V odvětví letecké dopravy se dostavuje rychlejší oživení, než se původně předpokládalo. A mělo by to tak zůstat i v průběhu zimních měsíců. Myslí si to výkonný ředitel největší německé letecké společnosti Lufthansa Carsten Spohr.
V létě podle Spohra došlo k logickému vzestupu letecké dopravy, protože lidé chtěli letos dohnat to, co zameškali loni. Šlo však zejména o soukromé cestování, kdy se lidé do zahraničí často vypravili prostřednictvím charterových letů.
Přes Atlantik za 3,5 hodiny. Nadzvukový dopravní letoun se brzy vrátí na oblohu
Americká letecká společnost United Airlines plánuje ještě do konce této dekády renesanci nadzvukového létání mezi Spojenými státy a Evropou. Supersonické letouny jí má dodat denverský výrobce letadel Boom Supersonic.
„Vidíme ale pozitivní trend i v komerčním cestování, které bylo i ve třetím letošním čtvrtletí na velmi nízké úrovni. Nyní ale rychle oživuje,“ uvedl Carsten Spohr v rozhovoru pro rakouský deník Kleine Zeitung. Jde o faktický vzestup z úplné nuly, když komerční cestování v důsledku koronavirové pandemie téměř ustalo.
Pozvolný růst, nikoli skok
Německá letecká společnost Lufthansa byla jednou z nejvíce zasažených aerolinek, a dokonce získala několikamiliardovou finanční injekci od státu výměnou za majetkový podíl. Lufthansa očekává, že ve střednědobém horizontu by se objem letecké dopravy mohl zvýšit asi o 90 procent, případně na úroveň před pandemií.
Protest proti změnám svlékáním. Bývalé letušky překvapily turisty v centru Říma
V posledních dnech se v italském letectví odehrály velké změny. Po 75 letech skončily národní aerolinie Alitalia a část této společnosti přešla pod nově vzniklého dopravce ITA Airways. To způsobilo, že řada letušek přišla o zaměstnání. A právě bývalé stevardky vyrazily do centra Říma protestovat tak, že se začaly vysvlékat z uniforem, ve kterých léta brázdily nebe.
„Nebude to žádný náhlý skok ani během zimních měsíců,“ vysvětlil Spohr. Podle něho ale lze očekávat postupný růst poptávky, což bude znamenat dobrý vývoj. „Komerční cesty se vracejí rychleji a silněji, než jsme očekávali,“ dodal Spohr s tím, že oživení je patrné zejména v Německu, ale také Švýcarsku, Rakousku, Belgii a severní části Itálie.
Latinská Amerika sjednocuje pravidla
To na opačné straně zeměkoule mají v oblasti letecké dopravy určité zpoždění. Latinská Amerika totiž zatím hledá cestu, jak v oblasti letecké dopravy krizi překonat. Zatím tomu prý nejvíce brání roztříštěnost hygienických pravidel napříč kontinentem. Uvedl to šéf Latinskoamerické letecké asociace (ALTA) Jose Ricardo Botelho.
„Standardizace je vitálně nezbytná pro vybudování důvěry v leteckou dopravu, aby se lidé k létání mohli vrátit,“ řekl Botelho novinářům u příležitosti každoroční konference zmíněné asociace. S tím souhlasí také výkonný ředitel Copa Airlines Pedro Heilbron. „Když přepravujete pasažéry a musíte se potýkat s tisíci různými požadavky, je téměř nemožné dosáhnout toho, aby všichni měli ty správné doklady,“ řekl rovněž na konferenci.
Letecký průmysl jen tento rok přijde o skoro 52 miliard dolarů kvůli přetrvávajícím omezením v důsledku pandemie koronaviru. Podle Mezinárodní asociace leteckých dopravců (IATA) by to příští rok mělo být „jen“ kolem 11,5 miliardy.