Travní pásy na tramvajových kolejích vadí sanitkám
Sanitky spěchající k případům nemohou vjíždět na travnaté pásy kolem tramvajových kolejí a urychlit si tak cestu. Odborníci si ale myslí, že pásy jsou v pořádku a mají smysl. Podle dopravního podniku je problém v tom, že řidiči na vozovce neumějí správně vytvořit záchranářskou uličku.
V hlavním městě není výjimkou situace, kdy sanitka v ucpané ulici čeká, až jí auta uvolní cestu, aby mohla projet. Pokud je možné je objet po kolejích, vozidla záchranky toho využijí, na mnoha místech metropole jim to ale neumožňují zatravněné pásy. „V takovém případě na ně vozidlo vůbec nemůže vjet a využít je ke zrychlení jízdy,“ říká Jana Poštová, mluvčí Zdravotnické záchranné služby hlavního města Prahy.
Jenomže zatravněné pásy mají ve městě podle odborníků smysl. „Mohou snižovat prašnost v ulici a do jisté míry i hluk. I vizuálně se jedná o atraktivní prvek,“ vysvětluje Kristina Ullmannová, vedoucí Kanceláře veřejného prostoru Institutu plánování a rozvoje hlavního města Prahy (IPR).
Průjezd by využívaly nejen sanitky, ale i jiní řidiči
Dopravní podnik se ale obává, že když zatravněné pásy zruší, zprůjezdní je nejen pro záchranáře, ale i pro jiné automobily. „Zcela jistě by se našlo nemálo jedinců, kteří by je využívali. Postávali by ve vyhrazeném tramvajovém pruhu a blokovali by tím MHD,“ myslí si mluvčí Dopravního podniku hlavního města Prahy Daniel Šabík.
Podle IPR by se současné zatravněné plochy daly případně nahradit praktičtějším povrchem. „Třeba zatravňovacími dlaždicemi. Existují také štěrkové trávníky, které mohou být v nouzovém případě zpojízdněné,“ navrhla Ullmannová.
Jak vytvořit záchranářskou uličku?
Nemohou-li záchranáři objet kolonu po kolejích, jsou odkázaní na ohleduplnost dalších řidičů. „Pokud řidič uslyší sanitku, měl by zjistit, kde je a jestli brání jejímu průjezdu. V případě, že ano, je ideální rozblikat varovná světla a udělat záchranářskou uličku,“ uvádí Poštová.
Pravidlo pro vytvoření záchranářské uličky se v Česku změnilo před dvěma lety. Platí, že doleva uhýbají jen řidiči v levém jízdním pruhu. Ostatní musí záchranářům, hasičům a policii uhnout doprava.
Podle mluvčího pražského dopravního podniku není zrušení zatravněných pásů řešením. „Museli bychom vyasfaltovat všechny pásy v Praze,“ kroutí hlavou Šabík. Dopravní podnik naopak plánuje zatravňovat i další tramvajové pásy. Mimo jiné i proto, že oprava kolejí je v takovém případě mnohonásobně rychlejší.