V železniční dopravě čeká na cestující řada nepříjemných změn. Kvůli dezolátnímu stavu mostu na pražské Výtoni bude na pražské hlavní nádraží z Berouna jezdit jen polovina vlaků, ostatní skončí na Smíchově. Komplikace se dotknou i trati na Kolínsku, kde lidé nově vedle spoje na Ústí nad Labem nestihnou přestup ani na vlak mířící do Prahy. Neochota kraje pak zkomplikuje dopravu v obcích kolem Benešova. České dráhy navíc zvýší cenu jízdného.
Od 10. prosince čeká na cestující přijíždějící z Berouna do Prahy nepříjemná změna. Na pražské hlavní nádraží totiž dorazí jen polovina vlaků, přičemž vypadnou vložené spoje přijíždějící z Řevnic, které budou končit už na smíchovském nádraží. „Důvodem změn na trati Praha–Beroun je stav mostu na Výtoni. Jak jsme počátkem roku avizovali, v době platnosti nového jízdního řádu bude smět být pojížděn pouze jedním vlakem a klesne i povolená rychlost, což výrazně sníží jeho kapacitu,“ uvedl pro web Idnes.cz mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Děsivá nehoda v Olomouci. V části Bělidla se srazil kamion s vlakem, následoval velký požár
To navíc povede k prodloužení dojezdových časů některých vlaků, a lidé proto na hlavním nádraží nebudou stíhat navazující spoje, které až doposud stíhali. Půjde například o rychlíky z Karlových Varů a Plzně, které do Prahy přijíždějí v 9:17. Od 10. prosince se ale jejich příjezd prodlouží o čtyři minuty, a lidé tudíž nestihnou přestupy ve směru Tábor a Tanvald. Další změnu na Berounské trati pak přinese oprava úseku mezi Karlštejnem a Berounem, kvůli které bude zaveden výlukový jízdní řád.
Další komplikace čeká na cestující, kteří využívají trať z Ledečka do Kolína. Nyní vlak přijíždí v 9:13, takže lidé nestíhají přestup na rychlík do Ústí nad Labem a přicházejí o pohodlné spojení do Poděbrad či Nymburka. V novém řádu ale vlak dorazí ještě o tři minuty později, takže lidem ujede i vlak mířící do Prahy na Masarykovo nádraží. „Tento drobný časový posun poloh vlaků na trati Kolín–Ledečko vychází ze změny technologie v ŽST Ledečko, vyvolané aplikováním změny dopravních předpisů Správy železnic,“ uvedl mluvčí Integrované dopravy Středočeského kraje Oldřich Buchetka s tím, že vlak musí nově více zpomalit při vjíždění do stanice. Problému se přitom dalo zabránit. Dopravce totiž na změnu pravidel upozornil organizátora středočeské dopravy. K tomu však nedošlo s dostatečným předstihem, aby mohl v návrhu jízdního řádu situaci ovlivnit.
Nepříjemné změny se ale nevyskytují jen kvůli výlukám nebo technickým nedostatkům. Dalším z důvodů je i neochota krajů domluvit se mezi sebou. Nově byly například v dopoledních hodinách zrušeny vlaky z Tábora do Benešova a zůstal jen spoj mezi Voticemi a Olbramovicemi, který je sice napojený na rychlíkovou dopravu do Benešova a Prahy, ale spojení s okolními obcemi chybí. Vlak z Votic dorazí do Olbramovic v 9:16. Vlak ze Sedlčan do Benešova ale odjíždí šest minut předtím a další spojení jede až po jedenácté hodině.
Jízdenky podraží
Kromě změn v jízdních řádech čeká na cestující také zdražení jízdného. Cena vzroste o téměř deset procent u všech jízdenek, které jsou založené na kilometrickém tarifu, což znamená například u flexi základních jízdenek, traťových jízdenek či traťových jízdenek region. Za současné ceny bude možné jízdenky nakupovat do půlnoci 9. prosince. Současně bude možné zakoupit jízdenky v předprodeji na dva měsíce dopředu.
České dráhy například uvádějí, že jízda dlouhá deset kilometrů nyní stojí podle tarifu 31 korun, od prosince vzroste cena na 34 korun. Při jízdě 45 kilometrů cestující od zdražení zaplatí 101 korun, o devět korun více než nyní. Pokud cestující pojede 100 kilometrů, zaplatí o 17 korun více, a to 205.