší období ve své historii, je získání takového kontraktu pro nás o to cennější,“ uvedl v lednu v tiskové zprávě generální ředitel Smartwings Roman Vik. Zda se ale aerolinky hlavní letošní turistické sezóny dožijí, se možná ukáže už v průběhu března.