Veřejným školám chybí miliarda korun. Některé nemají z čeho hradit nemocenské a kupovat přestaly dokonce i školní pomůcky. Výjimkou nejsou ani ředitelé převádějící finance určené na platy učitelů do balíku vyhrazeného na nemocenské a nejnutnější věci. Podle ministerstva školství však žádné peníze nechybí.
Nižší rozpočet pro rok 2022 má třeba Integrovaná střední škola v Mladé Boleslavi. „Zvýšily se platy a zvýšily se náklady na nemocenské a bohužel s tím stát vůbec nepočítal,“ vysvětluje její ředitel Štefan Klíma pro CNN Prima NEWS.
Lépe na tom rozhodně není ani Základní škola Ostrava-Poruba. „Naše škola dostala o půl milionu méně oproti minulému roku,“ popisuje stejné problémy ředitelka Renáta Fialová. Vzhledem k finančnímu strádání její instituce musela převést peníze z balíku určeného na platy učitelů do oddílu zacíleného na školní pomůcky a nemocenské.
Děti nemohou ve škole psát při 19 °C. Je to nepřijatelné, rozčílil se Vondrák
Vytápět školní učebny na 19 °C je podle hejtmana Moravskoslezského kraje Ivo Vondráka nepřípustné. Je toho názoru, že při této teplotě nemohou děti psát a dosahovat tak výkonů, které po nich budou požadovány. Za ideální považuje teplotu 22 °C. Naopak starosta Prahy 9 Tomáš Portlík by si výuku při 19 °C představit dokázal – hlavně, že by děti byly ve škole a nemusely by podstupovat distanční výuku.
Ale ani to nestačí. „Už nekupujeme pomůcky, neplatíme ani dopravu na plavání a neplatíme vůbec žádné vzdělávání (pedagogických pracovníků, pozn. red.),“ pokračuje Fialová.
Dalším problémem může být oblečení na praxe, které si nyní studenti často musí zaplatit sami. Náklady jsou i několik tisíc korun. V mladoboleslavské střední škole mají problém najít peníze i na takové základní věci, jako je třeba kuchyňská váha pro odborný výcvik studentů. Škola jich potřebuje šest, jedna stojí šest tisíc korun. Letos kvůli nižšímu rozpočtu pravděpodobně nepořídí ani jednu.
Žonglování s penězi mezi jednotlivými balíky vyprázdní i peněženky učitelů. „Největší propad bude na listopadových a prosincových výplatách,“ říká Klíma.
„Já si myslím, že největší problém je, že se peníze z rozpočtu veřejných škol převedly do rozpočtu soukromých škol a vlastně se dá říct, že učitelé na úkor svých platů financují provoz soukromých škol,“ tvrdí Radek Sárközi, prezident pedagogické komory.
Podle ministerstva školství však žádné peníze nechybí.