Itálie a Německo hrozí, že zablokují plán Evropské unie zakázat od roku 2035 prodej automobilů se spalovacím motorem. V ohrožení tak jsou unijní cíle na ochranu ovzduší. Zrušení zákazu, na kterém už se dohodly členské státy unie, by tak zřejmě bylo politicky toxické, napsal web Automotive News Europe.
Členské státy požadují, aby Evropská komise (EK) předložila slíbený návrh na vynětí vozidel, která používají klimaticky neutrální syntetická paliva. Polsko a Maďarsko rovněž signalizovaly nesouhlas s plánem, který požaduje, aby výrobci automobilů dosáhli do roku 2035 cíle nulových emisí. Členské státy se na plánu předběžně dohodly už loni.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Vláda si otevřela dveře ke zvýšení daní. Programové prohlášení změnila i u energetiky
Německo úspěšně lobbovalo za změnu v pravidlech, na jejímž základě komise souhlasila, že předloží návrh na registraci vozidel, která budou po roce 2035 poháněna výhradně palivem s neutrálními emisemi CO2. Německý ministr dopravy Volker Wissing ve středu uvedl, že komise tento návrh nedodala, takže vláda v Berlíně nemůže dát souhlas s širším plánem při konečném hlasování ministrů vlád EU, které se má uskutečnit 7. března.
Expert: Zákaz spalovacích motorů? Střílíme se do nohy, konkurenceschopnost půjde dolů
Ukončení spalovacích motorů je velké pokrytectví, sdělil Jan Macek z Centra vozidel udržitelné mobility ČVUT. V pořadu K věci dodal, že se touto snahou střílíme do vlastní nohy a česká konkurenceschopnost půjde dolů.
Zrušení dohody uzavřené mezi zákonodárci a členskými státy v této pozdní fázi by proto zřejmě bylo politicky výbušné, protože hlasování plánované příští týden by za normálních okolností byla už jen formalita. Předběžné hlasování úředníků EU o této otázce, které se mělo konat ve čtvrtek, bylo odloženo na pátek.
„Potřebujeme e-paliva, protože neexistuje žádná alternativa, pokud chceme auta provozovat klimaticky neutrálním způsobem,“ řekl Wissing v rozhovoru na veřejnoprávní televizi ARD. „Kdo to myslí s klimaticky neutrální mobilitou vážně, musí mít všechny technologické možnosti otevřené a také je využívat,“ pokračoval. „Nechápu ten boj proti automobilu ani to, proč lidé chtějí některé technologie zakazovat,“ dodal.
Mezi lidmi by mohlo dojít k otřesům
Automobilový průmysl v Německu se na výkonu ekonomiky podílí asi z pěti procent a zaměstnává více než 800 000 lidí. Odvětví zahrnuje i mnoho specializovaných firem na výrobu dílů, které se formovaly více než 100 let, kdy zásobovaly součástkami do aut se spalovacími motory výrobce, jako je BMW, Mercedes-Benz a Volkswagen. V Itálii se automobilový průmysl podílí na ekonomice zhruba z 8,5 procenta. Zaměstnává přibližně čtvrt milionu pracovníků.
MOHLO BY VÁS TAKÉ ZAJÍMAT: Cena elektřiny spadla za půl roku o 80 procent. Odborníci radí, jak podepsat výhodnou smlouvu
Mluvčí Evropské komise uvedl, že přechod na vozidla s nulovými emisemi je naprosto nezbytný pro splnění unijního cíle snížit do konce desetiletí emise o 55 procent – na cestě k takzvané klimatické neutralitě do poloviny století. Silniční doprava je jedním z odvětví s největšími emisemi uhlíku v EU, produkuje asi pětinu všech emisí v bloku 27 členských zemí.
Italové navrhují kompromis. Část aut by mohla mít spalovací motor i po roce 2035
Italský ministr zahraničí Antonio Tajani přišel s návrhem změkčujícím nulovou toleranci spalovacích motorů po roce 2035. S ohledem na sociální a ekonomické problémy, které úplným přechodem na elektromobilitu italskému průmyslu vzniknou, žádá možnost dočasně zachovat i výrobu aut pálících benzin a naftu.
Výrobci automobilů už pokročili na cestě k plně elektrické budoucnosti díky bezprecedentním investicím do dodavatelského řetězce baterií a nových modelů. Zatímco prodej elektromobilů se zvyšuje, obavy z nejednotné doby nabíjení a relativně vysokých nákladů na elektromobil přetrvávají. Generální ředitel automobilové skupiny Stellantis Carlos Tavares varoval před hlubokými otřesy, pokud lidé nebudou mít přístup k cenově dostupným autům. Elektromobily jsou také méně složité na výrobu, což vede ke snižování počtu pracovních míst.
Výrobci aut už sice investovali miliardy do elektrifikace, jejich přístup se však liší. Německá automobilka BMW se kvůli očekávaným rozdílům v regulaci a rozšíření elektromobility drží plánu nabízet lidem po celém světě škálu více technologií, včetně automobilů se spalovacím motorem a s vodíkovými články.
Salvini: Nedává to smysl a ohrožuje lidi
Obavy z tlaku EU se objevily i jinde – komisař pro vnitřní trh Thierry Breton v listopadu vyzval výrobce, aby pokračovali ve výrobě aut se spalovacím motorem, která pomáhají vytvářet kvalitní pracovní místa a podporují vývoz.
Důsledky konce aut se spalovacími motory probrali ve vysílání CNN Prima NEWS europoslanci Mikuláš Peksa (Piráti) a Alexandr Vondra (ODS):
MOHLO BY VÁS TAKÉ ZAJÍMAT: Autokanibalismus v Rusku: Případů rozebírání vozů na ulici přibývá. Duma chystá neotřelé řešení
Německý ministr Wissing je členem svobodných demokratů (FDP), kteří podporují podnikání. Tato strana je zároveň nejmladším členem třístranné vládní koalice kancléře Olafa Scholze. Poslední Wissingovy komentáře vyvolaly určitou odezvu mezi dalšími členy vládnoucí aliance.
Italská pravicová vláda pod vedením Giorgie Meloniové dlouhodobě kritizuje plány na zákaz nových automobilů se spalovacími motory. Vicepremiér a ministr dopravy Matteo Salvini prohlásil, že takový plán nedává smysl a ohrožuje tisíce pracovních míst.
„Používání čistých paliv kompatibilních se spalovacími motory umožní pokračovat v přechodu na čistší technologie bez ekonomických dopadů na občany,“ uvádí se v úterním prohlášení ministerstva životního prostředí v Římě.