Alex a Saša jsou 12letá dvojčata, o něž se stará pouze jejich maminka Dita. Zatímco Saša je zdravá mladá slečna, Alex trpí ADHD třetího stupně, formou autismu a dyslexií. Návštěvy školy představují utrpení jak pro mladého chlapce, tak pro jeho spolužáky a učitele. Alex má vlastní chápání pravidel, nerozumí intonaci řeči ani slovním obratům či grimasám. Mnohdy své okolí napadá, ať už fyzicky, či slovně. Řešením by mohla být domácí výuka, na níž však maminka samoživitelka nemá dostatek financí. S prosbou o pomoc se tak obrátila na veřejnost. Doufá, že díky štědrosti druhých neskončí její milovaný syn v dětském domově.
Dvanáctiletá dvojčata vychovává maminka sama. „Saša je zdravá, ale můj syn Alex čelí náročné výzvě – má ADHD 3. stupně a formu autismu. V jádru je velmi hodný a milý chlapec, ale jeho onemocnění u něj způsobuje těžké emocionální výkyvy a změny chování, které si žádají zvláštní pozornost a porozumění. Nejvíce se to projevuje ve škole, kde vše často vyústí v konflikty s učiteli i studenty,“ líčila pro web Patron dětí.
ČTĚTE TAKÉ: Společně jsme pomohli vybrat přes čtvrt miliardy. Jak vznikají sbírky, které mění životy?
Od přechodu na druhý stupeň základní školy se situace ještě zhoršila. „V kolektivu je Alex obtížně vzdělatelný: mívá výkřiky, napadá spolužáky a má vlastní chápání pravidel. Sám do školy a ze školy chodit nemůže, hrozí zde konflikty s lidmi, protože nechápe intonaci řeči a slovní obraty. Špatně si vykládá i grimasy lidí,“ líčila maminka na webu Znesnáze21.
Sbírka je doslova naší poslední šancí.
Ani doma není situace lehká. „Syn žárlí na sestru, protože mě chce mít pouze pro sebe,“ podotkla. Celou věc se maminka snažila řešit s učiteli a úřady, určitým východiskem byla Alexova výuka v oddělené místnosti pouze s jedním učitelem, což chlapci velmi pomáhá. Dlouhodobě však tato forma není udržitelná. „Aby se mohl Alex dál kvalitně vzdělávat, potřeboval by domácího učitele,“ vysvětluje Dita.
Krutý osud potkal i Adámka, který z domu nemůže odejít bez životně důležitých přístrojů. Diváci Primy však nebyli lhostejní a malému chlapci pomohli. Podívejte se v reportáži:
Jak doplnila maminka pro CNN Prima NEWS, Alex absolvoval dvouměsíční pobyt v dětské psychiatrické nemocnici Opařany a dvakrát byl na dvouměsíčním pobytu v SVP Dobřichovice. „A to z toho důvodu, aby se mu nastavily správně léky, a aby se naučil sociálním dovednostem. V tuto chvíli není schopen fungovat mezi větším počtem lidí – v hluku. Je schopen komunikovat pouze jeden na jednoho. To tedy znamená, že klasická škola nepřipadá v úvahu,“ pokračovala maminka.
„Snažím se, co jen mohu, aby nemusel do ústavní výchovy pro nezvladatelnost, ale je to neuvěřitelně náročné, protože musím chodit do práce, protože jsem samoživitelka, a také nejsem maminkou jen jednoho dítěte,“ podotkla. Jak následně pro CNN Prima NEWS vysvětlila, snaží se zabránit tomu, aby byl Alex umístěn do dětského domova.
„Byli jsme na vyšetření v pedagogicko-psychologické poradně, jako každé dva roky, a tam mi bylo řečeno, že jsme již vyčerpali všechny možnosti a pokud neuspějeme s tímto projektem (domácí výukou), bude Alex umístěn do dětského domova jako nezvladatelný. S tím, že ho budu mít doma o víkendech,“ sdělila.
S pubertou se situace zhoršuje
Přes Úřad práce a posudkové lékaře se jí nepodařilo získat průkaz ZTP/P a z přídavku na péči Alex dostal pouze 1. stupeň. „Ze své mzdy hradím osobního asistenta alespoň na doprovázení syna do školy a dohled o přestávkách na několik hodiny denně. Víc si nemohu dovolit. S nástupem na druhý stupeň již ani toto není řešení a ani asistent pedagoga synovi moc nepomáhá. Stresuje ho střídání pedagogů, nedávno napadl spolužáky i asistentku pedagoga, situace se s nástupem puberty zhoršuje,“ uvedla.
MOHLI JSTE PŘEHLÉDNOUT: Nemoc Vláďovi vzala nohu, na druhé přišel o prsty. Upravené auto mu může změnit život
Řešením je tak avizovaná domácí výuka. Učitele i prostory se mamince podařilo sehnat, chybí jí však finanční prostředky na zaplacení individuálního vzdělávání, speciálních pomůcek a terapeutické pobyty. S prosbou o pomoc se tak skrze sbírku na Znesnáze21 obrátila na veřejnost. „Spolupracuji s charitou, Centrem sociálních služeb, se školou a její sociální pedagožkou. Zatím bychom chtěli vyzkoušet tento způsob výuky na jeden rok: zda se podaří synovo chování nějak posunout,“ přiblížila Dita.
Aby byl udržen určitý sociální kontakt, chtěla by maminka, aby Alex jednou týdně navštěvoval školu s Montessori systémem. Po zbytek týdne by probíhala domácí výuka. „Děti se synovou diagnózou bývají často talentované, ale potřebují onen osobní přístup. Prosím, pomozte mi mu dopřát to, co tak zoufale potřebuje ke svému posunu,“ dodává maminka.
Pokud i vy chcete Alexovi a jeho mamince pomoci, můžete tak učinit prostřednictvím sbírky na Znesnáze21.