Nikol Leitgeb Štíbrová a dobročinné sbírky
Více než čtvrt miliardy korun. Taková je částka, kterou se za dobu spolupráce mezi CNN Prima NEWS, Primou a dárcovskou platformou Znesnáze21 i díky vám podařilo vybrat. Společně jsme dokázali podpořit potřebné, ať už z řad nemocných, strádajících, či pozůstalých. Jak sbírky, které dokážou změnit i život, vlastně vznikají a co vše je nutné pro jejich založení? V rozhovoru pro CNN Prima NEWS to přiblížila Simona Patelisová ze Znesnáze21.
Byť ne všechny sbírky, o nichž byli čtenáři CNN Prima NEWS informováni, skončily tím nejlepším možným způsobem – naplněním cílové částky – podařilo se za dobu spolupráce se Znesnáze21 vybrat více než čtvrt miliardy korun. Suma, kterou si málokdo umí představit, dokázala pomoci řadě lidí: ať už se jednalo o malé děti, chronicky nemocné, zraněná nebo nemocná zvířata, pozůstalé, či rodiny po tragické zkušenosti, jako je požár.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Jirka s Romanem své boje prohráli, pomoc lidí však marná nebyla. Co rodiny dárcům vzkazují?
Jediné, co bylo ze strany dárců potřeba, byla štědrost k těm, které většinou ani neznají. Na začátku všeho však stojí odhodlání jednotlivců či rodin podělit se s veřejností o svůj příběh, který je mnohdy bolestivý. Využití neziskových organizací, jako je Znesnáze21, pro rychlou cestu k pomoci a vytvoření sbírek – díky nimž se daří vybírat potřebné peníze na zdravotní pomůcky, rehabilitace, nové bydlení, operace, nákupy potravin či uhrazení účtů za elektřinu – však mnohdy není první volbou těch, kteří je nakonec využijí.
Pomáhejme společně
Redakce CNN Prima NEWS navázala spolupráci s dárcovskou on-line platformou Znesnáze, která umožňuje vytvoření charitativní sbírky během krátkého časového úseku. Tato platforma byla vytvořena v lednu 2020 Nadačním fondem pomoci. Pokud i vy chcete pomáhat potřebným, podpořte některý z projektů či sbírek, které naleznete na webu CNNPrima.cz nebo právě na stránkách znesnaze21.cz.
Jak uvedla Patelisová pro CNN Prima NEWS, zejména ti, již dlouhodobě o někoho pečují, ať se jedná o nemocné děti, či jiné členy rodiny, mnohdy vlastně nevědí, kam se obrátit a jaké možnosti finanční pomoci od veřejnosti mohou využít. „Většinou se lidé v začátcích potýkají s tím, že nevědí, kam se obrátit, jaké mají možnosti, co mohou ještě ve své situaci dělat,“ podotkla.
Veřejná sbírka vs. sbírka
„Často narazí na to, že by si chtěli založit vlastní veřejnou sbírku,“ uvedla Patelisová. Lidé by si však měli uvědomit, že veřejnou sbírku může založit pouze právnická osoba (spolek, neziskovka a tak dále), která si veřejnou sbírku formálně ohlásí u krajského úřadu podle sídla organizace nebo v případě Prahy u magistrátu. „Veřejná sbírka opravňuje přijímat dary anonymně. To znamená, ať už s nebo bez potvrzení o daru či darovací smlouvy. Veškerá kontrola nakládání s dary totiž podléhá následně krajskému úřadu nebo magistrátu,“ líčí Znesnáze21.
Pokud nezisková organizace nemá ohlášenou veřejnou sbírku, musí pak dary přijímat pouze oproti darovací smlouvě nebo potvrzení o daru. „Neziskovka, která nemá ohlášenou veřejnou sbírku, by neměla veřejně vybízet k podpoře a zveřejňovat číslo účtu, což je velmi častý nešvar – dárce pak totiž může na takový účet darovat peníze anonymně, což je v rozporu s výše uvedeným. Potvrzení o daru má jinak skvělou výhodu – dárce si může snížit základ daně, a to až o 30 procent,“ vysvětlovali dál odborníci z dárcovské platformy.
Stručné porovnání sbírky na platformě Znesnáze21 a transparentním účtem fyzické osoby. Zdroj: Znesnáze21
Stručné porovnání sbírky na platformě Znesnáze21 a transparentním účtem fyzické osoby. Zdroj: Znesnáze21
„Následně lidé hledají někoho pro záštitu, což může být další problém,“ pokračovala Patelisová. Z toho důvodu se dotyční uchýlí k vytvoření transparentního účtu. Jenže i zde platí pravidla a lidé mohou narazit na různá úskalí. „Nejedná se o oficiální cestu, jak založit sbírku – protože to není sbírka. Jakmile lidé budou účet sdílet například na sociálních sítích, tak se dopouštějí porušení zákona. Toho si musí být vědomi. Sice se může transparentní účet tvářit jako sbírka, ale nemá parametry a zákonnosti, které sbírka musí splňovat,“ zdůraznila.
Pokud se setkáváte na internetu s různými výzvami s transparentním účtem, které nejsou zastřešeny veřejnou sbírkou nebo neziskovou organizací, pak Znesnáze21 nedoporučuje jakkoli takovou výzvu podporovat.
„Transparentní účet vám nedává žádnou jistotu, zda se jedná o podvod, či nikoli. Sice vidíte, že vaše peníze dorazily na účet, už ale nevíte, jak obdarovaný s penězi naložil. Člověk, který bez sbírky vybírá peníze na internetu, vytváří příjem, který je povinen danit – což je první nevýhoda kromě velkého rizika podvodnosti. I v případě, že se jedná o prospěšný účel, bude danit peníze 15 procenty,“ líčí odborníci.
Zároveň dárce nedostane žádné potvrzení o darování, a tudíž nemůže svůj dar použít ke snížení daně. „Naopak veřejné sbírky podléhají kontrole vyúčtování – v případě Prahy od magistrátu. Znesnáze21 má vlastní schvalovací proces vyúčtování od klientů, tudíž je zde větší garance, administrativní i právní jistoty v tom, kam finance dárců šly a kde nakonec skončily,“ uvedla.
Pokud chtějí lidé využít rychlou cestu pomoci, doporučuje Patelisová obrátit se ideálně na dárcovské platformy, jako je Znesnáze21. „Skrze nás – naši ohlášenou veřejnou sbírku – si mohou sbírku založit jak fyzické, tak právnické osoby. Vyřešíme za ně všechny administrativní záležitosti včetně vystavení potvrzení o daru pro dárce. Ti musí mít ze zákona možnost darovat anonymně, což také umožňujeme. Všechny náležitosti, které bývají technicky a administrativně velmi náročné, zajišťujeme. Znesnáze21 vznikla jako první crowdfundingová platforma s cílem vytvořit bezpečný prostor k propojení těch, kteří pomoc potřebují s těmi, kteří chtějí pomáhat. Jedná se o garanci jak pro dárce, že se jedná o bezpečnou formu pomoci, tak pro klienty,“ sdělila.
Pomoc pro každého, kdo je v nouzi
O pomoc si může říct kdokoliv. „Vždy jsou u veřejné sbírky nějaká kritéria, respektive, na jaký účel je založena. Když to vztáhnu na Znesnáze21, máme na magistrátu nahlášené dvě veřejné sbírky, které jsou vypsané tak, aby zahrnovaly celou škálu pomoci. Opravdu se na nás může obrátit kdokoliv, kdo je v nouzi. Pokud prokáže, že je jeho situace skutečně oprávněná k pomoci, není problém do 24 hodin sbírku založit,“ uvedla Patelisová.
MOHLI JSTE PŘEHLÉDNOUT: Nemoc Vláďovi vzala nohu, na druhé přišel o prsty. Upravené auto mu může změnit život
Jak konktrétně u Znesnáze21 založení sbírky probíhá? Zájemce má ze začátku dvě možnosti, jak si o pomoc říci:
- Vyplnit na stránkách formulář, kde uvede vše potřebné – osobní údaje, popíše svou situaci, připraví nutné dokumenty vztahující se k situaci, fotografie. Následně věc přijde do procesu schvalování.
- Přímo se obrátí na sociální pracovníky, kteří s ním celý proces projdou.
„V prvním případě sociální pracovnice vše prostudují, podívají se, zda nic nechybí, a většinou telefonicky se zkontaktují s klientem, kdy s ním dořeší detaily. Mohou například i lépe poradit s účelem sbírky. Lidé jsou kolikrát ve finanční nouzi, ale nejsou si jisti, na co přesně by chtěli finance vybírat, neumí to specifikovat. I s tím dokážou sociální pracovnice pomoci,“ přiblížila Patelisová.
Pokud by se někdo obával formulář sám vyplnit nebo by pro něj tento krok byl příliš závazný, může zkontaktovat sociální pracovnice. „Nezávisle poradí, navedou klienta a ten se může rozhodnout, zda je sbírka tou cestou, po níž chce jít,“ doplnila.
Jestliže je člověk ve své situaci zběhlý a je přesvědčený, že sbírku chce – má všechny náležitosti připravené – tak nic nebrání tomu, aby sbírka vznikla klidně do hodiny. „Pokud někdo více tápe, nevyplní celý formulář a je nutné se ho doptávat a být s ním delší dobu v komunikaci, vznikne sbírka v rámci půl až celého dne. Když však člověk spolupracuje, do pár hodin může být sbírka na světě,“ vysvětlila Patelisová.
Pokud někdo zakládá sbírku pro svého známého, musí mít jeho svolení. „Vždy musí být přiložen i souhlas se založením sbírky a zveřejněním identity. Sociální pracovníci jsou často v kontaktu i s rodinou, pro niž je sbírka založena. Tím pádem vědí, že je žádost opravdová. Případně si vyžádají další průkazy totožnosti přímo od nich,“ dodala s tím, že vždy je nejlepší být k dárcům co nejupřímnější.
Mimo jiné musí být klient srozuměn s tím, co znamená být organizátorem sbírky. „Je odpovědný za propagaci – musí o sbírce dát veřejnosti vědět, jinak ztrácí svůj účel,“ doplnila Patelisová.
Štědrost se vždy vyplatí
Peníze, které se vyberou, mohou lidé čerpat již v průběhu sbírky. „Není problém zaslat fakturu na nadační fond a my následně proti faktuře vyplatíme ze sbírky finance. Jedná se o rychlejší cestu, kdy není nutné posílat peníze na účet klientovi a pak je dále přeposlat na účel sbírky,“ vysvětlila Patelisová. Na základě smlouvy je vždy možné vyplatit vybranou částku a následně do Znesnáze21 zaslat fakturu o tom, jak bylo s penězi naloženo.
ČTĚTE TAKÉ: K lékaři i na pohovor. Iniciativa Ženy auta půjčují pomáhá samoživitelům stát se mobilními
„Vždy záleží, jak je situace urgentní. Finance na účtu nijak nezdržujeme. V momentě, kdy dojde k podpisu smlouvy, tak vše posíláme na účetní oddělení, kde finance vyplatí podle smlouvy,“ pokračovala. U kauce na bydlení se však Znesnáze21 vyhýbá tomu, aby šly finance na účet klienta. „Většinou částku posíláme rovnou na účet pronajímateli proti smlouvě o nájmu klienta,“ vysvětlila.
Ne vždy se však podaří cílovou částku vybrat. „S ukončením sbírky se sociální pracovník doptá na situaci klienta – zda se nějak změnila. Následně se s ním individuálně dohodne. U řady klientů jsou s nimi v kontaktu průběžně, takže zavčasu vědí, jak se situace vyvíjí. Podle toho můžeme reagovat i během sbírky. Když se nevybere dostatek financí na konkrétní účel, konzultuje sociální pracovnice situaci s klientem a sama nabídne jiné možnosti, které by byly v jeho situaci ideální, zároveň ale vybrané finance klientovi náleží, ať už se vybere jakákoliv částka,“ uvedla Patelisová.
Pokud si například klient šetřil peníze bokem sám, může rozdíl doplatit nebo si peníze nechat na účtu Znesnáze21 do doby, než sežene další prostředky k naplnění cíle. Sbírku lze také v případě potřeby prodloužit. Další individuální situace mohou nastat, pokud dlouhodobě nemocný klient například svůj boj s těžkou nemocí prohraje.
„Při náhlém úmrtí klientů je otázka, jak moc je velká potřebnost – zda byl člověk živitelem rodiny. Pokud ano, tak finance přijdou vhod pozůstalé rodině. Pokud se však jednalo třeba o bezdětný pár, většinou máme informace o tom, jak chtěl dotyčný naložit s penězi. Například zda je chtěl věnovat nemocným dětem. Případně v konzultaci s rodinou vybereme další lidi v nouzi, kterým by příspěvek mohl pomoci. Často je rozdělen mezi několik sektorů,“ vysvětlila Patelisová.
Kontakt s klienty však ani po vyplacení potřebných financí mnohdy nekončí. „Sociální pracovnice si často vytvoří s klienty pouto. Probíhají mezi námi také komunikace přes sociální sítě, kdy nám klienti zašlou zpětně fotografii například se speciální pomůckou, pro niž byla sbírka založena. Pošlou snímek, jak pomáhá. S odstupem času s nimi stále komunikujeme i v rámci toho, aby poslali aktualitu a byli v kontaktu s dárci nebo když v budoucnu znovu budou potřebovat cestu k pomoci. Vždy jsme rádi, když příběh dopadne šťastně a všichni jej můžeme společně sdílet,“ dodala.