reklama

Hezká fasáda ještě neznačí kvalitní péči, říká šéf Asociace poskytovatelů sociálních služeb

Značka kvality v sociálních službách má za cíl ukázat jejich současným i potenciálním budoucím klientům, že v daných zařízeních mohou žít kvalitní život. V rozhovoru pro CNN Prima NEWS to uvedl Jiří Horecký, prezident Asociace poskytovatelů sociálních služeb České republiky. „Hezká fasáda a hezky zařízená recepce často neznamenají přátelské vztahy, dobrou péči nebo partnerství,“ řekl Horecký.

reklama

Že mají i sociální služby svou značku kvality, je v západoevropských zemích zcela běžné. Od roku 2009 u nás vznikal systém Značky kvality v sociálních službách. Její první udělení proběhlo v roce 2011 a o dva roky později byla zpřístupněna i pro domovy se zvláštním režimem. A je součástí programu Česká kvalita, který je v gesci Ministerstva průmyslu a obchodu České republiky.

Jedním z držitelů Značky kvality v sociálních službách je také Palata – Domov pro zrakově postižené. „Naším typickým klientem je starší senior, který na lepším oku má větší než padesátiprocentní ztrátu zraku,“ uvedl v rozhovoru pro CNN Prima NEWS Jiří Procházka, ředitel Palaty – Domova pro zrakově postižené. Klienti, kteří jsou de facto nevidomí, zde mají celoroční pobyt.

Přes 300 kritérií

Prověřování kvality v případě sociálních služeb je složitější než u hmatatelného zboží. „V domovech pro seniory se hodnotí pět oblastí: ubytování, stravování, péče, partnerství a kultury a volného času. Prověřování ale začíná ještě předtím, než do zařízení vstoupí naši dva certifikátoři,“ vysvětlil Jiří Horecký, prezident Asociace poskytovatelů sociálních služeb České republiky, která je správcem Značky kvality v sociálních službách.

Každé zařízení, které se o značku uchází, nejprve hodnotí samo sebe, následně probíhá také hodnocení spokojenosti samotnými klienty, ale i jejich rodinnými příslušníky. Přímo na místě pak konkrétní zařízení hodnotí dva odborníci, kteří v něm stráví celý den. „Oni si ho projdou, ptají se klientů, zaměstnanců všech možných profesí, a zjišťují, zda jsou naplňována kritéria, kterých je 300,“ dodal Horecký. Podle něho se zkoumají i takové věci, jako je možnost regulace teploty na pokoji, jeho zastínění nebo z kolika různých jídel si mohou klienti vybrat.

Přestože že může zdát, že zařízení sociálních služeb nemají vzhledem k převisu poptávky nad nabídkou zapotřebí o značku kvality usilovat, je pro ně přínosná. „Klienti a jejich příbuzní získávají informaci o tom, jakou kvalitu poskytujeme, jaký rozsah služeb poskytujeme, ale i žadatelé o naše služby si mohou zjistit, jak kvalitní naše služby jsou pro případ, že je mají v plánu v budoucnu využívat,“ vysvětlil Jiří Procházka.

Důvěra klientů je klíčová

Podle Horeckého ale nehraje roli pouze kvalita vlastní péče. Kontrolory zajímá také to, nakolik je v konkrétním zařízení respektováno soukromí klientů nebo zda zaměstnanci berou v potaz jejich připomínky. „Důležitým indikátorem je také počet stížností,“ dodal šéf Asociace poskytovatelů sociálních služeb České republiky.

Zda se klienti nebojí ozvat v případě, že nejsou spokojeni, závisí podle Jiřího Procházky hlavně na vedení domova. „Pokud klienty motivuje, aby získávali zpětnou vazbu, vytváří to dobrou atmosféru. Nejen mezi klienty a zaměstnanci domova, ale i mezi domovem a příbuznými klientů. Pak je velmi jednoduché získat poměrně objektivní informaci o tom, kde je problém a jak ho řešit,“ řekl ředitel Palaty – Domova pro zrakově postižené.

Tagy:
Jiří Procházka sociální služby Česká kvalita Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR Jiří Horecký Asociace poskytovatelů sociálních služeb Českou kvalitu nenahradíš Značka kvality sociálních služeb Palata - Domov pro zrakově postižené

Hlavní zprávy

Současná inflace přeje dlužníkům. Spořit se nevyplatí, říká ekonomický analytik
Ekonomika

Současná inflace přeje dlužníkům. Spořit se nevyplatí, říká ekonomický analytik

Česko od nového roku čeká vysoké zdražování energií i základních potravin. Ekonomický analytik webu CNN Prima NEWS Petr Musil uvedl, že za to celosvětově mohou jednotlivé vlády i pandemie. „Inflace, která přichází neočekávaně, což je právě ta, kterou máme nyní, přeje dlužníkům. Nevyplatí se spořit. Klidně si něco kupme na menší úvěr,“ uvedl v pořadu 360°.

Češi přes léto vyměnili respirátory za roušky, vládní nařízení ignorují

Přestože je nošení respirátorů či nanoroušek nadále povinné například v MHD či ve vnitřních prostorech, Češi je v posledních měsících z velké části znovu vyměnili za klasické roušky, k čemuž přispěly teplé letní počasí a ústup epidemie. Samotní obchodníci přiznávají, že odbyt respirátorů během letních měsíců poklesl a naopak se začaly opět prodávat klasické chirurgické roušky.

Babiš, Fiala i Rakušan. Osm politických lídrů se utká v superdebatě Česko hledá premiéra

Necelé dva týdny před sněmovními volbami se na CNN Prima NEWS uskuteční velká superdebata s lídry nejsilnějších českých stran či koalic. Nebudou tak chybět premiér Andrej Babiš (ANO), Petr Fiala (koalice Spolu) nebo Vít Rakušan (koalice Piráti a Starostové). Sledujte v neděli 26. září od 20:00 první díl speciálního vysílání s názvem Česko hledá premiéra.

Špicar: Euro je jen měna, nepřeceňujme jeho význam. Neudělá z nás Německo ani Řecko

Otázka přijetí eura není součástí předvolebních kampaní. Podle hostů pořadu Interview, ekonoma Martina Slaného a viceprezidenta Svazu průmyslu a dopravy Radka Špicara, je hlavním důvodem fakt, že po něm tady nyní není poptávka. Na samotnou jednotnou evropskou měnu však mají rozdílný názor. „Euro je jen měna, nepřeceňujme jeho význam,“ uvedl Špicar. Slaný namítl, že to tak není a v případě eura jde i o politickou, fiskální a transferovou unii.

reklama

Domácí zpravodajství

Horká fáze předvolebního vysílání: CNN Prima NEWS uvádí nové pořady i superdebaty s diváky

CNN Prima NEWS startuje horkou fázi předvolebního vysílání a uvádí celou řadu nových pořadů a formátů, jejichž společným tématem jsou blížící se volby do Poslanecké sněmovny. Od 30. srpna nabízí každý všední den speciální volební blok, dále mimořádná vydání pořadu 360° s diváky ve studiu, dvě superdebaty s lídry stran a v neposlední řadě moderní volební studio v den voleb samotných.

reklama