Rozcvička před loupeží, největší letadlo světa a nové mince pro fanoušky Hvězdných válek
Tým vývojářů společnosti Radia z amerického Colorada představil vizi obřího letadla budoucnosti. Stroj impozantních rozměrů s názvem WindRunner, též přezdívaný jako Sky-Tanic, by se měl stát největším letadlem všech dob. Do výšin by se podle plánů měl vznést do konce tohoto desetiletí, píše CNN.
Nákladní letadlo WindRunner se má pyšnit vskutku impozantními parametry. Nákladový prostor s objemem blížícím se deseti tisícům metrů krychlových, což odpovídá zhruba třem olympijským bazénům, by měl pojmout zhruba 12krát více nákladu než Boeing 747-400, jeden z největších letounů současnosti. Píše o tom americká CNN. O nového rekordmana by se mělo jednat také díky zamýšlené délce až 110 metrů a rozpětí křídel 80 metrů.
ČTĚTE TAKÉ: Verona, Tallinn nebo Astana. Letiště zavádí nové přímé linky, proti loňsku jich přibyde 15
A kde najde nový král nebes uplatnění? Se stále větším příklonem k větrné energetice ve Spojených státech se podle energetické firmy Radia pojí také větší potřeba efektivního převozu komponent obřích větrníků. Dostat například až 100 metrů dlouhé rotorové listy větrných turbín do odlehlých lokalit po silnici může být až nemožný úkol. I proto se nabízí přeprava vzduchem. S jedním z potenciálních technologických řešení přišel tým pod vedením raketového inženýra Marka Lundstruma ze start-up Radia. Tématu se věnuje také kanadský web CTV News.
S nákupem F-35 čekají čáslavské letiště změny. Nová letadla dělají místním vrásky
Nové zázemí, rekonstrukce vzletové a přistávací dráhy, klimatizované hangáry. To jsou změny, které čekají letiště Čáslav v souvislosti s nákupem amerických stíhaček F-35. Vše se musí stihnout do roku 2030. Tamní obyvatelé se ale obávají, že nové stroje budou hlučné a že by mohl přijít i zákaz výstavby rodinných domů.
Přepravní letoun WindRunner je koncipován do náročných podmínek, kdy minimální délka ranveje potřebná k vzletu a přistání může být pouhých 1 800 metrů. Místo asfaltu letadlo v klidu přistane i na štěrku, případně udusané hlíně. V rámci dekarbonizace celého letectví bude palivem WindRunneru ekologicky udržitelné letecké palivo.
Právě v přístupu k životnímu prostředí a v boji proti klimatické změně spatřuje šéfvývojář Lundstrum velký potenciál svého projektu. Letoun bude mít podle jeho slov velké využití. „Abychom se přiblížili k závazkům z klimatické konference v Paříži, bude potřeba rozmístit v následujících 25 letech kolem šesti až sedmi milionů rotorových listů větrných elektráren,“ říka Lundstrum. „Každý list musíme nějakým způsobem převézt tisíce kilometrů z továren do větrných parků,“ ilustruje výzvy, kterým má WindRunner čelit.
Při konstruování letounu mají vývojáři v úmyslu využít materiálů a technologii, se kterými se dosud pracovalo zejména při výrobě raketoplánů. Do vzduchu by se první WindRunner mohl vznést nejdříve v roce 2027. Přesné datum zatím vývojáři z Radia neurčili.
Dosavadní rekordman shořel ve válečné vřavě
Dosud největším letadlem světa byl legendární Antonov An-225, zvaný Mrija. Letoun byl zkonstruován v roce 1988 v tehdejším Sovětském svazu. Na délku měřil 84 metrů a rozpětí křídel měl 88,4 metru.
Původně byl určen k přepravě sovětských kosmoplánů Buran, ale od roku 2001 plnil roli nákladového letounu pro ukrajinskou společnost Antonov Airlines. Krátce po vypuknutí ruské agrese na Ukrajině v únoru 2022 stroj lehl popelem v bitvě o letiště Hostomel u Kyjeva.