Kauza obchvatu čtyřicetitisícového města se táhne přes 20 let. Poslední chybějící úsek dálnice D1 ale vytrvale blokují občanské a ekologické iniciativy. Lobbistické Sdružení pro rozvoj dopravní infrastruktury na Moravě nyní rozjelo petici proti obstrukcím.
Dopravní situace v Přerově, kudy dosud prochází hlavní tah na Ostravu, je dlouhodobě kritická. Paradoxně ji v poslední době ještě zhoršila dostavba dálnice D1 v úseku do Lipníku nad Bečvou. Při průjezdu městem řidiči čekají v zácpě mnohdy i 60 minut. Celá situace má samozřejmě dopad na množství vypuštěných zplodin nebo na vysokou nehodovost.
Proti změně územního rozhodnutí na dokončení D1 u Přerova je však podle serveru E15 momentálně podáno devět odvolání, která budou muset být všechna úředně projednána. Jen odvolání ekologického hnutí Děti Země má deset bodů. „Upozorňujeme v nich na chyby procesu EIA v roce 2000, který neposoudil varianty dálnice mimo Dluhonice, a na chyby závazného stanoviska EIA z roku 2016, které bylo vydáno bez účasti veřejnosti. Také žádáme o přezkum závazných stanovisek,“ řekl již dříve předseda Dětí Země Miroslav Patrik.
Ucho se utrhlo
Nebývá úplně častým jevem, aby se sepisovaly petice „proti“ jednání toho či onoho subjektu – petice se obvykle přimlouvají „pro“. Nekonečná dopravní kauza jménem „Dálniční obchvat Přerova, respektive dokončení dálnice D1“, je nicméně důkazem rčení o tom, že zoufalí lidé dělají zoufalé věci.
Na travnaté pásy na tramvajových kolejích nemohou sanitky. Trčí pak v ucpaných ulicích
Sanitky spěchající k případům nemohou vjíždět na travnaté pásy kolem tramvajových kolejí a urychlit si tak cestu. Odborníci si ale myslí, že pásy jsou v pořádku a mají smysl. Podle dopravního podniku je problém v tom, že řidiči na vozovce neumějí správně vytvořit záchranářskou uličku.
Trpělivost s neúnosnou dopravní situací v Přerově už došla Sdružení pro rozvoj dopravní infrastruktury na Moravě, které 1. října odstartovalo petici proti odpůrcům dostavby D1 v Přerově. Podle jejích autorů je cílem petice zmobilizovat občany Přerova, kteří už mají dost kamionů burácejících ve dne v noci pod okny jejich domů a kterým vadí neustálé průtahy s dokončením zbývajících 10 kilometrů dálnice D1 mezi Prahou a Ostravou (úsek Říkovice–Přerov).
Sdružení pro rozvoj dopravní infrastruktury na Moravě se dlouhodobě zabývá podporou a lobbingem strategických dopravních projektů v oblasti střední a východní Moravy. Obdobnou petici ostatně sdružení organizovalo na Zlínsku a Slovácku a sesbíralo 17 tisíc podpisů. Miroslav Patrik sdružení rovnou označuje jako „betonovou lobby.“ „Zatímco my chceme ochraňovat životní prostředí, toto sdružení založené bývalými politiky chce na Moravě budovat dálnice,“ říká Patrik.
Devět miliard v komíně?
Vznik petice vítá město Přerov, ale i důležitý hráč celé kauzy, kterým je Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD): „.Jsem rád, že se tentokrát na podporu naší stavby ozve i většinou mlčící většina, a to je zároveň důvod, proč jsem se zahájení podpisové akce rozhodl zúčastnit. Podpory veřejnosti si velmi vážíme,“ uvedl David Fiala, ředitel z brněnského závodu ŘSD ČR, na tiskové konferenci k zahájení podpisové akce.
Opravili jsme tisíce kilometrů silnic, tvrdí Babiš. Špatný stav ale vadí většině lidí
Silnice, dálnice, obchvaty. Prostě to zařídíme, opravíme, postavíme. Premiér Andrej Babiš (ANO) to sliboval už před krajskými volbami v roce 2016. I přesto, že má hnutí ANO nyní hejtmany v pěti krajích a ministerstvo dopravy spadá do gesce ANO už šest let, většina lidí považuje špatný stav silnic za jeden z nejpalčivějších problémů. Vyplývá to z exkluzivního průzkumu agentury Median pro CNN Prima NEWS. Babiš ale tvrdí, že díky ANO se opravily tisíce kilometrů silnic a rozestavěly se dálnice.
Jedním z hlavních důvodů vyhlášené mobilizace stavebních i občanských sil je skutečnost, že stavebníky a stát tlačí čas: 21. listopadu totiž skončí platnost stanoviska EIA (tedy posouzení o vlivu stavby na životní prostředí). Pokud stavba do této doby nezíská stavební povolení, reálně hrozí, že přijde až o devět miliard z Evropské unie a dokončení dálnice se protáhne až o čtyři roky.
„Pár jednotlivců stále znova a dokola zneužívá právní řád. Schovávají se za ušlechtilé zájmy ochrany živočichů a rostlin, ale vůbec nemyslí na zdraví a zájmy bezmála 130 tisíců lidí, kteří jsou nadměrnou dopravou v okrese Přerov postiženi. Kvůli pár lidem a jejich zájmům ničíme zdraví tisíců dětí v Přerově, které musí dýchat rozvířený prach z tranzitní dopravy. Je to bezohledné a i na to má upozornit tato petice, kterou jsem se rozhodl jako občan podpořit,“ říká Petr Vrána, radní Přerova.
Tuhý odpor
Kdo jsou oni lidé, o nichž hovoří radní? Předně je to již zmíněné ekologické sdružení Děti Země, respektive jeho předseda Miroslav Patrik. Autoři petice tvrdí, že Děti Země u nás blokovali už okolo 20 dopravních staveb, čímž způsobili odklad důležitých staveb v součtu až o 70 let a zbytné náklady okolo 16 miliard korun.
Názor předsedy Dětí Země Patrika na vznik petice je jednoznačný: „Každý má právo si sepisovat, jaké petice uzná za vhodné. Z našeho pohledu je důležité, komu bude tato petice doručena a jak na ni tento adresát bude následně reagovat. My ale petice proti názorům jiné skupiny lidí dělat nebudeme.“