Gazdík neplánuje úlevy u maturit
Ministr školství Petr Gazdík (STAN) neplánuje úlevy u maturit kvůli covidové pandemii. Žáci posledních ročníků středních škol si přitom stěžují, že byli téměř dva roky na distanční výuce a na závěrečné zkoušky se nemohli dostatečně připravit. Učitelé podle nich dohání učivo na poslední chvíli. Gazdík jim ale vzkazuje, že udělal maximum, a poukazuje na miliardu korun, kterou jeho resort do distanční výuky „nasypal“. Podporu zatím nemají žáci například ani u studentské iniciativy Spravedlivá maturita.
„Byli jsme téměř dva roky na distanční výuce, která z velké části nevyhovovala žákům ani učitelům. A teď ve škole doháníme strašně rychlým způsobem látku během měsíců, která měla být probírána dva roky, aby se to splnilo dle školních osnov. Podle těch absolutně nestíháme,“ shrnula obavy řady maturantů zoufalá Kateřina z Prahy.
Respirátory se vrací do hry i během výuky. Školáky i učitele chrání před karanténami
Školáci jdou z jedné karantény do druhé. A většinu času tak místo v lavicích tráví stejně na on-line výukách, přestože se tomu chtěla vláda vyhnout. Ve třídách se tak v praxi žáci střídají a učitelé musí balancovat mezi distanční a prezenční výukou. Školy se proto snaží společně s ministerstvem školství problémy vyřešit. A tak se vrací na scénu respirátory, díky kterým se lze karanténě vyhnout, pokud je mají děti i učitelé i během výuky.
Podle ní studenti s učiteli komunikovali v počátcích distanční výuky pouze přes e-mail a spoustu času tak „promrhali“. „Svým způsobem jsme nic moc nedělali, jelikož dost učitelů nevědělo, jak se s námi spojit. Poté jsme začali mít on-line hodiny, ale to jsme tupě opisovali, přepisovali, přeskakovali učivo, protože ne každý učitel dokázal zapnout prezentaci nebo sdílet s námi obrazovku. A také ne každý z nás měl stejné podmínky. Každý nemohl mít nejlepší internetové připojení, počítač sám pro sebe či samostatný pokoj,“ připomněla.
I když ji škola baví, v distanční výuce se prý k učení složitě motivovala. „Někdy mi dělalo problém už jen vstát z postele, zapnout on-line školu a sedět u počítače šest hodin, kdy probíhalo vyučování. A pak dalších několik hodin dělat různé úkoly. Tak jsme to měli každý týden téměř dva roky,“ dodala.
Učitelé nás hrozně ženou
Na maturitu se necítí připravení ani studenti z Českých Budějovic. „Bojím se, že maturitu neudělám. Je toho teď moc – píšeme ročníkovky, písemky a nedá se to stíhat. Do toho maturita, na kterou ještě vůbec nebyl čas se připravovat. Nestíháme všechno probrat, učitelé nás hrozně ženou,“ stěžovala si i osmnáctiletá Natálie.
Podobně to vidí stejně stará Anna. „Nejvíc plavu v odborných předmětech. Učitelé berou látku z distanční výuky za probranou a nevrací se k ní. Kdo nedával pozor, má prostě smůlu. A já jsem jedním z případů,“ přiznává s tím, že je ve škole ve stresu.
Děti mohou dostat mimořádné ředitelské covidové volno, rozhodli poslanci
Ředitelé škol budou moci vyhlásit mimořádné ředitelské covidové volno až na 10 dnů, případně distanční výuku na stejnou dobu. V úterý to ve zrychleném procesu schválili poslanci. Vedení škol to podle nich pomůže v případě velkého počtu učitelů v karanténě. Podle kritiků ale takové opatření přichází zbytečně pozdě.
„Jeden z maturitních předmětů jsme například dostali až ve třetím ročníku, tudíž jsme ho měli celý distančně,“ dodala.
Další studenti upozorňují, že problémy s koronavirem ve školách pokračují. Učitelé i žáci se totiž střídají v karanténách. A tak by chtěli alespoň částečně ulevit. „Aspoň zrušení slohových prací, na ty opravdu nebyla dostatečná příprava během on-line výuky,“ navrhuje Anna.
„Stačilo by mi, že bychom nemuseli dělat ústní češtinu,“ přidala se k ní Natálie. „Mohla by stačit nižší procenta úspěšnosti z testů,“ navrhuje zase osmnáctiletý Antonín. Podle devatenáctiletého Lukáše by učitelé u ústních zkoušek mohli zúžit okruhy otázek.
Gazdík: K úlevám není důvod
Stížnosti studentů ale zatím, zdá se, nového ministra školství Petra Gazdíka (STAN) neobměkčily. Žádné úlevy se podle něj pro maturanty nechystají. „Zatím k tomu není žádný zásadní důvod. Prodloužili jsme čas u maturit, aby na to měli více času, ale to je maximum, co v tuto chvíli ministerstvo školství vidí, že by se na maturitách mohlo změnit,“ vzkázal maturantům.
Zároveň upozornil, že ministerstvo školám poskytlo peníze na doučování. „Studenti byli dlouho doma, ale nebyly to dva roky. Ministerstvo jim poskytlo více než miliardu na to, aby se doučovali, takže je to o jejich aktivitě a snaze. Pokud měli snahu, mohli se doučovat a mohli využít všech možností, které jim školy dávají na to, aby dohnali učivo,“ upozornil ministr pro CNN Prima NEWS. Gazdík nicméně připustil, že pokud by v nejbližší době byla výuka opět omezena, jeho rozhodnutí se může změnit.
Podporu zatím žáci žádající úlevy nemají ani u studentské iniciativy Spravedlivá maturita. „Školy jsou od září za velkého úsilí pracovníků v normálním prezenčním režimu a žáci se tak mohou plnohodnotně připravovat. Jiná situace by samozřejmě nastala, kdyby nyní došlo k plošnému uzavření škol, pak by byly úlevy v maturitách namístě,“ míní její zástupce Jiří Daniel Trávníček.