Riskantní pomalá jízda
Bezdůvodně pomalá jízda je v České republice brána jako přestupek. Policisté ji ale ve statistikách nezaznamenávají, na rozdíl od Velké Británie, Polska nebo Austrálie, kde tyto řidiče vedou v evidenci. Podle expertů z Vize nula, organizace, která si klade za cíl dosáhnout nuly mrtvých na našich silnicích, je na čase bezdůvodně pomalou jízdu začít sledovat.
Ze statistiky Velké Británie za rok 2019 vyplývá, že pomalu jedoucí řidiči zapříčinili smrt dvou lidí, těžce zranili 26 osob a dalších 132 poranili lehce. Podle českých odborníků jsou řidiči, kteří jedou bezdůvodně pomalu, hrozbou i u nás.
Z auta zbyl jenom šrot. Řidič osobního vozidla zemřel po střetu s náklaďákem
Třiapadesátiletý muž zemřel v úterý po patnácté hodině po čelní srážce osobního automobilu s nákladním vozem na silnici z Písku u Prahy. Osobní vůz byl zcela zdemolován.
Nejčastěji za tragickými nehodami stojí řidiči, kteří jedou příliš rychle. Právě nepřiměřená rychlost je primárním důvodem, proč lidé na českých silnicích zahynou. Kvůli těmto řidičům loni zemřelo 188 lidí.
Ale i bezdůvodně pomalá jízda může být podle dopravních expertů velmi nebezpečná. „Myslím, že to problém je a začíná se navyšovat. Souvisí to s tím, že nemáme nafukovací silnice, jejich kapacita je omezena. Navíc silniční síť v České republice není v ideální kondici a doprava je hustší a hustší,“ vysvětluje dopravní expert Roman Budský.
V řadě jiných států se podle Budského tento typ řidičů začíná trestat. „Ve Velké Británii například takové chování může stát v přepočtu až 150 tisíc korun, tři trestné body a k tomu může být vysloven i zákaz řízení. A jsou zde další státy, které to pokutují – Spojené státy americké za pomalou jízdu ukládají v přepočtu až 10tisícovou pokutu. Pomalu jedoucí řidiče trestají i v Austrálii, Novém Zélandu nebo v Polsku,“ uvedl Budský.
Pomoci by mohly čelní kamery nebo značení
Řidiči mohou jet pomalu, pokud například prší, mrzne nebo když vědí, že jejich řidičské schopnosti rychlou jízdu nezvládnou. Problémem je ale bezdůvodně pomalá jízda – například když je řidič zvědavý u dopravní nehody nebo třeba kouká do telefonu. „Ale může se jednat také o agresivní jednání různých řidičů, kteří se takzvaně snaží vychovávat, a pak je takové jednání opravdu velmi nebezpečné,“ říká šéf dopravní policie Jiří Zlý.
Řada aut už má za čelním sklem kamery, které mohou natočit řidiče, kteří někoho „vybržďují“. Je tak možné, že pokut za takové jednání bude přibývat. Na některých úsecích by mohla pomoci také značka nejnižší dovolené rychlosti. Jenomže ta se na silnicích příliš často nevidí. To potvrzuje i Zlý: „Já osobně jsem takovou značku na českých silnicích neviděl.“