360°, Cyril Höschl, Radek Ptáček - 17.2. v 20:14
Uzavření škol je jedním z největších hříchů, který byl na naší společnosti napáchán, uvedl v pořadu 360° Pavlíny Wolfové na CNN Prima NEWS klinický psycholog a psychoterapeut Radek Ptáček. Podle něj se z adolescentů stává zapomenutá generace. Psychiatr a ředitel Národního ústavu duševního zdraví Cyril Höschl upozornil, že vývoj dětí bude narušen a že u nich narůstá obezita.
„Jako jedni z prvních jsme v první vlně pandemie zavřeli školy, aniž bychom se zeptali, co to společnosti vezme a přinese. Řada kolegů mě bude kritizovat, ale tak rychlé uzavření škol, zvláště když od počátku existovala data, že školní prostředí není tím nejvíce rizikovým, je jedním z největších hříchů, který byl na naší společnosti napáchán,“ uvedl v pořadu 360° Pavlíny Wolfové Radek Ptáček.
Vysvětlil, že u šestiletého dítěte je jeden rok šestinou jeho života. „Bereme mu perspektivu a také vzpomínky na normální dětství. Takže zavření škol je opravdu velký problém, který bude nějakým způsobem tu generaci formovat,“ podotkl klinický psycholog.
Připomněl ale i adolescenty, tedy mladistvé přibližně od páté třídy základních škol do třetího ročníku středních škol, ze kterých podle Ptáčka vzniká zapomenutá generace. „Nemají potřebu být s rodiči a rodiče velmi často nemohou nebo také nemají potřebu být s nimi. Adolescenti dělají, ani nevíme co,“ zdůraznil Ptáček s tím, že před pandemií se rodiče i odborníci snažili omezovat kontakt dětí s technologiemi, v současné době se na nich ale stávají závislé.
„Období adolescence je obdobím rozvoje a sociálních vztahů, které přirozeně potřebují. Už před pandemií jsme věděli, že mladí lidé mohou mít problémy s běžným navazováním vztahů, to se může zhoršit,“ varoval Ptáček.
Pohybují se mezi monitorem a lednicí
Podle ředitele Národního ústavu duševního zdraví Höschla bude vývoj dětí nějakým způsobem narušen. „Můžeme předvídat, že to bude mít dopad na jejich zdraví, a to jak duševní, tak tělesné, protože narůstá obezita u dětí,“ upozornil.
Domácí výuka podle psychologů může studenty dlouhodobě poznamenat (ilustrační foto) Zdroj: Profimedia.cz
Dodal, že šlo o problém už před pandemií, který se nyní může stupňovat. „Celý den sedí u monitoru a jen kynou, pohybují se mezi monitorem a lednicí nebo špajzem, mají volně dostupné sladkosti a omezený pohyb,“ kroutil hlavou psychiatr s tím, že jedna z jeho dcer vychovává sedm dětí a dá jí práci je vyhnat ven, aby se v mrazu proběhly.
Podle Ptáčka děti a mladiství strádají a je potřeba je dostat do škol za každou cenu. „V jiných zemích, které nám jsou dávány za příklad, je zavření škol naprosto poslední krok v nejtvrdším lockdownu,“ podotkl Höschl.
Vrácení do škol bude obtížné
Vrácení dětí do škol bude podle expertů obtížné. „Nás organismus si snadno zvyká na pohodlí a luxus a velmi obtížně na režim a nepříjemné věci. Bude to bolet, ale nebál bych se toho,“ uvedl v pořadu psychoterapeut Ptáček s tím, že lidé jsou mimořádně adaptibilní. „Jestliže přijde v nějaké dohledné době zase běžný život, nebál bych se, že se nevrátí do běžných kolejí,“ je přesvědčen.
Höschl upozornil, že pandemie přináší změny v dobrém i ve zlém. „Ve zlém jsou míněny ponorkové nemoci, nárůst domácího násilí a pití, které jdou ruku v ruce s depresemi a podobně. Pozitivní je, že se tím mobilizují naše ochranné organismy, takové to ‚co tě nezabije, to tě posílí‘. Tyto jevy jdou proti sobě a nevíme, jaký bude finální výsledek,“ popsal.
Radek Ptáček zároveň poradil, jak v současné době mají lidé žít, aby se nehoršila jejich psychika. „Neupínejme se na budoucnost a žijme přítomným okamžikem, radujme se z drobných radostí, tak to zvládneme. Domnívám se, že většina z nás tím projde bez větší újmy.“