Náklady Čechů dramaticky rostou. Více utrácíme za jídlo a mazlíčky, šetříme na dárcích

Otevírací doba obchodů na červencové svátky zůstává stejná. (Ilustrační foto)

Výdaje spojené s domácností se v Česku v letošním prvním čtvrtletí meziročně zvýšily o 38 procent. Nejvíce kvůli rostoucím cenám energií, stavebních prací a materiálů, nábytku nebo vybavení pro domácnost. Češi také o něco méně než loni spoří, vyplývá ze struktury výdajů klientů banky Creditas.

Data ze srovnání struktury výdajů uživatelů bankovnictví Creditas ukazují, že zdražování začíná mít výrazný vliv na spotřebitelské chování. V porovnání letošního a loňského prvního kvartálu nejvíce narostly výdaje spojené s domácností, a to o 38 procent, hlavně kvůli zdražování energií.

O 14 procent vzrostly výdaje za potraviny a domácí mazlíčky. Na dárcích naopak Češi šetřili, vydávali za ně asi o čtvrtinu méně než před rokem. Také se snížil objem peněžních prostředků, které si dávali stranou, a to o 16 procent.

„Češi dál nadprůměrně spoří, ale ve srovnání s loňským prvním kvartálem byl přírůstek úspor nižší. Roli v tom samozřejmě hraje snížení objemu peněz, které je možné v časech rostoucí inflace vůbec uspořit,“ uvedl pro CNN Prima NEWS hlavní ekonom banky Creditas Petr Dufek. Někteří lidé podle něho stále ještě váhají i kvůli důsledkům situace na Ukrajině s dlouhodobějšími investicemi a zaměřují se primárně na termínované, respektive spořicí vklady.

Méně dárků, zato dražších

Růst výdajů za potraviny byl vyšší než jejich zdražení. To lze podle Dufka vysvětlit také tím, že se lidé po pandemii postupně vracejí do hypermarketů. V prvním čtvrtletí loňského roku totiž byly nákupy ve velkých obchodních centrech omezeny lockdownem.

Výrazný pokles nastal u výdajů na dárky, a to o 27 procent. Počet nakupovaných dárků byl přitom nižší jen asi o pětinu. „Zjednodušeně můžeme říct, že Češi v prvním kvartálu kupovali méně dárků, ale o něco dražších než před rokem,“ upřesnil ředitel digitálního bankovnictví banky Creditas Zdeněk Grossmann.

Celkově data ukazují na to, že inflace výrazně mění spotřebitelské chování a pravděpodobně ještě dál měnit bude. Podíl nákladů spojených s bydlením letos a nejspíše i v příštím roce výrazně vzroste na úkor výdajů, které domácnosti v posledních letech směřovaly do oblasti volného času či úspor.

Tagy: