Dopravní kolaps v Chorvatsku
Chorvatsko zažívá velký nápor dovolenkářů. K moři se zřejmě nevydaly jen tisíce zahraničních turistů, ale i místních obyvatel. Na některých hraničních přechodech, u mýtných bran a na dálnicích se tak vytvořily několikakilometrové kolony.
V Chorvatsku nastal hlavní turistický víkend. Napříč zemí se tak tvoří několikakilometrové kolony, informuje tamní deník Dnevnik.hr. Situaci z vrtulníku monitorují policisté, kteří záběry dopravního kolapsu zveřejňují na sociálních sítích.
Na dovolenou autem? Víkend bude kritický, varují experti a ukázali, kudy nejezdit
Peklo na silnici, a ne kvůli horku. Tak označují experti nadcházející víkend, kdy se na dovolenou k moři vypraví miliony lidí. Mimo jiné totiž začínají prázdniny v Bavorsku. Pokud na cesty vyrážíte i vy, počítejte se zdržením, a to už na české dálnici D1.
Nejhorší situace se očekávala na dálnici A1, která vede ze Záhřebu do Splitu a dále na jih. Pod náporem aut byly například mýtné brány Lučko a Demerje u hlavního města, kde se tvořily asi kilometrové až tříkilometrové fronty. Řada vozidel u tunelu Sveti Rok ve směru na Dubrovník byla dlouhá asi pět kilometrů.
Na hraničním přechodu Bajakovo mezi Srbskem a Chorvatskem stála dopoledne auta dokonce v 13kilometrové frontě a řidiči čekali i devět hodin. Ani odpoledne se kolona příliš nezkrátila, stále činila zhruba osm kilometrů.
Zacpané ale byly i další dálnice. Zvýšený počet aut policisté zaznamenali u Záhřebu na dálnici A2 v obou směrech nebo A6 ve směru z Rijeky do Záhřebu. Zdržení čeká na turisty i na přechodech Kaštel či Plovanija. A lepší není ani situace na ostrovech – kolona k mostu na Krk byla odpoledne dlouhá asi dva kilometry, ve směru na pevninu dokonce čtyři kilometry.
Na hranicích rozdávali vodu
Na čtyřech nejfrekventovanějších hraničních přechodech rozdávali členové Chorvatského turistického sdružení čekajícím řidičům vodu a také informační materiály. „V Chorvatsku evidujeme zhruba kolem milionu a sta tisíc zahraničních turistů a dá se očekávat, že tento trend bude pokračovat i o dalších víkendech,“ uvedl šéf sdružení Kristjan Staničič.
České dálnice patří mezi nejrychlejší na světě. Experti použili k měření novou metodu
Mezinárodní měnový fond zkoumal kvalitu silnic ve 162 zemích světa a Česko si mezi nimi nevedlo vůbec špatně. Klíčem k výsledkům průzkumu nebyla fyzická kvalita vozovek v jednotlivých zemích, ale průměrná rychlost dosahovaná na dálnicích mezi velkými městy. Tu ovšem ovlivňuje celá řada faktorů.
Na nápor se připravovaly také chorvatské přístavy. Ve Splitu vrcholí turistická sezóna, tamním trajektem jen o tomto víkendu podle odhadů projde přes 80 tisíc cestujících a 16 tisíc aut. Stejně vytížené je i letiště, kde by mělo přistát 215 letadel s 50 tisíci pasažéry.
Zácpy byly i jinde v Evropě
Dlouhé kolony se ale tvoří i na dalších evropských dálnicích. Kolem poledne ve Francii dosahovaly v součtu více než 800 kilometrů, informovala agentura DPA. Nejhorší situace panovala na francouzských dálnicích směřujících ke Středozemnímu moři a k pobřeží Atlantského oceánu. Na dálnici A8 mezi Mnichovem a Salzburgem stála vozidla v délce 22 kilometrů.
Na dálnici A7, která vede na jih údolím Rhony, museli řidiči podle operátora Vinci při cestě z Lyonu do Orange počítat s pěti hodinami jízdy místo obvyklé hodiny a půl.
Dopravní zácpy jsou hlášeny také z Německa. Přispěl k tomu i fakt, že v posledních dvou německých spolkových zemích, Bádensku-Württembersku a Bavorsku, začaly v pátek odpoledne letní prázdniny. „Avizované dopravní zácpy jsou tady,“ uvedl mluvčí německého autoklubu ADAC.
Podle autoklubu byla špatná situace mimo jiné na dálnici A1 mezi Brémami a Lübeckem, kde se kolona táhla v délce dvaceti kilometrů. Na dálnici A8 mezi Mnichovem a Salzburgem stála vozidla v délce 22 kilometrů.
Pomalá doprava je hlášena i z dálnice A7 ve směru na Hamburk. Na dálnici A24 mezi obcemi Kremmen a Neuruppin se vytvořila 19kilometrová fronta, sdělil mluvčí ADAC. „Především v sobotu dopoledne a v neděli odpoledne je na silnicích hodně aut,“ řekl. Řidiči by se podle něj proto měli snažit naplánovat si cestu na brzké ráno, anebo volit alternativní trasy.