Brouzdání po čínských internetových obchodech se pořádně prodraží. Vedle lehce rostoucích cen tamního zboží kvůli posilujícímu jüanu letí vzhůru ceny námořní dopravy. Důvod? Lodní kontejnery pro přepravu jsou v Asii nedostatkovým zbožím. Kvůli pandemii koronaviru jsou totiž globální toky zboží téměř jednosměrné a prázdné kovové kvádry se z Evropy a Severní Ameriky nevrací zpět tak plynule jako dříve.
Námořní nákladní doprava obsluhuje až 90 procent globálního obchodu. Převážná část zboží pochází z Asie a téměř čtvrtina pouze z jediné země – Číny. Nejvytíženější námořní trasa vede z Asie přes Indický oceán a Suezský průplav do Evropy. Z top deseti propojených ekonomik světa se pět nachází v Asii, čtyři v Evropě a jedna v severní části Ameriky.
Dosud plynulé toky zboží mezi jednotlivými zeměmi a regiony narušila pandemie koronaviru. Čínský lockdown počátkem letošního roku nejprve omezil produkci zboží, které z nejlidnatější země světa směřuje na export. Tím pádem klesal objem přepravených výrobků z Číny a dalších asijských zemí, což způsobilo i pokles poptávky po lodních kontejnerech.
Jenže záhy se ohnisko pandemie přesunulo nejprve do Evropy a později do Spojených států. Evropané a Američané se tak ocitli zamčení doma a začali mohutně nakupovat na internetu. V Číně. Nárůst poptávky po zboží se ale přetavil také do nárůstu poptávky po námořní dopravě a nastolení nerovnováhy v cirkulaci lodních kontejnerů. Ty se už několik týdnů hromadí v amerických, evropských, ale třeba i australských přístavech a v asijských exportních zemích naopak chybí.
Kontejnerový šok
Rejdařům tak nezbývalo, než dramaticky zvýšit ceny, protože sami nyní musí připlácet za volné „nádoby“ na zboží. Výjimkou není ani cenový nárůst o 100 či 150 procent, jak uvedl britský deník Financial Times. Prodlužují se také dodací lhůty. Obvyklá doba pro přípravu objednaného zboží na vyplutí z asijských přístavů se pohybuje kolem dvou dní, dnes je to spíše týden. Před Vánoci takové zprávy zkrátka chcete slyšet.
A zřejmě vás ani příliš neuklidní, že by se podle odborníků mělo jednat pouze o dočasný výkyv. „Je to pouze krátkodobá situace způsobená výrazným šokem, kterým utrpěly dodavatelsko-odběratelské vztahy,“ uvedl pro CNN Prima NEWS Štěpán Křeček, hlavní ekonom společnosti BH Securities. S tím souhlasí také Marek Brávník, analytik Golden Gate CZ. „Potrvá to maximálně několik měsíců, kdy po ekonomickém probuzení Číny dojde i k ekonomickému oživení na západě,“ řekl CNN Prima NEWS.
Podle Brávníka je jednosměrnost přepravy zboží patrná i v silniční dopravě. „Je vidět, že se vozí více zboží z přístavů, kam připlouvají lodě z Asie, a naopak méně zboží opačným směrem,“ dodal. Nerovnováha by se měla do poloviny příštího roku vyřešit, přesto musíme počítat, že zboží z Číny podraží.
Nezamrzající moře
Námořní dopravní zádrhel má ale i širší makroekonomické souvislosti. „Pokud námořní doprava výrazně zdraží, přestane se vyplácet realizace některých transakcí v mezinárodním obchodě. To může komplikovat ekonomické oživení po koronavirové krizi,“ sdělil Štěpán Křeček. Podle něj totiž správné fungování globální ekonomiky za podpory rozvoje obchodu umožňuje bohatnout většině zemí světa.
V důsledku současných komplikací se tak opět začíná diskutovat o možnostech alternativních námořních tras, které by naopak vzájemný obchod mohly významně urychlit. Globální změna klimatu totiž způsobuje, že na stále kratší dobu v roce zamrzají moře lemující severní hranici Ruska. Prestižní časopis The Economist například nedávno přinesl zprávu, že Moře Laptěvů mezi srpnem a polovinou října poprvé za posledních několik desetiletí vůbec nezamrzlo.
„Zprovoznění severní cesty by zvýšilo rychlost obchodu mezi Asií a Evropou přibližně o 11 dní. To by pravděpodobně vedlo k navýšení vzájemných obchodních bilancí a mělo velice pozitivní vliv na další rozvoj globalizace,“ řekl pro CNN Křeček. Cesta přes Severní ledový oceán je však extrémně nebezpečná. „Není zde téměř žádná civilizace a je otázkou, zda by všechny lodě v pořádku dopravily své náklady,“ dodal. Podle Lukáše Kovandy, hlavního ekonoma Trinity Bank, jde zatím jen o hypotetickou variantu, která už má ale reálné projevy. „Umožňuje Rusku na mezinárodním kolbišti ‚ukazovat svaly‘. Případné postupující globální klimatické změny a oteplování by však z hypotézy učinily reálnou možnost. Celá oblast Arktidy se i kvůli tomu stává oblastí strategického a geopolitického významu, zejména v rámci soupeření USA a Ruska,“ uvedl pro CNN Prima NEWS
Marek Brávník ale upozorňuje ještě na další možnost, která se zdá být o něco bezpečnější. „Jde o možnost zkapacitnění železničního propojení. Nedávno byla například otevřena železniční kontejnerová linka mezi Českou republikou a Čínou,“ prohlásil pro CNN Prima NEWS. Možná je tedy předčasné železnici definitivně pohřbívat.