ČSSD v pondělí představila volební kampaň do krajských a senátních voleb s novým vizuálem, důrazem na předsedu Jana Hamáčka, kritikou ANO a heslem „V krizi vás ochráníme“, odkazujícím na dobu koronaviru. Podle politologů je sice vymezování se vůči ANO logické, ale dosud neúčinné. Strana se podle nich hledá, ve vládě tahá za kratší konec a neví, co si počít. Ani sázka na Hamáčka podle nich nemusí znamenat úspěch.
„Lidé mohou změnu vizuálu nebo loga vnímat pozitivně. Otázkou je, zda to opravdu může fungovat. ČSSD ve vládě tahá za kratší konec a s hnutím ANO dlouhodobě bojuje o stejné voliče. Nemyslím si, že je v tom nějaká přidaná hodnota navíc, kterou by voliči aktuálně nenašli i u hnutí ANO,“ řekl CNN Prima News Karel Komínek z Institutu politického marketingu.
ČSSD startuje novou kampaň. Červený svetr není symbol Jana Hamáčka, ale toho, že krizi dokážeme zvládnout. A je jedno,...
Posted by Sociální demokracie on Monday, August 17, 2020
Navíc připomíná, že s kritikou hnutí ANO se už snažila v minulosti uspět řada jiných stran, jako TOP 09 nebo ODS, a očekávaný výsledek to nepřineslo. „Myslím, že se ČSSD v současné chvíli hledá a neví, co si počít,“ dodal Komínek.
Mrklas: Šanci na úspěch nevidím
Podobně to vidí i politolog Ladislav Mrklas z CEVRO Institutu, podle kterého se ČSSD snaží získat zpět své přeběhlé voliče právě k ANO. „Strategie jako taková asi chybná není, ale museli by to dělat úplně jiným způsobem a pozice Andreje Babiše by musela být mnohem více pošramocená,“ uvedl pro CNN Prima NEWS.
Ani sázku na šéfa strany Jana Hamáčka nepovažuje za zcela šťastnou. „Zdálo se, že Jan Hamáček se probudil a ukazuje během krize jinou tvář. Byl to pokus pozměnit image, ale vydrželo mu to jen velice krátce a přišla řada přehmatů a výroků, například téma voleb v karanténě nebylo absolutně zvládnuté. Není krizovým manažerem, natož manažerem komunikace,“ kritizoval Hamáčkovo působení Mrklas.
Šanci na úspěch ČSSD nevidí. „Proč by se jí zrovna teď mělo povést získat voliče zpět? Nevidím žádný politický zvrat, není žádná část voličů, kteří by je potenciálně mohli volit,“ dodal Mrklas.
Podle politologa Milana Znoje z Filozofické fakulty Univerzity Karlovy ale Hamáček během koronavirové krize na lidi působil pozitivně a sázka na vymezování se vůči ANO částečně vyjít může.
„ČSSD může z koronakrize vytěžit, protože byla ve vládě, Jan Hamáček jako ministr vnitra působil na veřejnost dobře a jeho vystupování mělo pozitivní ohlasy. Je to srozumitelné, něco se mu povedlo,“ uvedl Znoj.
Hamáček není ČSSD
Politolog Petr Just z Metropolitní univerzity Praha ale upozorňuje na to, že pozitivní obraz Hamáčka u veřejnosti nemusí znamenat pozitivní obraz celé ČSSD.
„Z různých výzkumů veřejného mínění se zdá, že řešení pandemie pomohlo obrazu předsedy Hamáčka v očích voličů̊, ale to se automaticky nepropisuje do podpory ČSSD,“ uvedl Just s tím, že kritika Vojtěcha je očekávatelný krok a karta, se kterou strana hraje od počátku vypuknutí koronakrize.
Vymezovat se ANO jako Maláčová
Vymezování se vůči ANO je logické i podle Znoje. Strana podle něj moc jiných variant, jak přilákat zpět své voliče, které jí právě hnutí ANO sebralo, nemá.
„Je to největší soupeř proti všem stranám. Pokud to bude v podobě, jako se vymezuje Jana Maláčová proti Aleně Schillerové (ministryně financí za ANO) nebo premiéru Babišovi, tak s tím podle mě uspět může,“ řekl CNN prima NEWS Znoj.
Jak úspěšné volební kampaně budou, se ukáže už první říjnový víkend, kdy lidé půjdou volit do krajských a senátních voleb. Nejzásadnější bude podle politologů účast a to, zda se nebudou lidé kvůli koronaviru bát přijít.