Pekarová a Hřib nám zničili byznys v Číně, zlobí se viceprezident Letecké amatérské asociace

Český letecký průmysl v oblasti malých a sportovních letadel patří ke světové špičce. Díky ekonomické diplomacii se v minulosti podařila expanze na čínský trh, ta však podle viceprezidenta Letecké amatérské asociace České republiky Jana Fridricha skončila návštěvami státníků na Tchaj-wanu. Průmysl tak byl prý výrazně poškozen. Podle expertů však není čínský trh stabilní a česká expanze mohla skončit stejně rychle, jako začala, a to i bez zásahů politiků.

„Pro podnikání potřebují podniky stabilní a předvídatelné prostředí. Prostřednictvím ekonomické diplomacie za prezidenta Zemana stát vzbudil v podnikatelích dojem, že má smysl se v Číně angažovat. Bohužel výsledky této ekonomické diplomacie přes noc zničil Zdeněk Hřib (bývalý primátor hlavního města, a to tím, že zrušil partnerství Prahy a Pekingu) a Miloš Vystrčil (předseda Senátu) návštěvou Tchaj-wanu – Markéta Pekarová Adamová (předsedkyně Sněmovny) to nyní jen potvrdila,“ postěžoval si pro CNN Prima NEWS Fridrich.

ČTĚTE TAKÉ: Prezident Pavel odmítl cestu na Tchaj-wan. Nemá cenu dráždit hada bosou nohou, řekl

České firmy přitom podle něj slavily na čínském poli v oblasti malých letadel velké úspěchy. „Český stát do ekonomické diplomacie za Zemana nainvestoval několik milionů korun a dosáhli jsme fantastického úspěchu, kdy jsme jako jediní měli s Číňany smlouvu o vzájemném uznávání typových certifikátů ultralehkých letadel. Celkem čtyři firmy získaly certifikát a vyvezlo se tam asi čtyřicet letadel, ale tito politici nám to přes noc zlikvidovali. Smlouvu bychom teď potřebovali updatovat na novou 600kg EU legislativu, ale už to bohužel nejde,“ vysvětlil.

„Letecký průmysl to těžce poškodilo, a to včetně toho velkého. Letadlo Let L 410 NG bylo těsně před podepsáním typového certifikátu, dodnes ale nemají nic. Jak tedy chtějí politici zajistit práci pro české lidi? To by měl být základní zájem,“ pronesl viceprezident Letecké amatérské asociace.

Němci nám záviděli

Obnovit alespoň částečně obchod s Čínou se podle něj podařilo v posledních letech bývalému prezidentu Miloši Zemanovi. Než se do vyjednávání o certifikaci aktivně zapojil, nebylo to takřka možné. „Strávil jsem pět let tvrdé práce společně s velvyslanectvím a s Czechtrade, abychom to prosadili. Létali jsme tam s prezidentem či s ministry, protože to je v Číně potřeba, bez toho se tam nemáte šanci k ničemu dostat. První rok a půl jsme se s čínským leteckým úřadem bavili jen přes překladatele,“ popsal.

Češi ovládli svět v letectví. Už nejsme žádná montovna Evropy, chlubí se výrobci

Čeští letečtí výrobci ovládli nejprestižnější veletrh v oboru AERO Friedrichshafen v Německu, kde tvořili asi třetinu z vystavujících. Jsou navíc úplnou špičkou mezi malými a sportovními stroji. Tuzemská veřejnost přitom mnohdy ani netuší, jak dobré jméno v tomto oboru světě máme. Češi se například stali největšími dodavateli malých letadel do USA.

Následně se však do jednání zapojil právě Zeman. „Poté byla výstava v Čcheng-tu, kam přiletěl prezident Zeman, kde jsem měl možnost si s ním potřepat rukou a při té příležitosti mu říct, že je potřeba s Čínou dohodnout typové certifikáty pro letadla, o minutu později mu to kolega zopakoval pro motory. Zeman si zapamatoval ‚motory‘ a předal to čínskému ministerskému předsedovi. Za dva týdny jsme měli jednáni s těmi samými lidmi, ale najednou začali mluvit anglicky a postupně jsme se dostali k tomu, že jsme si procházeli jednotlivé předpisy a hledali dohodu,“ přiblížil zástupce českého leteckého průmyslu.

„Kdo trochu zná Čínu, tak to je naprosto nenormální. Za šest měsíců jsme to domluvili. Němci nám záviděli a ptali se, jak jsme toho dosáhli, protože oni takovou podporu státu neměli… a teď je to všechno pryč,“ doplnil Fridrich.

Na Čínu pozor, říká expert

Podle expertů je však čínský trh nevyzpytatelný a pro firmy by nemusela být situace růžová ani v případě, že by se jejich byznysu tamní prostředí znovu otevřelo. „Ačkoliv se možná na první pohled zdá, že jde o perspektivní trh, platí zde stejně jako v jiných odvětvích, že Číně jde ve velkém o transfer know how. Má obrovské vlastní kapacity na vývoj a výrobu leteckých sportovních zařízení (ultralightů), a když se o to snaží v sektoru dopravních letadel (COMAC a další), není důvod, aby v jiném dovážela zahraniční výrobky,“ uvedl letecký expert z Deloitte Jakub Habarta pro CNN Prima NEWS.

„Ačkoliv je z pohledu našeho leteckého průmyslu každé prodané letadlo skvělé, nedomnívám se, že jde o dlouhodobě perspektivní trh. Na to, zda kvůli němu nějak ohýbat nebo měnit naši zahraniční politiku, si musí každý udělat názor sám,“ doplnil.

Nelze se hrbit před diktátorskými režimy

Předseda Senátu Miloš Vystrčil (ODS) kritiku své cesty na Tchaj-wan z čínské strany komentoval ještě přímo během své návštěvy v roce 2020. „Mrzí mě to, protože naším cílem tady na Tchaj-wanu není se nějakým způsobem vymezovat vůči Čínské lidové republice, jeli jsme sem za tím účelem, abychom tady dělali byznys, posílili jsme naši akademickou sféru, abychom dali na vědomí, že jsme svobodnou zemí, které nemůže nikdo diktovat, kdo kam smí jezdit, a abychom sdíleli společné hodnoty s Tchaj-wanem, který je demokratickým státem,“ řekl tehdy pro CNN Prima NEWS.

Nemělo jít podle něj o žádný útok na Čínu. „Mrzí mě, že to Čínská lidová republika interpretuje jako porušení principu jedné Číny, protože jsem přesvědčen, že z hlediska toho, jak Česká republika interpretuje politiku jedné Číny, tak tím nic neporušujeme,“ doplnil. Konkrétní slova Jana Fridricha však nechtěl aktuálně komentovat bez potvrzení z čínské strany, že byla jeho návštěva důvodem k ukončení spolupráce.

Zmínění politici také upozorňují na důležité byznysové vztahy, které má Česko naopak právě s Tchaj-wanem. „Už teď mezi námi probíhá významná obchodní spolupráce, která bude i díky naší misi dále růst. V budoucnu má u nás Tchaj-wan například investovat 33 milionů dolarů do oblastí, které souvisejí s vývojem pokročilé technologie, jako jsou třeba čipy. Nad to všechno je naším úkolem budovat spojenectví s demokratickými partnery, nikoliv se hrbit před diktátorskými režimy, jak by si to možná někteří přáli,“ uvedla na Facebooku předsedkyně Sněmovny Markéta Pekarová Adamová (TOP 09), která ostrov navštívila před několika týdny.

Její cesta podle ní přinesla řadu úspěchů. „Naše delegace byla nejpočetnější za posledních pět let, letělo s námi přes sto českých podnikatelů, zástupci měst, obcí, ministerstev, univerzit. Uzavřelo se 11 memorand o spolupráci v byznysové i univerzitní rovině, měly by nám přinést nové investice, nová pracovní místa, nové příležitosti pro naše podnikatele,“ uvedla v nedávném rozhovoru pro CNN Prima NEWS.

Pavel cestu odmítl

Zdeněk Hřib (Piráti) zase ještě jako primátor zrušil partnerství Prahy s Pekingem, která byla uzavřená v minulosti také za účelem, aby se do pražské zoo dostala čínská panda. Hřib oproti tomu vyjednal na Tchaj-wanu luskouny. „Zjevný rozdíl v tom, kdo sliby plní a kdo je neplní. Tady je zjevné, že na tomto slibu se intenzivně pracuje a bude skutečně ze strany Tchaj-peje dodržen,“ uvedl tehdejší primátor. „Čína je nedůvěryhodný obchodní partner, stejně jako Rusko,“ sdělil Hřib pro CNN Prima NEWS k otázce leteckého průmyslu.

Zamířit na ostrov kvůli možné diplomatické roztržce již odmítl nový český prezident Petr Pavel. „Cesta prezidenta by jistě vyvolala větší negativní reakci. Nebylo by rozumné vystavovat riziku obchodní vztahy a ohrozit tak české firmy,“ řekl.

Tagy: