Rok distanční výuky (zdroj: CNN Prima NEWS)
Počet žáků, kteří se kvůli nedostatečnému technickému vybavení při distančním vzdělávání neúčastní on-line výuky, dosahuje i po roce tohoto způsobu vzdělávání k 50 tisícům. Na jaře minulého roku jich bylo ještě o 200 tisíc více. Číslo pomohlo snížit dovybavení škol v uplynulém roce. Vyplývá to ze zjištění České školní inspekce. Podle ní se ale zřejmě proti loňskému jaru nesnížil počet žáků, které se do vzdělávání na dálku nedaří zapojit vůbec. Loni v dubnu jich podle průzkumu inspekce bylo kolem 10 tisíc.
Podpořit účast žáků v on-line výuce se podle inspekce podařilo hlavně pomocí zápůjček počítačů ze škol či prostřednictvím škol. Této možnosti využilo zhruba kolem 50 000 žáků a studentů, tedy kolem 3,5 procenta všech. Největší podíl, a to kolem pěti procent, tvořili v neúplných základních školách a nejméně v nematuritních oborech středních škol, kde si vybavení půjčilo asi 1,5 procenta žáků. Dalším například počítač koupili rodiče, případně jim ho zapůjčily různé organizace. Základní školy dostaly od ministerstva školství na podzim na dovybavení navíc 1,3 miliardy korun.
Je možné, že děti budou muset ročníky ve školách opakovat, přiznal Hamáček
Ministři teoreticky zvažovali mimo jiné opakování ročníků, ale nedospěli k žádnému závěru, přiznal v pořadu Nový den televize CNN Prima NEWS ministr vnitra Jan Hamáček (ČSSD). Podle něj by to ale přineslo podstatně vyšší náklady a komplikace.
Nejhorší je situace v nematuritních oborech středních škol
Kolem tří procent žáků se podle inspekce kvůli technickým obtížím on-line výuky nadále neúčastní a vzdělávají se distančně například předáváním úkolů v sešitech. Jejich počet klesl z loňských 250 000 zhruba na pětinu. Nejhorší je v tomto ohledu situace v nematuritních oborech středních škol.
Někteří žáci se podle inspekce sice on-line výuky účastní, ale nepravidelně. Důvody jsou většinou problémy v rodině, nízká motivace a malá podpora od rodičů. Zpravidla jde o starší žáky, jejichž vzdělávání je náročné i za běžné situace, zjistila inspekce. Podle ní se v některých školách účastní on-line výuky i méně než 70 procent žáků, jde hlavně o školy v Ústeckém kraji, dále pak v krajích Moravskoslezském, Libereckém, Jihočeském a v Praze.
Nejméně 10 tisíc dětí se výuky neúčastní vůbec
Zapojení všech žáků do výuky na dálku se tak podle inspekce stále nedaří a zřejmě ani není možné předpokládat, že se od minulého jara podařilo výrazně a plošně snížit počet těch, kteří se výuky neúčastní vůbec. Při průzkumu školní inspekce loni v dubnu ředitelé odhadovali, že by takových žáků mohlo být zhruba 10 000. Ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal ve středu řekl, že jde zřejmě spíš o spodní hranici jejich současného množství. Základní a střední školy v ČR mají zhruba 1,4 milionu žáků. Podrobnější informace o současné situaci by podle zástupců inspekce měly být k dispozici po vyhodnocení průzkumu, který v únoru udělalo ministerstvo školství.
Aktuální zjištění inspekce vychází z jejích různých aktivit v základních a středních školách od září do konce února s důrazem na 3 539 kontrol v on-line hodinách a rozhovory s 3 154 učiteli z 385 základních a středních škol letos v lednu a únoru. První průzkum související s přechodem škol na výuku na dálku dělala inspekce začátkem loňského dubna, a to formou telefonických rozhovorů s řediteli zhruba 5 000 škol.
Distanční výuka Zdroj: Profimedia.cz