Sen řady cestovatelů je na dosah, a to doslova. Ačkoliv je Antarktida nejjižnějším a nejméně obydleným kontinentem planety, její popularita razantně stoupá a začíná patřit mezi jednu z „nejžhavějších“ turistických destinací. Ještě v 90. letech se na nejchladnější místo světa vypravilo ročně zhruba sedm tisíc lidí, letos jich bylo již 122 tisíc. Co za tím stojí? Zejména dostupnost. Cestovní kanceláře pořádají speciální plavby, kdy turistům nabízejí luxusní a nevšední zážitek – včetně procházky na ledové kře. Roli v rostoucím zájmu podle mnohých hraje i pandemie. Mnozí odborníci však zdvihají varovný prst a zmiňují dopady na životní prostředí.
Nedávná letní sezóna na Antarktidě, jasné odpoledne a výletní loď Seabourn Pursuit, která naráží do ledové kry v zátoce Hanusse. K žádné panice však nedochází, jedná se o plánovaný zážitek.
Zhruba 250 cestujících na palubě v tento moment vyšlo na balkóny svých kajut, vyklonili se přes bok a sledovali krásu jednoho ze snů řady cestovatelů: nejjižnější kontinent světa. Následně začali scházet k lávce a opouštět loď, aby se po ledu prošli.
ČTĚTE TAKÉ: Kam na podzimní dovolenou? Nejoblíbenější destinace Čechů překvapí, exotiku nechají spát
Mezi těmi, kteří se po ledové ploše procházeli, byli také manželé Greg a Susana McCurdyovi – policisté v důchodu z Las Vegas. Ačkoliv Susana na částečný úvazek pracuje jako cestovní agentka, tráví svou penzi manželé zejména tím, že navštěvují co nejvíce exotických míst.
Poté, co se manželé chopili skleniček se šampaňským, rozvinuli malý transparent s nápisem „7. kontinent, Antarktida 2024“ a zapózovali pro společnou fotografii. Touto cestou se připojili k malé, ale stále se rozšiřující skupině lidí, kteří vstoupili na všechny kontinenty planety.
Na péči o tři syny zůstala Soňa sama, nejstarší je postižený. Kvůli autu teď prosí o pomoc
Maminka Soňa se stará o tři syny: Matýska, Tomáška a Filípka. První jmenovaný je nejstarší a bohužel také tělesně postižený. Co přesně zapříčinilo to, že dnes 12letý chlapec nechodí, nemluví a musí být krmen, není úplně jasné. Pravděpodobně v těhotenství došlo k selhání placenty, kdy byl v děloze nějaký čas bez plodové vody, což po narození vedlo k resuscitaci. Na péči o syny nebyla Soňa sama, vše však změnil nedávný odchod otce od rodiny. Nejkomplikovanější je nyní cestování s dětmi, pro které maminka nemá vhodné auto. Z toho důvodu založila na platformě Donio sbírku.
Významnou změnu v chování cestovatelů zaznamenává i Susana. „Chtějí více autenticity, více položek na cestovatelském seznamu, zejména po covidu. Už prostě nečekají... A Antarktida je na seznamu řady lidí na prvním místě,“ svěřila se pro CNN.
Nárůst o více než 500 procent
Prudký nárůst cest do Antarktidy však začal dávno před cestovním boomem po covidu. Mezinárodní asociace antarktických cestovních kanceláří (IAATO) sleduje počet turistů, kteří se na „bílý kontinent“ vydávají, již od počátku 90. let.
Tehdy Antarktidu každoročně navštívilo přibližně sedm tisíc lidí, a to v rámci pouhé plavby – bez vystoupení na pevninu. V posledním zhruba půlstoletí však jejich počet „explodoval“. V případě samotných zážitkových plaveb počet turistů v uplynulé sezóně vzrostl na 43 tisíc – což představuje nárůst o více než 500 procent.
V zimě 2017 pak celkově navštívilo Antarktidu necelých 44 tisíc turistů. Letos již přes 122 tisíc návštěvníků. Co takovou masu lidí láká? Cestování na nejchladnější kontinent Země nebylo nikdy jednodušší – ani luxusnější.
O několik desetiletí zpět zajišťovaly cestování k Antarktidě jednotky lodí. Nejednalo se o luxusní zážitek, jak pro CNN podotkl například Robin West, viceprezident a generální manažer expedic společnosti Seabourn. Ten svou první cestu do této destinace podnikl v roce 2002.
Tehdy byla plavidla vybavena palandami a společnými koupelnami. „Každý večer jste si na tabuli napsali své jméno buď ke špagetám, nebo lasagním,“ vzpomínal.
MOHLI JSTE PŘEHLÉDNOUT: Tragédie, která dodnes děsí. Tsunami v Dolomitech bylo jako atomovka, zemřely tisíce lidí
Jen minimum lodí mělo okna, kterými bylo možné sledovat dění venku. Dnešní zkušenost turistů je však zcela jiná. Colleen McDanielová, šéfredaktorka časopisu Cruise Critic, vděčí cestovatelé společnostem Lindblad a National Geographic za to, že před deseti lety zpřístupnily cestování po Antarktidě většímu počtu návštěvníků.
„Šlo o skutečně průkopníky, kteří přinesli zážitky z Antarktidy tradičnějším cestovatelům. Ačkoliv první plavby byly méně luxusní než dnes,“ podotkla. Luxusní plavbu a zážitek zákazníkům nabízí například společnosti Ponant, Silversea, Seabourn a Scenic. „V nabídce mají neuvěřitelné apartmány na lodi, výjimečné stravování a dokonce i lázně,“ vyzdvihla.
Na druhé straně výletní společnosti zase zájemcům nabízí aktivity na míru. Například pro milovníky dobrodružství mají společnosti v nabídce běžecké lyžování či kempování přímo na Antarktidě.
Více možností, jak se dostat na kontinent, než kdy dříve
Do speciálně postavených luxusních expedičních lodí společnosti v posledních letech investovaly miliardy dolarů. Například lodě společnosti Seabourn nabízí lázně, devět restaurací, osm salonků a barů pro zhruba 250 cestujících na palubě. Každá ze 132 kajut má velké prosklené dveře a balkon, takže cestující mohou pohodlně pozorovat plující majestátní ledovce.
Nekončící peklo nad mraky: Experti radí, na co si dát pozor během dlouhých letů
Dlouhé cesty letadlem mohou být náročné. Problémy může způsobit například nepohodlné oblečení, nevhodný výběr sedadla či nedostatek jídla. Odborníci na cestování pro web HuffPost popsali, na co si dát pozor a co je vhodné si s sebou vzít do letadla.
Za příplatek si mohou cestující rezervovat místo i v jedné z palubních ponorek nebo prozkoumat antarktické vody na kajaku.
Zároveň se turistů nemusí obávat mrazivých teplot – každý zákazník dostává speciálně navrženou výbavu do chladného počasí, která je udrží v teple a suchu při putování mezi tučňáky a tuleni.
A cena? Nejčastěji se částky pohybují od v přepočtu zhruba 230 tisíc po více než půl milionu korun. Konečnou částku nejvíce ovlivňuje délka výletu, způsob dopravy, náplň dní a další.
V poslední době se větší oblibě těší „pouhé plavby“ – tedy návštěva Antarktidy bez nutnosti opustit loď. Tyto návštěvy často zahrnují větší lodě a jsou obvykle cenově dostupnější. O tom, jaké popularitě se tyto cesty těší, svědčí i výše zmíněný nárůst o více než 500 procent mezi lety 2017 a 2023.
Obavy o životní prostředí
Ačkoliv se Antarktida stává více dostupnou destinací pro „běžné“ turisty, odborníci zvedají varovný prst. Mnozí dokonce bijí na poplach, a to kvůli dopadům tohoto turismu na životní prostředí.
Studie z roku 2022 zveřejněná v časopise Nature například odhalila, že sníh na Antarktidě taje kvůli turistickým návštěvám kontinentu rychleji. Černé saze, které vycházejí z komínů výletních lodí, se usazují na ledu, čímž přitahují sluneční světlo, což způsobuje předčasné tání tun sněhu.
ČTĚTE TAKÉ: Smutný příběh stoleté legendy. Loučení ČSA úspěšného pilota bolí a štve, drsný konec nechápe
Ekologové také tvrdí, že rostoucí přítomnost lidí na Antarktidě způsobuje nárůst hladiny oxidu uhličitého v oblasti planety, která na to není zvyklá.
Provozovatelé výletních lodí tvrdí, že si jsou velmi dobře vědomi svého dopadu na životní prostředí. Cestující dostávají podrobné pokyny, aby po vylodění na Antarktidě nevynášeli žádné cizí potraviny ani jiné kontaminující látky. Jsou poučeni, že si nikdy nesmí lehnout do sněhu a musí dodržovat odstup od zvířat, aby se zabránilo nákaze volně žijících zvířat bakteriemi a viry přenášenými lidmi.
Země, které na Antarktidě provozují turistiku a výzkum, dokonce podepsaly takzvanou Antarktickou smlouvu. Ta říká, že v oblasti nesmí nikdo stavět trvalé stavby pro turistické využití. Jinak řečeno, ńa Antarktidě nejsou žádné hotely.
Obavy odborníků se snaží mírnit i IAATO, která začala sledovat spotřebu paliva výletních lodí v antarktické oblasti. Někteří provozovatelé nyní již používají elektrický pohon – pokud jim to plavidlo dovoluje – ve snaze snížit emise sazí a CO₂.
MOHLI JSTE PŘEHLÉDNOUT: Našich ČSA si vážil celý svět, smutní letuška. U končících aerolinek pracovala 43 let