reklama

Létání se po 11. září změnilo. Návštěva kabiny je pasé, stevardky se učí zvládat pasažéry

Po 11. září 2001 se změnila celá řada pravidel pro cestování letadlem. Například cestující se už do kokpitu nepodívají. Piloti ho mohou opustit jen v jediném případě. Tipnete si kdy?

reklama

Jan Tůma se v sedmi letech rozhodl, že se stane pilotem. Tehdy ho při jedné cestě letadlem pozval kapitán do kokpitu, a prý tak rozhodl o jeho budoucím povolání. „Když jsem to viděl v sedmi letech z výšky 10 kilometrů, byl jsem jako malý kluk zcela ztracený. Řekl jsem si: „Jo, tohle chci dělat.“ Ale to bylo ještě před 11. zářím,“ vzpomíná instruktor CATC (Czech Aviation Training Centre) a pilot Jan Tůma.

Dnes už návštěvy pilotní kabiny nepřipadají v úvahu. To je jeden nejvýraznějších rozdílů proti době před teroristickým útokem na Dvojčata. „Dvacet let zpátky, před rokem 2001 nebo přesněji 11. zářím 2001, stačilo zaťukat, otevřely se dveře a stevard mohl vejít a obsloužit posádku,“ vysvětluje vedoucí výcviku kabinových posádek CATC Richard Kubelka, člen palubního personálu od roku 1997 do roku 2005.

Tůma ho doplňuje, že nebylo výjimkou, že si za letu udělal takzvaný den otevřených dveří: „Do kokpitu se podívalo jedno dítě, následovalo druhé, třetí, čtvrté. A potom i další cestující.“

Kdy mohou piloti ven z kabiny?

Po 11. září 2001 existuje přesný postup, co všechno musí stevard udělat, než se do kokpitu dostane. „Volá se do pilotní kabiny. Oznamuje se důvod vstupu. Zadává se autorizační bezpečnostní kód na klávesnici, probíhá vizuální kontrola pomocí bezpečnostní kamery. Pohled na kameru má letová posádka, která odmyká dveře zevnitř. Poslední krok, tedy zda dojde k otevření kabiny, záleží na letové posádce, přesněji řečeno na kapitánovi letu.“

Ani piloti se nesmí jen tak promenádovat po palubě. Kabinu mohou opustit jen v jediném případě – kvůli fyziologickým potřebám. A než vyjdou z kokpitu, musí stevard zjistit, zda je toaleta volná a situace bezpečná. „Zajistí, že se do předního prostoru dveří nikdo jiný nedostane,“ dodává Tůma.

Bezpečnostní dveře byly instalovány v roce 2003

Kubelka měl 11. září 2001 službu. „Přesně si pamatuju, co jsem dělal. Probudil jsem se v hotelovém pokoji v Ostravě někdy ve večerních hodinách po noční lince. Pustil jsem si televizi a přepínal kanály. Pouštěl jsem si jeden akční film, druhý akční film, třetí akční film. Všechny byly stejný. A pak mi došlo, že procházím zpravodajské kanály v České republice a dívám se na realitu,“ říká.

Do práce se vracel se smíšenými pocity. „V očích cestujících jsme viděli nevyřčené otázky: Co se stalo? Proč se to stalo? Nemůže se to stát i nám teď v letadle?“

Nejtěžší podle něj byly první dva roky po útoku, protože kokpity stále neměly pancéřové dveře. „Chyběl klíčový bezpečnostní prvek na palubě letadla, který přišel na pořad dne až od listopadu 2003,“ upřesňuje Kubelka.

Jak zpacifikovat agresivního cestujícího?

Změnil se i způsob, kterým se školí posádky. Třeba letušky si zkouší, jak zpacifikovat nepřizpůsobivého a agresivního cestujícího. Ale jak se to dělá a co se používá za taktiky, patří k tajným informacím. „Nicméně mohu prozradit, že prosazujeme, aby to palubní personál nikdy nedělal sám, ale vždycky si vybral minimálně čtyři fyzicky zdatné cestující. Protože letový personál musí zajistit bezpečnost všech cestujících,“ říká Kubelka.

A do sporů se rozhodně nepouštějí piloti. „Nesmíme se vůbec zúčastňovat jakýchkoliv konfliktů. Pokud by na palubě letadla byla situace nezvladatelná, přistaneme na nejbližším vhodném letišti,“ říká Tůma.

Jedním z dalších bezpečnostních opatření je pozice takzvaného air marshalla – česky bezpečnostního doprovodu letadla. Ten cestuje zcela inkognito mezi běžnými pasažéry a neví o něm ani posádka. Ale je vyškolen, aby jí v případě konfliktu na palubě pomohl.

Tagy:

Hlavní zprávy

Cyklisti jsou pro řidiče lovnou zvěří. Odstup 1,5 metru místy není možný, říká expert
Doprava

Cyklisti jsou pro řidiče lovnou zvěří. Odstup 1,5 metru místy není možný, říká expert

V některých případech nebude možné dodržet 1,5metrovou vzdálenost při předjíždění cyklistů, jak požaduje kontroverzní novela zákona. Na silnicích chybí ohleduplnost, jinak by nebylo třeba psaných pravidel, řekl dopravní expert Martin Kořán. Zatímco se cyklisté mnohdy nevěnují řízení a ani nemusí absolvovat zkoušky, aby mohli na komunikace, řidiči motorových vozidel naopak vnímají lidi na kolech jako „lovnou zvěř“, dodal ve Zprávách+ na CNN Prima NEWS.

Babiš: Piráti mají tři sociopaty. Je jako uřvané dítě na pískovišti, vzkazuje mu Bartoš

Předvolební vzájemné útoky mezi Piráty a vládním hnutím ANO pokračují. Jako poslední si do strany vedené Ivanem Bartošem rýpl premiér Andrej Babiš (ANO). Terčem se stal kandidát koalice Pirátů a STAN na ministra zdravotnictví, právník Ondřej Dostál. Předseda vlády ho stejně jako další Piráty označil za sociopata. Bartoš své členy hájí a Babišovi vzkazuje, že se chová jako dítě na pískovišti.

Sledujte předvolební debatu Speciál 360°: Jak se staví k migraci ODS a Piráti?

Hrozí Evropě další velká migrační vlna? Jak se na ni připravit? A nakolik je dění v Afghánistánu bezpečnostním rizikem pro západní svět? To vše bude tématem další předvolební superdebaty na CNN Prima NEWS. Tentokrát budou ve speciálu 360°: Hlas lidu diskutovat Jana Černochová (ODS), Jan Lipavský (Piráti), Robert Šlachta (Přísaha) a Libor Vondráček (Trikolora Svobodní Soukromníci). Debatu můžete sledovat 29. září od 20:15 na CNN Prima NEWS i přímo zde v článku. Ani v tomto případě nebude chybět divácká anketa.

Reportáž: Sudety volí Okamuru a Babiše, komunisté v pohraničí ztrácejí

Všemi zapomenuté vesnice v severovýchodním pohraničí čekají spásu od populistů či extremistů. Ve Svatoňovicích v okrese Opava vyhrála poslední parlamentní volby v roce 2017 strana SPD, když získala 32 procent hlasů. V obci má volební právo 222 občanů, budou i druhý víkend v říjnu opět volit Okamuru? „Samozřejmě,“ říká 50letý Petr Valový. SPD, ANO a KSČM mají nadstandardní popularitu i v okolních obcích, které reportér CNN Prima NEWS také navštívil.

reklama

Domácí zpravodajství

Šubrtová: Přístup policie k sebevraždě mé sestry je skandální. Nenecháme to vyšumět

Přístup policie ve věci sebevraždy policistky Kristýny Litomerické je skandální, řekla ve vysílání CNN Prima NEWS sestra zesnulé Markéta Šubrtová. Kdyby její kolegové konali, tak tu podle ní její sestra ještě mohla být. Rodina je připravena nenechat celou situaci být a plánuje dát podnět k prošetření toho, co se Litomerické ve Varšavě během mise na Frontexu skutečně stalo a zda byla obětí šikany ze strany kolegů.

Horká fáze předvolebního vysílání: CNN Prima NEWS uvádí nové pořady i superdebaty s diváky

CNN Prima NEWS startuje horkou fázi předvolebního vysílání a uvádí celou řadu nových pořadů a formátů, jejichž společným tématem jsou blížící se volby do Poslanecké sněmovny. Od 30. srpna nabízí každý všední den speciální volební blok, dále mimořádná vydání pořadu 360° s diváky ve studiu, dvě superdebaty s lídry stran a v neposlední řadě moderní volební studio v den voleb samotných.

Berlín vyvlastní byty, zmínil Pirát. Držte si výpisy z katastru, rýpla si Schillerová

Poprask na sociálních sítích způsobil pirátský poslanec František Kopřiva, když si rýpl do konzervativních příznivců Západu. Připomněl, že Berlíňané v referendu rozhodli o vyvlastnění čtvrt milionu bytů od místních developerů. Kopřiva sklidil kritiku a jeho tweet využila i ministryně financí Alena Schillerová (za ANO). Pirátský poslanec začal svůj tweet vzápětí vysvětlovat.

reklama