Dopravní peklo v roce 2022
Zatímco rok 2021 přispěl výrazným dílem k rozšíření dálniční sítě v Česku, nadcházející rok 2022 bude patřit spíše k těm slabším. Oproti letošku se v příštím roce otevře přibližně pouze polovina kilometrů nových dálnic. Nejvíce se uleví především obyvatelům Frýdku-Místku, kteří se konečně dočkají vytouženého obchvatu města. Další významnou stavbou bude prodloužení dálnice D35, která povede již takřka k Vysokému Mýtu, což bude znamenat zásadní pokrok ve snaze vytvořit druhou dálnici na Moravu jako alternativu k přetížené D1.
V příštím roce by se mělo otevřít 25,5 kilometru nových úseků dálnic. Stát má v plánu zprovoznit úseky na dálnicích D35, D48 a D56. Proti letošku tempo zprovoznění nových úseků zpomalí, a to zhruba o 21 kilometrů. Před časem to potvrdil mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka. V rychlosti výstavby podle expertů Česko v porovnání s okolními státy zaostává.
Letos do tuzemské dálniční sítě přibylo 46,5 kilometru nových dálnic. Proti roku 2020 je to přibližně dvakrát více. Jezdit se začalo po části dálnice D11 mezi Hradcem Králové a Jaroměří, dále po D35 mezi Opatovicemi a Časy, na obchvatu Otrokovic po D55, kolem Lubence na dálnici D6 a kolem Panenského Týnce na D7.
V příštím roce má stát v plánu otevřít tři úseky. Řidiči budou moci nově jezdit mezi Časy a Ostrovem na dálnici D35, dále na obchvatu Frýdku-Místku na D48 a také po napojení této části k dálnici D56.
V tempu výstavby zaostáváme
V tempu výstavby Česko ve srovnání s některými okolními zeměmi zaostává. Podle analytika společnosti Cyrrus Petra Pelce je zásadním problémem zdlouhavý proces přípravy. „Velmi pomalý proces přípravy staveb v ČR představuje v průměru třináctileté období, které je nesrovnatelně delší než v okolních zemích, kdy například v Německu je tato lhůta zhruba poloviční. Byrokratická zátěž je z tohoto pohledu jedním z hlavních problémů zaostávání výstavby dálniční sítě ve srovnání s ostatními evropskými zeměmi,“ uvedl.
Upozornil například na Polsko, kde byla ještě před 15 lety dálniční síť kratší než v České republice. „Dnes je to ale nesrovnatelné. V Polsku ve srovnání s Českem přibylo několikanásobně více nových dálničních kilometrů,“ upozornil.
Dopravní výstavbu by v následujících letech měly urychlit legislativní změny. V roce 2020 stát přijal novelu liniového zákona, která by přípravu staveb měla zkrátit až o třetinu. Zrychlení by mohlo nastat také díky novele stavebního zákona.
Zahájení nových staveb
V příštím roce dojde alespoň k zahájení řady důležitých dálničních staveb. Především na karlovarské dálnici D6, na které se začnou budovat tři úseky o celkové délce přibližně 21 kilometrů. Budovat by se měl začít také přibližně 10kilometrový úsek D1 kolem Přerova, po jehož zprovoznění konečně dojde k dostavbě nejdůležitější silniční stavby v České republice. Nové úseky začnou vznikat také na dálnicích D3 a D7.