reklama

Konec prodavačů teplé vody? Kvalitní markeťák vás nápadem vyděsí k smrti, říká expert

Skutečný marketing musí stále vycházet z orientace na produkt. Pokud jen jinak skládáte stále stejná slovíčka, neděláte marketing, nýbrž krátkodobý hluk. „Jestliže vám poradenská firma pouze zopakuje trendy, bludy o mileniálech a buducnosti pracoviště, prodává jen teplou vodu,“ říká Milan Šemelák, zakladatel společnosti Unicorn Attacks, která propojuje zaběhnuté korporace s nově vznikajícími firmami.

reklama

Vždycky, když vidím, že někdo nabízí ekonomické poradenství, tak vůbec nevím, co si pod tím mám představit. S čím tyto firmy klientům radí?
Přiznám se, že také zcela nevím. V poradenských firmách je tolik bullshitu, že to ničí úplně celé odvětví. Podívejte se na kteroukoli prezentaci velké poradenské firmy. Nedá se to číst, je to egocentrická, samoúčelná prezentace sebe sama bez jakékoli kreativity a za obrovské peníze. Z mé zkušenosti je největší přidanou hodnotou poradenských společností tohoto typu alibismus klientů. Chtějí svému šéfovi ukázat: „Aha, tato firma udělala průzkum celého světa, ale my to tak neděláme.“ Bum, faktura na sto tisíc eur a výsledek nula.

Jak poznám, že někdo dělá opravdu kvalitní poradenské služby a neprodává jen takzvaně teplou vodu?
Poznáte to podle toho, že tam jsou dvě věci. Zaprvé konkrétní nápad, který vám ukáže novou perspektivu ve vaší realitě. Ideálně nápad, který vás vyděsí k smrti. Protože jste o tom takhle nikdy nepřemýšlel. Pokud je tam jen zopakování trendů, nějaké bludy o mileniálech a budoucnosti pracoviště, tak to je ta teplá voda. Zadruhé je vám ukázáno, jak tento skvělý nápad bude fungovat s tím, co máte k dispozici. Není to prezentace z centrály v Silicon Valley pro firmu z Holešovic, nýbrž kombinace ideje, která vás vyruší, a praktických vhledů, jak s tím pracovat ve vaší realitě.

Když přišla první vlna koronaviru a ekonomická krize, firmy začaly škrtat výdaje na reklamu. Není to ale chyba? Neměl by být marketing naopak posílen v době, kdy se očekává, že zákazníci budou šetřit a budou každou korunu doslova obracet, a firmy tak budou muset o to více o zákazníky prát?
Co znamená posílit marketing? Více křičet na Facebooku? Nebo se spíš zamyslet nad klíčovou podstatou marketingu? Nad produktem? Pamatuje si ještě někdo zásadu 4P (Product, Place, Price, Promotion, tedy výrobek, místo, cena, podpora prodeje, pozn. red.)? Který marketingový ředitel má dnes dosah na produkt? Ukažte mi ho. Tam se totiž bojuje o zákazníka. Ne cingrlátky na Instagramu. Podle mě je samozřejmě nesmysl snižovat výdaje na marketing, ale na skutečný marketing, tedy na zvyšování hodnoty výrobků a služeb a hledání nových příležitostí. Je absurdní si myslet, že marketing ve stylu křičení v médiích může dlouhodobě někomu pomoci. A nedivím se, pokud se takovéto marketingové výdaje snižují.

Marketing je jen nejviditelnějším příznakem doslova nenažraného světa, který potřebuje neustále prodávat víc a víc

V souvislosti s marketingem používáte pojmy jako disruptivní příležitost nebo pracital disrupting. Co to znamená?
Disruptivní příležitost znamená, že najdete něco, co přinese novou hodnotu zákazníkovi a novou hodnotu vám. Že si dané zboží někdo koupí, protože v tom vidí něco konkrétního pro něho samotného a vám je za to ochotný dlouhodobě platit. Znamená to, že pokud chcete takové příležitosti nacházet, nesmíte se bát dávat na stůl opravdu šílené nápady. Zároveň ale musíte od začátku vědět, že tyto šílené nápady se dají uvést do reality firmy a budou mít praktický dopad. Například přesvědčíte firmu, která vlastní jednu z nejlepších technologií světa, aby ji jen nedodávala třetím stranám, ale začala sama tvořit a investovat do finálních výrobků. Nebo přesvědčíte firmu, která třicet let prodává hrnce a pánve, že by měla začít pořádat něco jako párty v kuchyni a k tomu prodávat box plný výrobků na vaření a tancování. Je to hledání a zkoušení toho, kam se odvážíte jít a jak to zkombinujete s tím, co už máte. Disruption bez praktičnosti je šílenství a praktičnost bez disruptivnosti je děsná nuda.

Říkáte, že z marketingu se stala forma manipulace. Je to ale fenomén až posledních let? V čem je současný marketing manipulativnější než třeba marketing prvorepublikový? Vždyť v marketingu je přece normální, že se trochu přehání, trochu se lže, používá se nadsázka.
Marketing je jen nejviditelnějším příznakem doslova nenažraného světa, který potřebuje neustále prodávat víc a víc. Kdysi jste musel mít opravdovou konkurenční výhodu, a pokud jste ji neměli, manipulace vám nepomohla. Na výsluní se dostali jen ti nejlepší. Dnes je neskutečně lehké a laciné vytvářet hluk, chaos, lži a krátkodobé nesmysly. Podívejte se na YouTube. Zmizelo kreativní řemeslo, zmizela marketingová práce s produktem. Je to jen nějaké povrchní přeskládávání slovíček, která se opakují stále dokola.

Jsou nějaké marketingové poučky, které platí pořád? Nebo jsou zákazníci mazanější, poučenější a informovanější, a tím pádem se forma nabízení zboží musí neustále propracovávat, abyste zákazníky zase trošku přelstili?
Za mě pořád platí 4P. Jakmile se nesnažíte ladit produkt, cenu a distribuční kanály, neděláte marketing, ale jen krátkodobý hluk. Z pohledu zákazníka používám vlastní jednoduchou poučku o tom, co je značka. Je to kombinace hodnoty zboží a schopnosti upoutat pozornost. Takže chcete-li značku, musíte lidem nabídnout nejprve něco konkrétního a hodnotného. Jestliže to nemáte, děláte hluk. Jakmile to máte, pak musíte být schopný získávat si pozornost. Pokud s tím dokážete neustále pracovat a balancovat mezi hodnotou a pozorností, máte dobrou značku a zákazníci si ji koupí. A není třeba jim lhát a pokoušet se je přelstít.

Milan Šemelák (37)

Svou dráhu marketéra a kreativce začínal jako copywriter. Pracoval v mnoha agenturách včetně britské Inside Ideas Group/Oliver Agency. Tam zastával pozici Global Chief Disruption Officer. Pomáhal s inovacemi firmám jako Starbucks, Google, Unilever nebo Allianz. Působil také jako šéf strategií ve startupovém inkubátoru UP21 Karla Janečka. Je spoluzakladatelem kreativní společnosti Unicorn Attacks, která mimo jiné klade důraz na návrat ke kořenům marketingu.

Tagy:
reklama rozhovor marketing kreativní průmysl Milan Šemelák

Hlavní zprávy

Baldwin cvičil tasení zbraně v kostele, pak zazněla rána. Asistent měl problém už dříve
Zahraničí

Baldwin cvičil tasení zbraně v kostele, pak zazněla rána. Asistent měl problém už dříve

Asistent režie Dave Halls, který minulý týden podal herci Alecu Baldwinovi nabitou zbraň, byl již dříve propuštěn z jiné produkční společnosti kvůli podobnému incidentu. V roce 2019 měl zranit „nečekaným výstřelem“ člena zvukařského štábu, uvedla americká stanice CNN s odkazem na prohlášení firmy Rocket Soul Studios. Baldwin omylem zastřelil kameramanku, když trénoval tasení zbraně v kostele.

Vondra: Snížení DPH na energie je zářez do rozpočtu. Babiš chystá past pro další vládu
360°

Vondra: Snížení DPH na energie je zářez do rozpočtu. Babiš chystá past pro další vládu

Kvůli zdražujícím energiím a krachu společnosti Bohemia Energy čeká několik stovek tisíc Čechů krušné období. Ceny plynu a elektřiny rostou i trojnásobně. Vláda navrhla odpustit v tomto sektoru na celý příští rok DPH. Europoslanec Alexandr Vondra (ODS) v pořadu 360° kabinet Andreje Babiše za tento krok ostře zkritizoval a varoval před dalším „zářezem“ do rozpočtu.

USA se otevřou cestovatelům z Evropy. I očkovaní ale budou muset mít test
Cestování

USA se otevřou cestovatelům z Evropy. I očkovaní ale budou muset mít test

Americký prezident Joe Biden podepsal v pondělí příkaz, kterým od 8. listopadu zrušil omezení cest do USA z většiny evropských zemí včetně České republiky. Zároveň však stanovil nutnost prokázat před odletem naočkování proti covidu pro téměř všechny zahraniční cestující, kteří do země směřují. Tento požadavek se nicméně nebude týkat osob mladších 18 let.

Nutit lidi k „dobrovolnému očkování“ je absurdní. Vláda cílí na špatné skupiny, říká Dostál

Podle experta na zdravotní právo Ondřeje Dostála (Piráti) je pro nastavení opatření proti šíření koronaviru klíčové, zda neočkovaný člověk ohrožuje společnost více než očkovaný. Řekl to v pořadu 360° na CNN Prima NEWS. Reagoval tak na dotaz, zda není na čase uznávat hladinu protilátek. Zároveň podotkl, že nutit občany k dobrovolnému očkování je absurdní a opatření prý cílí na špatné skupiny obyvatel.

Herci nechápou Baldwinovu tragédii. Ten se mezitím setkal s rodinou kameramanky

Zákaz pravých zbraní při filmovém natáčení. Takové hlasy se ozývají po tragické smrti hollywoodské kameramanky Halyny Hutchinsové. Herec a producent Alec Baldwin trénoval právě tasení zbraně směrem ke kameře, když vyšel výstřel. Režisér snímku, který byl také zraněn, vypověděl, že před zkouškou byli všichni ujištěni, že zbraň není nabitá. Kamera v okamžiku výstřelu nenatáčela.

Univerzita nemůže být apolitická, ale neměla by být jednostranná, říká nová rektorka UK

Karlovu Univerzitu poprvé v historii povede žena. Milena Králíčková se od příštího roku stane rektorkou a hodlá nejstarší českou vysokou školu modernizovat. V pořadu 360° na CNN Prima NEWS přiznala, že univerzita nemůže být apolitická. Podle ní ale nesmí být jen na jedné straně. „Ze své podstaty je univerzita nositelka hodnot a musí promlouvat do veřejného prostoru,“ zmínila.

reklama

Domácí zpravodajství

Nejzajímavější reality show z celého světa. Televize Prima spouští nový program

Skupina Prima rozšiřuje programovou nabídku a v pondělí 25. října odpoledne spustí jedenáctý televizní kanál! Prima SHOW se ve svém programovém schématu zaměří na reality show. Přinese druhou sérii české show LIKE HOUSE s Agátou Hanychovou v čele nové party influencerů a představí premiérový denní formát Královny butiků, který je mixem napětí, soutěžení, nákupů, stylingu a módních tipů předního českého stylisty Filipa Vaňka. Nebudou chybět ani ty nejlepší zahraniční show – Krásky a šprti, Ostrov pokušení, Výměna manželek USA nebo Slunce, sex a rodiče v patách.

Odcházející vláda se dál hašteří. Schillerová ztrhala návrh Maláčové na minimální mzdy

Odcházející vláda bude o zvýšení minimální mzdy jednat za týden, oznámila ministryně financí Alena Schillerová (ANO). Růst na 18 tisíc korun, který navrhuje ministryně práce a sociálních věcí Jana Maláčová (ČSSD) označila za naprosto nereálný. Připomněla, že na minimální mzdu je v Česku navázána mzda zaručená a její navýšení by mohlo být pro některé menší a střední zaměstnavatele neúnosné.

reklama