Pokud vláda neotevře školy v dohledné době alespoň pro prvňáky a druháky, děti nebudou zvládat základní vzdělání
Znovuotevření škol neovlivňuje rychlost šíření koronaviru. Vyplývá to z epidemiologické studie prováděné v USA i dalších částech světa během několika měsíců. Pediatři se navíc domnívají, že udržovat děti doma je pro ně riskantnější kvůli problémům s duševním zdravím a riziku obezity.
Španělští odborníci při své studii provedené na začátku druhé vlny pandemie koronaviru zjistili, že při opětovném otevření škol nedošlo k nárůstu infekcí u dětí či učitelů. Ani studie z USA neukazuje zvýšené riziko pro pracovníky péče o děti, kteří zůstali v práci.
Münich: Otevírat školy je riskantní, pokud nebude dostatek testů a trasovacích kapacit
Ekonom Daniel Münich z CERGE institutu, který se zabývá výzkumem v oblasti ekonomie vzdělávání a trhu práce, tvrdí, že otevírat školy je extrémně riskantní, pokud nebude dostatek testů a trasovacích kapacit. Ze zahraničních studií soudí, že pro žáky a studenty bude mít uzavření škol celoživotní dopad. Ztrátu budoucích výdělků studentů za jaro vyčíslil na 100 až 200 miliard korun. V pořadu Interview televize CNN Prima NEWS také uvedl, že je potřeba co nejrychleji stáhnout počty nakažených na úroveň, kdy si Česko bude moct dovolit řízeně a pod kontrolou školy otevřít.
Někteří lékaři navíc tvrdí, že rizika psychických problémů, hladu, obezity v důsledku nečinnosti a chybějící běžné lékařské péče jsou horší než rizika pobytu ve škole. Podle lékařů je pro děti mnohem větším přínosem být ve škole. Takový přínos dokonce převažuje nad rizikem nákazy koronavirem.
Dětem hrozí větší riziko týrání
„Jako pediatrička skutečně vidím negativní dopady na děti při zavírání škol,“ uvedla doktorka Danielle Dooleyová, ředitelka Dětské národní nemocnice ve Washingtonu, pro nezávislý a neziskový zpravodajský portál NPR a dodala: „Chodit do školy je pro děti opravdu zásadní. Dostávají tam pravidelně jídlo, mají zdravotní péči, vzdělání a fyzickou aktivitu.“ Některým dětem prý podle lékařky hrozí i větší riziko týrání.
Mnoho lidí si klade otázku, zda je znovuotevření škol s přísnými opatřeními proti onemocnění COVID-19 pro studenty, rodiny a pedagogy skutečně tak rizikové. Argumentují, že zavřené školy poškodí akademický pokrok, sociální a emoční vývoj i duševní zdraví studentů a žáků.
Otevření škol nemá vliv na epidemii
Podle Enrica Álvareze z Katalánské technické univerzity ve Španělsku nemá otevření škol žádný vliv na epidemii. „Nejsme si jisti, zda prostředí škol může mít malý a systematický účinek. Je však jasné, že školy ve Španělsku nemají problém s opatřeními, která jsou přijímána. Nejde o závažná rizika, která by měnila průběh epidemie ve Španělsku,“ řekl NPR.
Plaga: Zavřené budou od pondělí i speciální školy. Děti se vrátí, až to dovolí situace
Od pondělí přejdou na dálkovou výuku kvůli epidemii koronaviru i speciální školy. V pátek o tom rozhodla vláda, informoval na Twitteru ministr školství Robert Plaga (za ANO). Návrat k běžnému provozu podle něj bude záležet na vývoji epidemické situace. Od 14. října jsou v Česku uzavřeny téměř všechny školy a vyučuje se na dálku. V provozu dosud kromě speciálních škol zůstávaly mateřinky a školy vyčleněné pro péči o děti zdravotníků, pracovníků sociálních služeb nebo třeba policistů a hasičů.
Ve španělských školách zavedli základní bezpečnostní opatření včetně nošení roušky pro děti od šesti let. Ve třídách více větrají, udržují žáky v malých skupinách a dodržují rozestupy ve vzdálenosti 1,5 metru.
Podobné informace zjistila organizace Insights for Education, která poskytuje poradenství vzdělávacím oddělením po celém světě. „Neexistuje jednotný vzor. Není to tak, že zavírání škol vede k poklesu počtu případů, nebo že otevírání škol vede k nárůstu případů,“ uvedla vedoucí organizace Randa Grobová-Zakharyová a doplnila: „Neříkám, že školy nemají nic společného s nakaženými. Data však naznačují, že otevírání škol nevede nevyhnutelně ke zvýšení počtu případů.“ Pokud tedy školy a jiná zařízení dodržují základní postupy v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví, neměla by podle odborníků existovat větší rizika přenosu koronaviru.
Zbytečně obětujeme nejmladší
Podobného názoru je i prezident České stomatologické komory Roman Šmucler, který studii sdílel na Twitteru. „Velká epidemiologická studie potvrzuje, že zavření škol není nutné. Školy navíc bývaly docela užitečná instituce a péče o děti drží doma zdravotní sestry, které by byly potřeba jinde,“ podotkl Šmucler.
Proč nezavírat školy- velká epidemiologická studie. Nemluvě o tom, že existence školy bývala docela smysluplná a třeba péče o děti drží doma dost zdravotníků.... https://t.co/1pxoAR1ICm
— Roman Šmucler (@smucler) November 2, 2020
Dodal, že podle zástupců organizace UNESCO jsou školy ve vyspělých zemích i přes koronavirus otevřené, zavřely jen méně rozvinuté země. „Na jednu dříve docela rozvinutou zemi ale zapomněli, kterou?“ poukázal ironicky na Českou republiku.
Hamáček: Děti by se mohly vrátit do škol, až bude denní nárůst nakažených pod 3000
Otázku návratu dětí do lavic si pokládají denně učitelé, děti i rodiče. Podle ministra vnitra a předsedy Ústředního krizového štábu Jana Hamáčka (ČSSD) situace v současné době vypadá lépe, ale chce počkat na příští týden. Nevracel by děti do lavic ale dříve, než bude denní nárůst pozitivně testovaných dva a půl až tři tisíce, uvedl v Partii.
U jiného tweetu zase uvedl, že Česko zbytečně obětuje nejmladší. „Děti nejsou nebezpečný odpad, ale naše budoucnost. Víme už hodně o covidu a celé se to šíří jako chřipka, a tu umíme zvládnout. Ne zbabělosti, záškoláctví a zahálce. Učme děti pracovitosti, zodpovědnosti a řádu,“ vyzval Šmucler.
Otevírat školy je rizikové
Ekonom Daniel Münich z CERGE institutu ale v pondělním Interview televize CNN Prima NEWS uvedl, že otevírat školy je extrémně rizikové, dokud nebude dostatek testů a trasovacích kapacit. Ministr vnitra Jan Hamáček v nedělní Partii Terezie Tománkové na Primě řekl, že by školy otevřel, až když bude denní nárůst nově pozitivních kolem 2,5 až 3 tisíc.
Evoluční biolog Jaroslav Flegr podotkl, že o návratu dětí do lavic bude rozhodovat také počasí. Čím dříve bude teplo, tím dříve se budou moci vrátit. Proto návrat žáků a studentů do školy odhaduje na duben.