Dominik Hašek dal pozoruhodný rozhovor MF DNES, ve kterém oznámil to, co jsme všichni díky jeho neustálým mediálním výstupům ohledně ruských sportovců tušili: „Chci jít do politiky.“ Legendární gólman a neúspěšný podnikatel v oblasti sportovní módy a energetických drinků má nový projekt: Smarty s příchutí lidských práv: Zvolte mě! „Když vidím třeba jen sestřihy z NHL, tak vidím ty mrtvé na Ukrajině,“ sdělil mimo jiné muž, jehož chtěl lid na Hradě už po Naganu 98. A co o dvě dekády později?
Dominik Hašek v rozhovoru pro MFD řekl, že ještě neví, co přesně chce v politice dělat, ale plánuje do ní vstoupit „do roka, do dvou, dle možností“. Je tu další projekt legendárního gólmana po hokejovém životě – těmi předchozími, neúspěšnými až ponižujícími, jen zesměšnil svůj historický sportovní majestát.
Dominik Hašek byl nedávno hostem pořadu Nový den na CNN Prima NEWS:
ČTĚTĚ TAKÉ: Hašek: V Naganu pro mě Rusko nebylo speciálním soupeřem. Je to neopakovatelný úspěch
Vždycky si všechno dělal po svém, vymyslel svůj vlastní geniální styl v brankovišti, navázal na to už méně geniální byznys a teď touží i po politice, kterou zakládá na vymezení se proti Rusku, kde dřív sám působil. Ale to prý bylo něco jiného.
Za Spartak Moskva v roce 2011 chytal i přes to, že Rusko napadlo Gruzii kvůli Jižní Osetii, ale tehdy Hašek prý „nějakou Osetii vůbec neřešil“, navíc se bohužel ještě nezajímal o politiku. Takže chytal. „Vlastně nevím, co jsem si o tom tenkrát myslel.“ No, my bychom věděli – nemyslel si nic, když rubly pršely na účet, což Hašek vždy miloval, takové pršení peněz na účet.
Ale teď už naštěstí ví, co si myslet. A o politiku se zajímá.
„Určitě jsem na vstup do politiky myslel už dřív, ale teď, kdy je nebezpečí podobné jako ve 30. letech minulého století, chci být o to víc prospěšný,“ řekl v rozhovoru Hašek, který například chce, aby NHL zaplatila Ukrajině miliardy za to, že v zámoří hrají ruští hokejisté. „NHL přispěla jak ke ztraceným životům, tak k materiálním škodám,“ analyzuje. Na zámořskou soutěž se samozřejmě nedívá. V podstatě každý, kdo se dívá na NHL, totiž zřejmě podporuje Vladimira Putina.
Další projekt po černých dírách
Hašek vlastně říká věci, na které může dost Čechů aktuálně slyšet, může se jim to líbit, svými myšlenkami sice extra nevyčnívá, jen je občas extremizuje (NHL může za mrtvé na Ukrajině, LOL), navíc jeho jméno pořád svítí do veřejného prostoru, takže je slyšet. Vlastně v základu proč ne. Ale já si nemůžu pomoci, já v pozadí jeho silných slov vidím prioritně kalkul, jednoduchou rovnici, jak se dostat do mediálních titulků a rozjet další „byznys“, další projekt, který zabaví a snad konečně i něco vydělá.
Mimochodem, ještě před několika měsíci chtěl Hašek místo Ukrajiny zachránit český hokej, který zrovna hledal předsedu, na něhož kandidoval, ale Dominátora nezvolili, zvítězil Alois Hadamczik.
Hašek zatím prostě po hokejové kariéře nemá cit na „timing“ v žádném směru. S projektem Smarty přišel v době, kdy byl trh s energetickými drinky rozebrán, téměř vyždímán do posledních kapek kofeinu a taurinu. A samozřejmě se Smarty nikdy nedostal z červených čísel.
No a ještě předtím, v době, kdy planetu suverénně válcovaly velké oděvní společnosti jako Nike a Adidas, přišel Hašek v podstatě s jejich přímou konkurencí, ambiciózním českoamerickým projektem značky Dominator, která se však nikdy pořádně neuchytila. Neměla šanci. Hašek ji v roce 2008 zavřel a spekulovalo se, že v textilní černé díře nechal 90 až 100 milionů korun.
Hot dog levnější o dolar
U Smartyho se pak ponížil především tím, že mu dlouhou dobu dělal sám marketing, aby ušetřil za experty. A podle toho to vypadalo. Hašek se fotil s plechovkami všude možně a doprovázel to texty, které zavdávaly spekulace, zda Smarty neobsahuje i drogy.
Třeba vyzýval zákazníky: „Napište to (slovo Smarty) Vaši partnerce či partnerovi na břicho lihovou fixou. Nechte si oholit hlavu a nechat si to tam vytetovat, či alespoň propiskou napsat. Posprejujte tímto nápisem barák – samozřejmě jen ten, co je ve vašem vlastnictví, anebo vaše auto!“ křičel Hašek na sociálních sítích.
Tehdy zvolil marketingové heslo „On baví“ a pustil se do boje s větrnými mlýny: „Zkuste teď na jaře vysázet nové květiny či keře do tvaru On baví! Nebo vymyslete panáka, jak skáče, ve tvaru těchto šesti písmen (tedy vůbec nevím jak!) a bavte se jeho správným skákáním. Oholte ovci, psa, kočku nebo nějaké vhodné zvířátko, avšak jen když mu to bude příjemné, a temperami či vodovkami jim to napište na bok či zadní běhy.“ Ano, takhle fakt vypadalo lákání zákazníků made in Hašek. Chci vidět tu politickou kampaň!
Právě neochota investovat do marketingu totálně souzněla s Haškovou povahou, která se promítá i do aktuálních ambicí: je takzvaně „kolenovrt“, a i když má na účtu stamiliony, nechce žít život rentiéra, je to šíleně specifický chlápek, do kterého byste prostě při osobním setkání neřekli, že je legendou světové hokejové historie, ale takovým nadšeným cimrmanovským podivínem.
Jeho někdejší agent (dnes již nebožtík) Jaromír Henyš kdysi o Haškovi vyprávěl příznačnou historku, kterak šel s dětmi do Disneylandu a odmítl jim tam koupit „předražený“ hot dog. Učinil tak až o dva kilometry dále, před bránou zábavního parku, kde stál párek v rohlíku o dolar méně (tehdy Hašek v Buffalu pobíral plat 2,5 milionu dolarů za rok).
Pověstná byla i jeho komunikace s novináři v době, kdy hrál v Rusku. Pokud se mu nedovolali, Hašek se ochotně ozval nazpátek. Ale tak, že žurnalisty jen „prozvonil“, aby mu do Ruska zavolali ze svých telefonů. Nechtěl utrácet, linka Moskva–Praha prostě byla drahá...
Hašek teď prostě chce dál „kutat“, v byznysu mu to nevyšlo, politická kariéra se svým mocensko-ekonomickým pozlátkem je další v řadě Haškova to-do listu s názvem „ON BAVÍ… Česko.“ Ucítil šanci.
Na druhou stranu: Když ho lid český někam někdy zvolí, proč ne. Aspoň bude sranda. Jen se Hašek musí paradoxně modlit, aby válka trvala co nejdéle, protože jinou viditelnou agendu nemá a nejspíš ani nikdy mít nebude.