reklama

Na travnaté pásy na tramvajových kolejích nemohou sanitky. Trčí pak v ucpaných ulicích

Sanitky spěchající k případům nemohou vjíždět na travnaté pásy kolem tramvajových kolejí a urychlit si tak cestu. Odborníci si ale myslí, že pásy jsou v pořádku a mají smysl. Podle dopravního podniku je problém v tom, že řidiči na vozovce neumějí správně vytvořit záchranářskou uličku.

reklama

V hlavním městě není výjimkou situace, kdy sanitka v ucpané ulici čeká, až jí auta uvolní cestu, aby mohla projet. Pokud je možné je objet po kolejích, vozidla záchranky toho využijí, na mnoha místech metropole jim to ale neumožňují zatravněné pásy. „V takovém případě na ně vozidlo vůbec nemůže vjet a využít je ke zrychlení jízdy,“ říká Jana Poštová, mluvčí Zdravotnické záchranné služby hlavního města Prahy.

Jenomže zatravněné pásy mají ve městě podle odborníků smysl. „Mohou snižovat prašnost v ulici a do jisté míry i hluk. I vizuálně se jedná o atraktivní prvek,“ vysvětluje Kristina Ullmannová, vedoucí Kanceláře veřejného prostoru Institutu plánování a rozvoje hlavního města Prahy  (IPR).

Průjezd by využívaly nejen sanitky, ale i jiní řidiči

Dopravní podnik se ale obává, že když zatravněné pásy zruší, zprůjezdní je nejen pro záchranáře, ale i pro jiné automobily. „Zcela jistě by se našlo nemálo jedinců, kteří by je využívali. Postávali by ve vyhrazeném tramvajovém pruhu a blokovali by tím MHD,“ myslí si mluvčí Dopravního podniku hlavního města Prahy Daniel Šabík.

Podle IPR by se současné zatravněné plochy daly případně nahradit praktičtějším povrchem. „Třeba zatravňovacími dlaždicemi. Existují také štěrkové trávníky, které mohou být v nouzovém případě zpojízdněné,“ navrhla Ullmannová.

Jak vytvořit záchranářskou uličku?

Nemohou-li záchranáři objet kolonu po kolejích, jsou odkázaní na ohleduplnost dalších řidičů. „Pokud řidič uslyší sanitku, měl by zjistit, kde je a jestli brání jejímu průjezdu. V případě, že ano, je ideální rozblikat varovná světla a udělat záchranářskou uličku,“ uvádí Poštová.

Pravidlo pro vytvoření záchranářské uličky se v Česku změnilo před dvěma lety. Platí, že doleva uhýbají jen řidiči v levém jízdním pruhu. Ostatní musí záchranářům, hasičům a policii uhnout doprava.

Podle mluvčího pražského dopravního podniku není zrušení zatravněných pásů řešením. „Museli bychom vyasfaltovat všechny pásy v Praze,“ kroutí hlavou Šabík. Dopravní podnik naopak plánuje zatravňovat i další tramvajové pásy. Mimo jiné i proto, že oprava kolejí je v takovém případě mnohonásobně rychlejší.

Tagy:

Hlavní zprávy

Německý viceadmirál odstoupil poté, co chválil Putina. Pomoci Ukrajině ale země neplánuje

Šéf německého námořnictva Kay-Achim Schönbach odstoupil kvůli svým kontroverzním výrokům na adresu Ukrajiny a Ruska, uvedla agentura Reuters. Mluvčí německého ministerstva obrany řekla, že viceadmirálova prohlášení, ať už jde o jejich obsah či formu, neodrážejí oficiální postoj Německa. Vztahy našeho západního souseda s Ukrajinou jsou však nadále napjaté. Německo se totiž staví velmi odmítavě k vojenské pomoci Ukrajině v souvislosti s hrozící ruskou invazí.

Dosáhnete na státní podporu kvůli energiím? Jurečka představil kalkulačku pro zájemce

Ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka (KDU-ČSL) představil plán na vyplácení podpory kvůli zdražení energií. Zájemci o příspěvek na bydlení si mohou díky nově spuštěné kalkulačce spočítat, zda na státní podporu dosáhnou. Podle šéfa resortu na něj mají nárok vlastníci bytu a trvalí nájemníci, kterým na úhradu přiměřeného bydlení v Praze nestačí 35 procent celkových příjmů. V jiných oblastech činí hranice pro příspěvek 30 procent příjmů.

Vědce děsí nová mutace omikronu. Měla by získat vlastní řecké písmeno, myslí si

Nová mutace omikronu vědce děsí. Subvarianta s označením BA.2, které se též přezdívá „skrytá verze omikronu“, je podle dostupných dat přenosnější. Odborníci se proto obávají, že by mohla vyvolat další vlny pandemie po celém světě, již nyní by v některých zemích mohla dominovat. Apelují tak na to, aby varianta získala vlastní písmeno z řecké abecedy.

reklama

Domácí zpravodajství

Lámali vězňům nohy a bili je do obličeje. Dozorcům z Valdic hrozí až 10 let za mřížemi

Vyšetřovatelé Generální inspekce bezpečnostních sborů (GIBS) stíhají osm dozorců z věznice Valdice na Jičínsku. Viní je z toho, že fyzicky napadali odsouzené nebo násilí přihlíželi. Dvěma dozorcům hrozí až desetileté tresty. GIBS zahájila trestní stíhání po vyhodnocení důkazů i znaleckých posudků loni v říjnu, informovala v sobotu mluvčí inspekce Ivana Nguyenová.

Další mrazivé záběry z nehody na D5: Utekli za svodidla, jejich auto smetl kamion

Na sociálních sítích se objevilo další video ze čtvrteční hromadné nehody na dálnici D5 u Žebráku na Berounsku. Kvůli špatnému počasí a nezodpovědnosti některých řidičů tam havarovalo 36 aut a šest lidí se zranilo. Provoz byl zastaven na 11 hodin. Poslední video názorně ukazuje, jak je důležité při havárii na dálnici ihned opustit vozidlo a dostat se od něj co nejdál.

reklama