Když škola pomůže studentům a oni jí, prospěch a ocenění mají všichni

Veřejná Vysoká škola technická a ekonomická České Budějovice se dlouhodobě snaží zpřístupňovat studentům moderní technologie, postupy a dovednosti, které pak uplatní v praxi. Zapojují se také do mezinárodních projektů, na kterých získávají ocenění, jako naposledy v prosinci roku 2021, kdy se studentka VŠTE Monika Hrubá stala jednou z nejúspěšnějších účastnic akce Huawei Seeds for the Future ve finských Helsinkách.

O tom, jak funguje oboustranné partnerství vysoké školy v Českých Budějovicích se studenty vypráví Petr Oros, ředitel Úseku vnějších vztahů VŠTE.

O VŠTE

Vysoká škola technická a ekonomická České Budějovice je veřejná, profesně zaměřená vysoká škola, zaměřuje se na propojení výuky ve spolupráci s firmami. Její vedení se dostávat k reálným projektům a moderním technologiím i za hranicemi školy, proto zprostředkovává studentům spolupráci na projektech a akcích i mimo ni.

Vaši studenti se často účastní vzdělávacích programů a mimoškolních projektů. Co jim přináší?
Za vedení Vysoké školy technické a ekonomické nám přijde důležité spojovat studenty s reálnými projekty a moderními technologiemi tak, abychom produkovali absolventy s co nejlepšími možnostmi uplatnění na trhu práce. Využíváme všechny možnosti, jak studentům zpřístupnit moderní technologie, postupy a dovednosti, které pak uplatní v praxi. Proto jsme pyšní, že naši studenti v těchto soutěžích a mezinárodních projektech získávají ocenění. To se podařilo například naší studentce Monice Hrubé, které se zúčastnila akce Huawei Seeds for the Future. Jako absolventka tohoto programu odjela v polovině prosince 2021 na setkání talentů Huawei do Helsinek, kde přebrala cenu za nejlepšího studenta či studentku v rámci Česka a Slovenska.

Co podobné aktivity a účasti studentů na soutěžích přinášejí škole?
Studenti získají prostřednictvím těchto projektů cenné kontakty a znalosti z praxe, které se jim hodí v budoucím profesním životě. Často tito studenti na tyto zkušenosti navážou v dalších projektech, v soutěžích nebo rovnou v praxi v konkrétních firmách.

Využíváme všechny možnosti, jak studentům zpřístupnit moderní technologie, postupy a dovednosti, které pak uplatní v praxi. Proto jsme pyšní, že naši studenti v těchto soutěžích a mezinárodních projektech získávají ocenění.

V jaké oblasti se prosadila loni vaše studentka v projektu Huawei Seeds for the Future?
Hlavní téma bylo usnadnění života za pomoci technologií – nejen pro velké korporace, ale i pro běžného uživatele, jak se s tím dá naložit v rámci podniku a podnikového řízení. VŠTE se projektu zúčastnila v uplynulých letech několikrát, přičemž v posledním ročníku byli naši studenti nadmíru úspěšní, když se dostali se mezi šest nejlepších škol v rámci celosvětového projektu a postoupili do finále. Projekt studentů VŠTE se zaměřoval také na ochranu životního prostředí za použití moderních technologií. Pod názvem Stick to the path se skrývá návrh na ochranu národních parků pomocí fotopastí, které upozorní hlídače na návštěvníky, kteří se pohybují mimo vyznačené cesty.

Jak byli studenti za svůj projekt oceněni?
Členové školního týmu získali za projekt stipendium a v rámci slavnostního vyhlášení navštívili finské hlavní město Helsinky. Následně se tam zúčastnili slavnostního večera se zástupci škol z celého světa. Proběhly tam také panely Digital Skills a High-skilled Women in Tech, jejichž hlavním tématem byla podpora mladých talentů. Potvrdilo se nám, že projekt Huawei Seeds for the Future znamená pro studenty skvělou zkušenost a věříme, že se do něj budeme moci zapojit i v budoucnu.

Výběrový vzdělávací program Huawei letos absolvovaly dvě desítky talentovaných studentů

Dvě desítky studentů technologických oborů českých vysokých škol získalo letos pošesté v řadě možnost vzdělávat se pod vedením špiček v oboru ICT. Globální program Seeds for the Future pořádaný společností Huawei umožňuje talentovaným studentům nakouknout pod pokličku inovativních projektů například v oblastech technologií 5G, umělé inteligence (AI), cloudových služeb či smart cities. Experti z Huawei už prostřednictvím programu proškolili více než stovku českých vysokoškoláků, v posledních letech navíc roste zájem i mezi dívkami. Letos tvořily účastnice programu celou třetinu.

Co bylo přínosem projektu pro zúčastněné studenty?
Možnost se podívat na jednotlivé technické tématiky a vidět technologie z pohledu expertů. Ze slov studenů bylo například u investic zajímavé představení, jak fungují dotace z pohledu třetí osoby, nebo jak lze využít 5G technologie v každodenním životě.

Co nabízíte studentům v souvislosti s novými technologiemi?
Nabízíme technické i ekonomické zaměření studijních programů a snažíme se držet krok s novými technologiemi. Řešíme široké portfolio problematik vycházejících z naší odborné základny a vyučovaných studijních programů od ekonomie po strojírenství. Jen z výběru projektů se nyní v technice zabýváme například neuronovými sítěmi, umělou inteligencí či robotikou.

Čemu se momentálně věnujete?
Teď například řešení nových materiálů po uplatnění umělé inteligence. Rádi spojujeme i více tématik, které pak mají tížený přínos pro potřeby průmyslu. S naším průmyslovým partnerem řešíme problematiku v oblasti automotive, jde o hodnocení kvality výrobků pomocí zpracování digitálního obrazu, umělé inteligence a robotiky. Výstupem bude výrobní linka, která v určitých částech dokáže zastoupit lidský personál a bude plně autonomní.

Studenti a žáci se zapojili do vývoje výukové aplikace němčiny při namlouváním autentických hlasů v našem školním nahrávacím studiu, kde jsme do ní nahrávali české repliky.

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích vyvinula aplikaci pro domácí výuku němčiny a češtiny. Jaký byl na vývoji přínos studentů?
Aplikace jsme vytvořili v rámci mezinárodního projektu Společný jazyk – společná budoucnost se širším zapojením partnerů, jak z ČR, tak Německa. Studenti a žáci se zapojili do vývoje aplikace při namlouváním autentických hlasů v našem školním nahrávacím studiu, kde jsme nahrávali české repliky do aplikace.

Bylo to zadání profesorů? Nebo s nápadem přišli sami studenti?
Projekt vznikl po společných debatách s naším projektovým partnerem, motivovaný potřebou rozvíjet přeshraniční spolupráci, a naopak odstraňovat jazykové bariéry, které často vznikají v příhraničí a nejen tam.

Tagy: