Měli jsme sledovat vlak, CJ. GTA San Andreas vyšlo před 20 lety, proti hře brojila i Clintonová

Počítačová videohra Grand Theft Auto: San Andreas slaví 20 let od uvedení na americký trh. Otevřený svět, který zaručuje hráči volnou ruku k objevování, rozmanité mise, možnost modifikovat postavu mnoha způsoby a řada dalších funkcí a možností zajistily hře ve světě gamingu legendární postavení. Některé hlášky z tohoto dílu GTA se navíc vepsaly do populární kultury. Videohra však vyvolala řadu kontroverzí, jednou z velkých kritiček byla i tehdejší senátorka a pozdější kandidátka na post prezidentky USA Hillary Clintonová.

Kdo by neznal hlášky jako: „You picked the wrong house, fool“ (Vybral sis špatný dům, blbečku) nebo „All we had to do was follow the damn train, CJ“ (Jediné, co jsme měli zvládnout, bylo sledovat ten vlak, CJ). Příběh Carla CJ Johnsona, který se vrací po náhlé smrti své matky do Los Santos za svou rodinou, čerpá z gangsterské historie v USA.

K TÉMATU: Proč vyšli do ulic? Česká hra odhaluje osudy obyčejných lidí, kteří pomohli svrhnout totalitu

Gang je to stejné jako rodina. Takové heslo razí CJův bratr Sean „Sweet“ Johnson, který ho ihned zapojí do chodu Grove Street Families. Protagonista se tak dostává do spirály ostrých pouličních střetů s nepřátelskými gangy a ohrožení ze strany zkorumpovaných policistů. Příběh se však nedrží pouze v tomto prostředí.

Hráč postupně vystřídá řadu rozlehlých lokací, okusí i další vrstvy organizovaného zločinu a plní rozmanité úkoly – jednou musí odcizit farmářům ozbrojeným brokovnicemi a puškami kombajn, jindy má za úkol se vloupat na vojenskou základnu a osedlat si stíhačku, s níž později sestřelí špionské lodě.

GTA ze studia Rockstar Games je známo konceptem otevřeného světa. Hráč má tak prakticky nekonečno možností, co ve hře dělat. CJ může bojovat s plameny, jezdit závody, sbírat auta, chytat zločince, jezdit nebo létat po krajině, zkoušet celou řadu kombinací oblečení nebo si kupovat nemovitosti. Fantazii se meze opravdu nekladou.

Country, rap i funky

Nelze opominout ani bohaté spektrum hudebního doprovodu. Při jízdě vozidlem je umožněn i poslech rádia, které nabízí řadu stanic nejrůznějších žánrů. Není troufalé prohlásit, že právě GTA San Andreas se touto nabídkou písní výrazně podílelo na formování hudebního vkusu mnoha hráčů.

Při cestě po krajině nebo letu tak můžete poslouchat Kiss, Roda Stewarta, The Who, Davida Bowieho a řadu dalších. Nebaví vás? Nalaďte si country Conwaye Twittyho, rapové skladby Ice Cubea a Tupaca Shakura nebo afroamerické funky. Každý si najde to své.

Velký zájem ze strany fanoušků potvrzuje i to, že jejich obrovská základna je stále živá. Existuje řada webových stránek, které sdružují gamery napříč kontinenty. Hra neztrácí své kouzlo i tím, že je ze strany samotných hráčů neustále modifikována a vylepšována. V internetové komunitě příznivci sdílí nepřeberné množství úprav aut i zbraní, otevřený svět je rovněž možné vylepšit nejrůznějšími mody.

Veřejný lynč za sexuální mod

Jedna z nejznámějších úprav je velmi kontroverzní „hot coffee“ mod. Ten spouští skrytý kód přímo ve hře, který vývojáři nakonec vypustili. CJ si může ve hře najít přítelkyni, a pokud s ní zajde na několik schůzek, nakonec protagonistu pozve k sobě domů. V tu chvíli mod spustí minihru pohlavního styku, v níž musí hráč za pomoci ovládání dojít k cíli, který je jasný.

V Americe tato úprava vyvolala mediální smršť. Mnozí politici volali po tom, aby tvůrci vyvodili závěry a vše vymazali. Tehdejší demokratická senátorka Hillary Clintonová dokonce v roce 2005 žádala federální úřady, aby celou věc zvláště kvůli nezletilým hráčům prošetřily, a vyjádřila nad modem znepokojení. V souvislosti s tím apelovala na zvýšení věkové hranice.

„Rodiče, kteří se spolehli na upozornění na obalu hry ohledně možných negativních dopadů na jejich děti, by měli být okamžitě informováni, jestli systém nefunguje,“ cituje její dopis Federální obchodní komise web The New York Times.

Neopakovatelný fenomén, vzpomínají fanoušci

Silnou fanouškovskou základnu má legendární díl GTA i u nás. Web gta.cz nabízí širokou škálu modifikací nejen do tohoto dílu, ale i veřejné diskuzní fórum. Na první týdny po vydání videohry zavzpomínal i jeho šéfredaktor Miroslav Biarinec.

„V roce 2004 listuji nejnovějším vydáním magazínu o hrách od českých kolegů a čtu řádky preview o hře ze série GTA, která zase vše posouvá na novou úroveň. Užíváte si Vice City (předchozí díl série GTA, pozn. red.)? Ale v San Andreas přibude plavání! A nové zbraně, obchody, lepší grafika, větší mapa a další a další detaily! A jetpack! Jo, jetpack! Není to jen plochá skákačka, tohle bude mnohem víc otevřený svět, než byl předchozí díl,“ popsal své tehdejší pocity s tím, že očekávání byla maximální.

Vedoucí webu připomíná, že tehdy se mezi recenzenty a publicisty dokonce mluvilo o nejlepší videohře všech dob. „Hráči jsou v dnešní době zvyklí na zcela jinou úroveň. Tehdy přišla neopakovatelná hra, která se na svém vrcholu držela dlouhé roky. A svou pozici si držela i po vydání dalšího dílu série Grand Theft Auto IV,“ sdělil pro CNN Prima NEWS.

Rovněž zmínil, že i když oficiálního multiplayeru se příznivci nikdy nedočkali, poradili si po svém – vytvořili si vlastní verzi, která je dodnes populární. „GTA San Andreas je neopakovatelný fenomén, který je pro spoustu hráčů srdcovou záležitostí,“ uzavřel Biarinec.

VIDEO: Řidič autobusu v USA za jízdy zkolaboval. Tragédii zabránili pohotoví cestující

Na jeden z velkých milníků v historii videoher zavzpomínal i moderátor herního podcastu Quest Jaromír Möwald. V herním okolí tehdy zaznívala jedna otázka: „Proč mám hrát s tím černochem?“. Publicista také podotkl, že střet kultury tehdy nemohl být silnější. Koncept otevřeného světa už byl mezi hráči známý, ale GTA San Andreas přišlo s kulturním oživením.

„Sociální komentář k situaci na západním pobřeží Spojených států ze začátku devadesátých let minulého století a boje mezi znepřátelenými gangy napojenými velmi silně na rapovou hudbu? To si užívali jen skuteční čeští fajnšmekři. V tehdejším Jablonci nad Nisou jich tedy popravdě moc nebylo,“ sdělil pro CNN Prima NEWS.

„Autoři ze studia Rockstar North si navíc byli vědomi toho, že se jejich hra bude prodávat po celém světě, tudíž do ní zařadili spoustu povrchových háčků, na které se chytil ‚běžný hráč‘. Jeden příklad za všechny – úžasný soundtrack. Hry ze série Grand Theft Auto se skvělou hudbou mohly pyšnit už od svého vzniku v roce 1997.“ Zdůraznil mimo jiné to, že na rozdíl od hitů, které zazněly v předchozím díle, tvůrci v tomto případě vsadili na rozmanitost hudební nabídky.

„San Andreas nabídlo tak rozsáhlou přehlídku aktivit, že jsem u něj strávil téměř celý jeden rok, než se mi povedlo zhlédnout závěrečné titulky. Následování příběhu bylo pochopitelně ani ne polovina zábavy. Situace, které vznikaly přímo v herním světě za velmi kosmetického nebo absolutně nulového přispění mě, jakožto hráče, jsem tehdy viděl ve hrách vůbec poprvé. A byl díky nim zcela okouzlen,“ zakončil Möwald.

MOHLO VÁM UNIKNOUT: Slovenský Hannibal a bratr slavného muzikanta prý jedl ženy. Mohl jich zabít až třicet

Tagy: