Ačkoliv české školství prochází neustálými proměnami, podle některých jsou určité systémy stále „za zenitem“. Hlasitým kritikem je například učitel a psycholog Robert Čapek. Na sociální síti tentokrát uveřejnil diktát nejmenovaného žáka, který dostal za pár chyb v diktátu pětku. Podle Čapka šlo však o dyslektika a postup pedagoga ohodnotil ztrátou soudnosti.
„Diktát, který vidíte na obrázku, napsal dyslektik. Učitelka českého jazyka, které dala žákovi pětku, naprosto ignoruje způsob, jakým by měla se žákem pracovat,“ píše Čapek, který na Facebooku vystupuje pod přezdívkou Líný učitel.
Diktát, který vidíte na obrázku, napsal DYSLEKTIK. Učitelka českého jazyka, které dala žákovi pětku, naprosto ignoruje...
Posted by Líný učitel on Friday, October 21, 2022
V příspěvku je důkazem fotografie, kde žák dostal za čtyři chyby nejhorší známku. Diktát pro dyslektické děti podle Čapka ale není vhodný. „Už mě ta bída českých škol opravdu přestává bavit. Milí učitelé, pokud neumíte učit dyslektika a jste češtináři, mám pro vás pár návrhů. Zkrátit diktát o dvě věty není vhodné,“ kritizuje v příspěvku, na který reagovaly stovky lidí.
Ve varnsdorfské škole nefunguje topení. Děti ve třídách mrznou, stěžují si rodiče
Problém s topením řeší v jedné ze základních škol ve Varnsdorfu. Podle rodičů některých žáků se teplota ve třídách pohybuje jen kolem 15 °C a dětem je zima. Na vině je údajně protahující se rekonstrukce vytápění.
Dyslektik ve škole by podle něj měl místo diktátu dělat jiné úkoly, a to třeba cvičení na doplňování. Pokud by pedagog na diktátu trval, Čapek by doporučoval, aby žák psal například každou druhou větu.
Bez červené tužky
„Jeho věty se diktují zpomaleně; jeho diktáty nejsou klasifikovány známkou, žák je pouze informován o počtu chyb; učitel pak podtrhne chyby a napíše nad ně správné znění. Červenou tužku ideálně nechá doma, stejně jako různá negativní pitomá razítka,“ pokračuje.
„Copak se češtináři a češtinářky už dočista zbláznili? Na co trénují dyslektiky v dovednosti psát diktát? Kde je tu individuální práce se žákem, kde je diferenciace obtížnosti?“ ptá se jízlivě v příspěvku.
Pod příspěvkem s ním mnozí rodiče nebo jeho kolegové souhlasí. „Diktáty vůbec nepíšu. Je to šíleně stresující i pro nedyslektiky. Je tam tolik jevů, na které je třeba dát pozor, že to rozhodí i jedničkáře. Navíc je to absolutně neautentické k budoucímu životu. Kdy vám naposledy někdo něco diktoval,“ uvedla uživatelka Lidka T.