Falešné slevy supermarketů v Česku: Inspekce rozdala pokuty a zveřejnila největší hříšníky

Hodina v obchodě je jako lehčí cvičení.

Falešné slevy v obchodech

Česká obchodní inspekce (ČOI) rozdala obchodům vysoké pokuty za to, že zákazníky lákaly na slevy zboží, které ve skutečnosti vůbec nezlevnilo, ale naopak zdražilo, informují Novinky.cz. Nejvyšší částku musely zaplatit řetězce Billa a Lidl. Nejedná se o jediný trik, kterého obchodníci využívají, aby ze zákazníků vytáhli peníze.

ČOI ve třetím čtvrtletí letošního roku rozdala pokuty za statisíce korun, informují Novinky.cz. Nejvíce jich dostal obchodní řetězec Billa, kterému inspekce uložila sedm pokut v celkové výši 940 tisíc korun. Druhý Lidl jich dostal pět za celkem 867 tisíc korun. Třetí Penny Market musel zaplatit 240 tisíc a čtvrté Tesco 167 tisíc.

ČTĚTE TAKÉ: Potraviny znovu táhnou inflaci. Podívejte se, které zdražují nejvíce

Menší pokuty v řádu desítek tisíc korun byly uděleny také řetězcům Hruška, Coop a Albert. Naopak řetězce Globus, Kaufland a Makro žádné sankce platit nemusí.

Pokuty se povětšinou týkaly případů kontrol z minulého roku. Například řetězec Billa při kontrole prodejny v Praze loni v březnu uváděl prodejní cenu kečupu Heinz 44,90 korun, přičemž se mělo jednat o slevu 40 procent s tím, že původní cena byla 74,90 Kč. Zároveň ale Billa jako nejnižší cenu za posledních 30 dnů uváděla 39,90. V tomto případě se tedy podle správného výpočtu nejednalo o slevu, nýbrž o zdražení. „Výše procentuální slevy nebyla počítána z nejnižší ceny výrobku, za kterou jej prodávající nabízel,“ uvedli kontroloři ve zprávě.

Smrskflace a šuntflace

Falešné slevy nejsou jediný trik, kterým se obchodníci a výrobci snaží ze zákazníků vytáhnout více peněz. V Česku se už definitivně usídlila tzv. smrskflace, kdy dochází ke zmenšování potravin či jiného spotřebního zboží, přičemž ale ceny zůstávají stejné, nebo dokonce i rostou.

Smrskflace je v současné době nejvíce patrná u čokolády a čokoládových tyčinek, za což může i drastický růst cen kakaových bobů v minulém roce. „Nejen Nestlé, ale řada výrobních podniků v situaci růstu cen jakýchkoliv vstupů stojí před rozhodnutím, zda zvýšit cenu výrobku nebo cenu, za kterou se produkty prodávají řetězcům, podržet a změnit velikost balení,“ uvedla pro CNN Prima NEWS mluvčí společnosti Nestlé Česko Tereza Skrbková.

Smrskflací to navíc většinou nekončí. „Hovoříme také o tzv. šuntflaci, kdy se například v tyčince, která se tváří jako čokoládová, nenápadně snižuje obsah čokolády,“ dodal pro CNN Prima NEWS hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda.

„Spotřebitelé jsou ochotni přijmout tuto hru, než aby přistoupili na to, že by museli zaplatit více peněz za stejné množství produktu nebo služby. Obrana spočívá v tom, že přestaneme kupovat zboží, které je zmenšováno, a budeme kupovat zboží třeba z lacinějšího segmentu,“ vysvětlil pro sociolog Vojtěch Bednář. Což už se částečně i děje. „Často to vidíme poslední dobou, lidé raději sahají po privátních značkách, protože nechtějí připlácet,“ doplnil prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Tomáš Prouza.

MOHLI JSTE PŘEHLÉDNOUT: Firmám hrozí, že budou mít dražší energie. Ministerstva se hádají, kdo to zaplatí

Tagy:
peníze ceny obchod ekonomika Lidl Tesco Česká obchodní inspekce Billa makroekonomie Penny Market Nestlé produkty a služby ekonomika, obchod a finance