Plánované plošné testování žáku na koronavirus rozlítílo některé rodiče natolik, že si svou zlost vylévají na ředitelích škol. Testování ve školách by podle vlády mělo začít od 1. března a testy by si žáci měli provádět sami. Mnozí ředitelé škol jsou ale i kvůli nenávistným reakcím rodičů rozpačití. Naopak někteří rodiče vyhrožují, že děti do škol kvůli testům nepošlou. Podle Asociace ředitelů škol hrozí i právní spory. A jaký je váš názor? Hlasujte v anketě v článku.
Únava, naštvání a neskutečná frustrace, tak popisují rodiče, ale i ředitelé škol, náladu v posledních týdnech. Vyčerpaní rodiče přihlíží tomu, jak jejich děti tráví celé dny u počítače, chybí jim kamarádi a kolektivní sporty. Podmínkou změny je ovšem pravidelné testování na koronavirus ve školách. Jenže, jak to zvládnout po logistické stránce a jak přesvědčit rodiče, aby se tomu nebránili, ptají se ředitelé.
Ti totiž ke všem obtížím, které jim přináší organizace on-line výuky, ještě poslední dny čelí agresi některých rodičů. Potvrzuje to i šéf Asociace ředitelů základních škol Michal Černý s tím, že ředitelé hlásí agresivní i výhrůžné e-maily od rodičů, kteří kategoricky odmítají testování i nošení roušek a dožadují se, aby to konkrétní ředitelé „nějak vyřešili“.
Například ředitel ze základní školy v Kladně Vladimír Dufek nedávno obdržel e-mail od tatínka jednoho z žáků, který se souhlasem ředitele citujeme doslovně: „Dufku. V žádným případě nebudete testovat naše děti! A už vůbec je nebudete nutit nosit symboly otroctví = náhubky, roušky. A ani k tomu nutit učitelky!! Nemáte na to právo. Vše je protizákonné. Jste srab a KOLABORANT!!! jestli toto hodláte uplatňovat. Jestli se to ovšem stane, podáme na vás s ostatními rodiči trestní oznámení,“ píše „naštvaný“ rodič.
Nesouhlas s testováním dětí vyjadřuje mnoho rodičů i svými komentáři na sociálních sítích. Vznikají přímo iniciativy s výzvami, aby nespokojení psali vládě a členům Parlamentu. Podle Černého tak nyní ředitelé sklízejí také část této agrese a testování všech žáků proto považuje za nesmírně obtížné. „Myslím, že s testováním úplně všech žáků se ani nepočítá,“ říká.
‼ Nastal čas se opět ozvat, ve velkém ‼ Pokud pro vás přes hromadné a opakované testování dětí jako podmínku vstupu...
Posted by Vraťme děti do školy bez podmínek on Tuesday, February 16, 2021
Lze čekat právní spory varuje Asociace ředitelů základních škol
Michal Černý také očekává právní spory. I on je adresátem mnohdy až nenávistných e-mailů a text jednoho z nich možné problémy nastiňuje: „Vzdělávání dětí není možné diskriminovat a podmiňovat pokusným experimentem a odebíráním lidských tkání a buněk, a už vůbec není možné tento biologický materiál odevzdávat v prostorách školy či s ním v těchto prostorách manipulovat. A je úplně jedno, zda si testy budou děti dělat ve škole samy, či doma, a poté ho někomu ve škole předávat. Proto platí, co jsem již zmínila ve svém mailu, že v takovém případě se ředitelé budou dopouštět trestné činnosti, pokud tyto pokusy na našich dětech budou chtít uplatňovat,“ napsala řediteli jedna z matek.
Umím si představit, že se tito rodiče budou dožadovat práva na vzdělání, aniž by se dítě muselo testovat.
„Apeloval jsem na ministerstvo, aby na tuto skupinu dětí nezapomnělo a vydalo k tomu nějaký jasný pokyn. Zatím to vypadá, že tito rodiče budou muset částečně převzít odpovědnost za vzdělávání, školy nebudou mít kapacity na plnohodnotnou distanční výuku pro děti, které zůstanou doma. Záleží, jak se k tomu postaví právníci. Umím si představit, že se tito rodiče budou dožadovat práva na vzdělání, aniž by se dítě muselo testovat,“ vysvětluje. Dodává, že aktuální situace je pro ředitele škol nesmírně obtížná. Sám za sebe prosí rodiče, aby se tomuto kroku nebránili. „Ať se na mě nikdo nezlobí, ale odmítání bezbolestných neinvazivních testů mi v této situaci připadá jako doslova zpovykanost,“ uvádí.
Ohledně toho, že by testování dětí mělo být podmínkou prezenční výuky, je rozpačitý ředitel ZŠ Liberec Radek Hanuš. „Nemám vůbec radost z toho, že bych měl testování stavět jako podmínku žákům pro návrat a vstup do školy. K testování nemohou být děti a jejich rodiče nuceni. Škola ani nemá dostatečnou právní oporu k takovému požadavku. Pokud nebude v mé pravomoci ředitele školy poskytnout a zajistit určitým žákům vzdělání ve škole, budeme jim muset nabídnout jinou alternativu – hybridní výuku, individuální vzdělávací plán. Zřejmě budeme v každém případě postupovat individuálně s ohledem na možnosti žáka a jeho rodiny,“ vysvětluje.
Netestované děti se budou muset učit doma, řekl ministr Plaga
Ministr školství Robert Plaga už ale řešení naznačil. Při jednání školského výboru v Poslanecké sněmovně mimo jiné řekl: „Vnímám, že část rodičovské veřejnosti nebude mít zájem o testování svých dětí. Tam se bavíme o tom, že pokud tyto děti odmítnou být testovány, tak nedává smysl, aby byly zařazeny do kolektivu prezenční výuky, a budou se muset učit doma.“ Neznamená to ale, že jim bude poskytována distanční výuka podle pravidel, které jsou v tuto chvíli jasné pro distanční výuku podle zákona, doplnil ministr. Netestované děti se tedy zřejmě budou muset učit doma, ale bez speciálního servisu od pedagogů, kteří se budou už věnovat žákům na prezenční výuce.
Na problematiku „nesouhlasu“ některých rodičů s testováním i rouškami ve školách reaguje také ředitelka pedagogicko-psychologické poradny pro Prahu 1, 2, a 4 Galina Jarolímková. „Rodiče by měli být s formou testování předem seznámeni a dle vzoru Rakouska vyzkoušet s dětmi aplikaci testů třeba doma. Pokud to vše má mít smysl, tak není možné pustit do školy nikoho pozitivního. Je velká škoda, že se tento problém nezačal podrobně řešit již na podzim a třeba v rámci pilotních projektů škol toto ověřovat. Určitě by dnes byla situace jiná, méně konfliktní. Nezávidím ředitelům škol, kteří musí řešit bez právních podkladů a jistot to, zda zajistit výuku ve škole s nošením roušek či bez nich, zda testovat či ne a jak,“ uvádí.
Každý týden sleduji ve své ambulanci, jak postupně klesá motivace a psychická kondice u dětí na distanční výuce
Co se týká obav nesouhlasících rodičů, vyjádřil se i lékař. Přednosta Pediatrické kliniky 2. lékařské fakulty UK a Fakultní nemocnice v Motole Jan Lebl uvádí, že pokud dětem něco škodí, nejsou to roušky ani možnost pravidelného testování, ale sociální izolace, ztráta školních návyků, pravidelného časového režimu, zásadní deficit školních znalostí a dovedností. „Každý týden sleduji ve své ambulanci, jak postupně klesá motivace a psychická kondice u dětí na distanční výuce,“ dodává.