Jak dětem vysvětlit zdražování? Ukažte jim to na příkladu zmrzliny, radí psycholog

Dítě se zmrzlinou

Psycholog radí, jak dětem vysvětlit zdražování

Děti bychom měli vést k šetrnosti, myslí si psycholog Václav Mertin. Zvlášť v období zdražování tak mohou lépe pochopit, proč už nezbydou peníze třeba na zmrzlinu, dodal v pořadu Nový den. Klíčem k úspěchu je komunikace.

„Děti vnímají zdražování tehdy, kdy to na ně nějakým způsobem dopadne. Třeba tak, že nebudou mít zmrzliny dvě, ale jednu nebo žádnou, to dítě vnímá,“ připustil ve vysílání CNN Prima NEWS psycholog Mertin.

Dítě ale nejvíce potřebuje péči. „Pokud má maminku, tatínka, tak je naprosto spokojené, že se může cachtat, když je ještě teplo. Zdražování není velký problém. Otázka ale je, a to se týká všech závažných otázek společnosti, jestli o tom s dítětem mluvit, nebo ne,“ pokračoval.

Záleží na věku

Jeho osobní názor ale je, že by se s dítětem komunikovat mělo. „Ne mu dávat hodinové přednášky, ale měli bychom to uvádět na konkrétních věcech, a to podle věku,“ poradil. Zvlášť menší děti si totiž finanční gramotnost neuvědomují. „Tříleté děti si myslí, že peníze si prostě jen bereme z bankomatu nebo peněženky a nějak se objeví,“ podotkl.

Upozornil, že v momentě, kdy se rodinám vede přijatelně, vede to k tomu, že si děti často hodnotu peněz nemusí uvědomovat ani v pozdějším věku. „Nemyslíme na to, jestli zavřeme kohoutek vody, a když necháme svítit, tak se vlastně nic neděje. Možná to začíná už od těchto drobností,“ podotkl.

Vést děti k šetrnosti je přitom podle mě rozumné. „Vím, že tím, že si dítě nedá zmrzlinu, problémy Česka nevyřešíme, ale je to základ. Nemáme úplně na všechno, což jsme neměli ani předtím,“ dodal v pořadu Nový den.

Tagy: