Děti touží po hře a učení, jen jim dospělí musejí dát prostor, říká manažerka LEGO

Lego: Vybuduj změnu

Postav změnu. To je heslo kampaně, kterou pořádá výrobce legendární stavebnice LEGO. Díky ní se učí děti porozumět tématům, jakými jsou ekologie, recyklace a udržitelnost. A nedrží se jen teorie. Žáci šestých tříd základních škol v Unhošti a na pražském Strossmayerově náměstí se zapojili do iniciativy Ukliďme Česko. A nově získané zkušenosti mohli vzápětí zužitkovat při stavění vlastních výtvorů, přičemž kromě fantazie zapojili také kritické myšlení.

Děti jsou naše budoucnost. Je tedy více než vhodné učit je samostatnému uvažování, které by ovšem mělo jít ruku v ruce s vrozenou představivostí a nadšením. A stavění LEGO stavebnice je způsobem jak je v tom podpořit. Její tvůrci se navíc snaží děti vzdělávat, nejlépe vlastními zážitky. Ty například šesťáci z Prahy nabrali při dalším ročníku akce Ukliďme Česko. „Je to celosvětový koncept v duchu učení hrou z dílny nadace LEGO Foundation. Je to prostředek, kterým dětem dáváme hlas, aby se vyjádřily na reálná témata, která se týkají jejich budoucnosti, přes známý nástroj. Tím jsou ty kostičky, které znají odmala... Tento konkrétní projekt, Build the change, fungoval tak, že se děti připojily k iniciativě Ukliďme Česko a uklízely v okolí svých škol a následně se pak sešly v komunitním centru Opero a stavěly na témata tří otázek týkajících se životního prostředí,“ vysvětluje princip akce Magdalena Kordová, manažerka pro společenskou odpovědnost a práci s komunitou společnosti Lego s tím, že se jednalo o témata ekologie, recyklace a udržitelnost.

ČTĚTE TAKÉ: Letní kostky: Svítící LEGO® i písek, skládání nikdy nebylo lepší!

Rozhodně se přitom nejednalo o náhodně uspořádaný program. Právě prostřednictvím projektu Učení hrou, Learnig through play, společnost LEGO spolupracuje se školami i školkami a společně se věnují například dětem v těžkých životních situacích – těm z vyloučených lokalit, znevýhodněných rodin apod. Převážně se jedná o školy ve středních Čechách. „Děti nás skrz tu kostičku strašně moc inspirují. Projeví se v nich neuvěřitelná fantazie a umožňují nám dívat se na svět trošku jinak, než se díváme my dospěláci, třeba kvůli tomu, že už máme nějaké znalosti, bariéry. Takže nám ukazují nějaký nový pohled na věc,“ vykládá dále Magdalena Kordová v pořadu Nový Den.

Mezinárodní den hraní

A díky propojení vlastní zvídavosti se stavebnicí dokážou děti pochopit i další náročná témata, jakým je třeba cirkulární ekonomika. Dalším podstatným bodem, o němž měly děti možnost hovořit, byl dostatek času na hru, kterou jim poskytujeme my dospělí. A odpověď podle manažerky pro společenskou odpovědnost a práci s komunitou společnosti LEGO nebyla právě nejveselejší.

Bohužel, děti si ne vždy mají s kým hrát a pro tu hru dostatek času není. A protože tahle otázka byla pokládána dětem v různých zemích světa, přišli jsme s ideou založit Mezinárodní den hraní, abychom na význam té hry pro rozvoj a procvičování dovedností upozornili nejen děti, ale právě dospěláky, kteří to mohou ovlivnit.“

A jak se dále při akci Build the change ukázalo, právě spolupráce a hra jsou způsoby, jakými děti můžeme od počítačů a mobilů vrátit zpět do reálného života se všemi jeho pozitivy, která čekají na objevení. „Byli jsme překvapení, jak děti odložily mobilní zařízení a jak si hrály, jak je zajímala ta fyzická hra. Má to velký potenciál, jenom my dospělí tomu musíme dát prostor,“ zdůrazňuje dále Magdalena Kordová.

Tagy: