Zatímco svět vzhlíží ke koronavirové variantě omikron s nadějí na brzký konec pandemie, ne všichni se z postupného návratu do normálu raduje. Své o tom ví streamovací služba Netflix, jejíž výhled na první letošní kvartál vyděsil investory. Žně končí také internetovým obchodníkům, kteří zejména v prvním roce pandemie zažívali rekordní nárůsty tržeb.
Streamovací služba Netflix zažila během koronavirové pandemie obrovský boom. S tím, jak lidé zůstávali doma zavření kvůli zavádění protiepidemických opatření prakticky po celém světě, rostl Netflixu počet předplatitelů. Jenže nyní se karta obrací, Netflix totiž naráží na svůj strop a podle všeho se situace dramaticky lepšit nebude.
Populární streamovací služba totiž oznámila své výsledky za poslední kvartál loňského roku a investory tím doslova vyděsila. Ne, že by se Netflix finančně hroutil, výsledky dokonce mírně předčil očekávání trhu, ale výhled na příští měsíce není optimistický.
Černý pátek pro Netflix
A to hlavně co do vývoje počtu nových předplatitelů. Přitom jich má i nadále přibývat, výrazně se však sníží tempo, jakým se to bude dít. Od října do prosince 2021 se počet uživatelů Netflixu zvýšil o téměř devět procent, v prvním čtvrtletí roku letošního jich má přibýt osm procent na více než 224 milionů. Už jejich přírůstek za čtvrtý kvartál loňského roku byl druhý nejmenší za posledních 14 měsíců, nyní se má tempo ještě více zpomalit.
Investoři na tento výhled během pátečního obchodování na Wall Street zareagovali masivním výprodejem akcií Netflixu, který ztratil bezmála čtvrtinu své hodnoty. Jeho tržní kapitalizace ještě ve čtvrtek činila bezmála 230 miliard dolarů, nyní je to jen něco málo přes 176 miliard. Netflixu však neuškodily jen výsledky, na jeho propadu se podepsala také špatná nálada v technologickém segmentu Nasdaq, který v pátek odepsal 7,6 procenta. Nejvíce od března 2020.
Stagnace čeká i e-shopy
Jenže streamovací služby typu Netflix mohou být jen začátkem. Návrat do postpandemického normálu se začíná projevovat také u internetových obchodníků. Zatímco v průběhu roku 2020 zaznamenávali meziroční nárůsty obratu o desítky procent, o rok později už jejich dynamika slábla.
Podle Českého statistického úřadu ještě v říjnu 2021 tržby e-shopů vzrostly o 3,7 procenta v porovnání s říjnem 2020, v listopadu už přišla faktická stagnace – tržby internetových obchodů se zvýšily meziročně jen o 0,6 procenta.
„V dalším období se dá očekávat podobný vývoj. Lidé si sice během pandemie celkem zvykli nakupovat na internetu, u některých druhů zboží je ale komfortnější návštěva kamenné prodejny,“ uvedla pro CNN Prima NEWS ekonomka Veronika Hedija. Podle ní se to týká především oděvů, obuvi nebo parfémů. „Vše, co potřebujete před nákupem vyzkoušet, je lepší pořídit v klasickém obchodě než na internetu. Zboží nakoupené přes e-shop sice můžete snadno vrátit, pokud vám nesedí, ale je to komplikovanější a časově náročnější než, když máte možnost je vyzkoušet na místě,“ dodala.