Internetové obchody jsou jednoznačnými vítězi koronavirové pandemie. Češi v nich letos zatím nechávají o třetinu více peněz než před rokem. Jenže obliba nakupování v e-shopech má i své stinné stránky. Zákazníci často neznají svá práva a obchodníci na to občas zahřeší.
„V jedné velké internetové nákupní galerii jsem koupil dárek pro přítelkyni – svetr z merino vlny. Když jsem ale zboží rozbalil, zjistil jsem, že svetr je pánský. Hned druhý den jsem ho tedy vrátil,“ obrátil se na redakci CNN Prima NEWS se svým příběhem pan Martin z Prahy. E-shop má v takovém případě povinnost vrátit peníze včetně nákladů na doručení. Ze zákona to musí být alespoň částka za nejlevnější dopravu, kterou obchodník nabízí.
„V tom byl právě problém. Obchod nechtěl vrátit vůbec nic. Přestože to dělalo jen 49 korun, šlo mi o princip a nenechal jsem se odbýt,“ pokračoval Martin. Svého nároku se nakonec domohl, ale ztuha. „Psal jsem jim maily, volal a nakonec mi to vrátili. Připadá mi, jako by spoléhali na to, že se lidi neozvou,“ uzavřel Martin.
Rekordní růst tržeb
Češi přitom na internetu díky koronavirové pandemii nakupují jako o život. Takový boom tuzemské e-shopy dosud nezažily. Jejich lednový obrat se podle údajů Českého statistického úřadu meziročně zvýšil o 34,5 procenta. A je dost dobře možné, že přízeň tuzemských zákazníků neztratí ani poté, co se protiepidemická opatření začnou rozvolňovat. Nakupování přes internet je pohodlné, vzhledem k objemu pořízeného zboží i časově méně náročné a jako spotřebitelé máme o něco lepší postavení, než když si něco pořizujeme v kamenném obchodě.
Zřejmě největší odlišnost je právo odstoupit od kupní smlouvy do 14 dnů, a to dokonce bez udání důvodu. Postup není nijak složitý. V první fázi ale musíte obchodníkovi své rozhodnutí sdělit, stačí poslat e-mail nebo vyplnit on-line formulář na webu příslušného e-shopu. Na fyzické vrácení zboží ale máte de facto téměř celý měsíc. Zákon totiž rozlišuje lhůty pro odstoupení od kupní smlouvy a pro odeslání koupené věci zpět. „Zákonné termíny jsou jednoduché – obchodníkovi oznamte, že odstupujete od smlouvy, do 14 dnů od převzetí zboží. Pak máte dalších 14 dnů na to, abyste odeslali zboží zpátky,“ radí spotřebitelský magazín dTest.
Peníze zpět do 14 dnů
Prodejce musí vrátit všechny peníze včetně nákladů na dopravu zboží k vám. „Nenechte se zarazit tím, že je povinen vrátit vám za dodání zboží pouze částku odpovídající nejlevnější variantě dodání zboží, kterou nabízí. Peníze vám bez vašeho souhlasu nemůže vrátit jiným způsobem, než jakým jste platili,“ uvádí dále dTest.
Pozor, stejná práva máte i v případě, že jste zboží objednali či rovnou nakoupili na internetu, ale pak jste si je šli vyzvednout k výdejovému okénku obchodníka. Nemusí se tedy jednat jen o e-shop, který třeba nemá svou kamennou provozovnu. Takový způsob nakupování je během pandemie velmi častý. Na druhé straně se ale musíte smířit s tím, že pokud se zboží rozhodnete vrátit hned po jeho vyzvednutí (třeba když jste si boty vyzkoušeli vedle výdejního místa), peníze vám prodejce není povinen vrátit okamžitě. Má na to rovněž 14 dní.
Krabice neskladujte
Lidé také často tápou v tom, zda je nutné zboží vracet v původním obalu. Nezřídka tak doma skladují krabice od bot nebo od elektroniky. Zákon však nic takového nevyžaduje. Obchodníkovi stačí předložit pouze účtenku, která váš nákup stvrzuje. Dokonce ani když jste ji ztratili, není to důvod k zoufání. Prodejce by měl být schopen platbu identifikovat ve svém systému, třeba na základě vašeho výpisu z bankovního účtu nebo pokud jste vám bylo zboží při nákupu načteno na vaši věrnostní kartu.
Na druhé straně je třeba pamatovat, že nelze vrátit veškeré zboží, které jste přes internet nakoupili. Zpravidla jde o tovar, který obchodník už nemůže bez problémů uvést znovu do prodeje. Mezi problematické zboží patří například spodní prádlo, zubní kartáčky, pasty nebo rtěnky, obrazové či zvukové nahrávky, počítačové programy a hry, noviny či časopisy. Vrátit lze naopak knihu, samozřejmě není-li poškozená.