Testování učitelů
Ministr školství Robert Plaga (za ANO) připustil, že vzhledem k aktuálně se zhoršující situaci s pandemií koronaviru hrozí opětovné zpřísnění opatření na školách. Šéf resortu to prohlásil na tiskové konferenci k výsledkům mezinárodního šetření TIMSS 2019. Jednou z cest, která by stav zlepšila, je podle Plagy antigenní testování a co největší zapojení učitelů. Vyzval tak kantory, aby se nebáli nechat testovat.
„Situace se zhoršuje, zpřísnění rozhodně hrozí,“ řekl k aktuální situaci pandemie koronaviru a otázce možných nových opatření na školách šéf resortu školství na tiskové konferenci. Jedním dechem však dodal, že otevření jednotlivých stupňů na základních školách ministerstvo neuspěchalo. Plaga navíc připomněl i vyjádření ministra zdravotnictví Jana Blatného (za ANO), který prohlásil, že otevření škol nenese zodpovědnost za nynější znovu se zvyšující se nárůsty nakažených.
Pomoci by podle Plagy mohly antigenní testy u učitelů a dalších, přičemž by se díky nim měla situace „zlepšit skokově“. „Čím více lidí se zapojí do antigenních testování, tak to může mít pouze pozitivní vliv na vybalancování situace,“ dodal Plaga na tiskové konferenci a vyzval kantory, aby se nechali testovat.
Ministr školství na tiskové konferenci vystoupil společně s ústředním školním inspektorem Tomášem Zatloukalem k výsledkům mezinárodního šetření TIMSS 2019, které bylo zaměřené na žáky čtvrtých ročníků základních škol. Šetření přineslo informace ohledně výsledků českých žáků v matematice a přírodovědě v porovnání s jinými zeměmi.
Zatloukal na tiskové konferenci řekl, že na základě šetření vyplývá, že se čeští žáci kontinuálně zlepšují zejména v matematice. Vliv na vývoj žáků má také předškolní vzdělávání či management třídy ze strany kantora. „Nejen délka, ale i obsah předškolního vzdělávání má dopad na budoucí vzdělávání. Potvrzuje se, že to není hlídání dětí, ale jde o plnohodnotné vzdělávání,“ řekl k předškolní výuce ústřední školní inspektor.
Testování finančních znalostí žáků? Možná příště
Česko se v současnosti účastní mezinárodního průzkumu PISA OECD a testování TIMSS a PIRLS Mezinárodní asociace pro hodnocení výsledků vzdělávání (IEA). V PISA je ČR zapojena do zjišťování přírodovědné, čtenářské a matematické gramotnosti patnáctiletých žáků. Testy se konají jednou za tři roky, poslední byly v roce 2018. V mezinárodním srovnání skončili Češi jako průměrní až mírně nadprůměrní, nejhůře dopadli ve čtenářství. Nově by se v roce 2022 podle návrhu ministerstva mělo Česko v testech PISA zapojit do ověřování finančních znalostí patnáctiletých, kterého se čeští žáci účastnili naposledy v roce 2012.
V průzkumu PIRLS se jednou za čtyři roky ověřuje čtenářství čtvrťáků. Nejbližší testování se plánuje na rok 2021. Testy TIMSS se v ČR dosud zaměřovaly na to, jak zvládají matematiku a přírodovědu žáci čtvrtého ročníku základních škol. Tyto testy se dělají jednou za čtyři roky, budou v roce 2023. Ověřovat by se v nich pak podle návrhu ministerstva měly i matematické a přírodovědné dovednosti osmáků. Ve stejném roce by se navíc měla nově zjišťovat také takzvaná počítačová a informační gramotnost v testech ICILS, které se konají jednou za pět let.
Podle ministerstva školství je větší zapojení žáků do mezinárodního testování klíčové pro porovnání úrovně vědomostí a dovedností Čechů a dětí v zahraničí. Úřad podle podkladů k návrhu počítá s aktivní účastí škol v mezinárodních průzkumech i v připravované strategii vzdělávací politiky do roku 2030, která by podle ministerstva měla vést k modernizaci výuky. Zjištění z mezinárodních testů by měla být východiskem pro další nastavení vzdělávání v ČR, uvedl úřad. Novou strategii vzdělávání by podle dřívějších informací měla vláda schvalovat na podzim. Ministerstvo ji nyní dokončuje.