Je ke zdražování potravin důvod?
Ke zdražování potravin není žádný důvod a potravináři s obchodníky by měli zlevňovat. Tvrdí to poradce premiéra Štěpán Křeček. Podle jeho vyjádření pro CNN Prima NEWS se řetězce zalekly kontrol kvůli možné kartelové dohodě. I přesto by ale kontroly měly proběhnout, aby se podobným situacím předešlo v budoucnu. Zároveň se Křeček pozastavuje nad některými výroky obchodníků, kteří dříve zvyšování cen obhajovali.
Obchodní řetězce otáčejí a veřejně sdělují, že v příštím roce zlevní. Po schůzce s ministrem zemědělství Markem Výborným (KDU-ČSL) na začátku prosince ale obchodníci tvrdili, že musí jít s cenami nahoru o pět až deset procent. To se nyní mění a zákazníci v lednu uvidí levnější zboží na pultech.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Česko nemocným mužem Evropy? Nesmíme to bagatelizovat, míní Niedermayer a nabízí řešení
Podle hlavního ekonoma BHS Štěpána Křečka nebyl pro zdražování žádný důvod. Ceny zemědělských komodit jsou totiž na předválečné úrovni, zlevňují energie a potravinářům se snižují náklady. „Výroky obchodníků mi přišly velice podivné. Vypadalo to, jako by byly dohodnuté napříč trhem. Jsem rád, že se klíčoví aktéři chytli za nos a zařadili zpátečku,“ řekl pro CNN Prima NEWS Křeček.
Recept na levnější potraviny? Antimonopolní úřad chce limitovat nepřiměřeně vysoké přirážky
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) připraví do 15. ledna návrh změn zákona, které by mu umožnily lépe reagovat na některé situace na trhu, které mohou působit podezřele. Limitovat by chtěl například vysoké obchodní přirážky. Po jednání s ministrem zemědělství Markem Výborným (KDU-ČSL) to řekl předseda úřadu Petr Mlsna. Možné úpravy se týkají například povolování fúzí, doplnil.
Podle něj se objevují i obchodníci, kteří zlevní nad rámec nižší DPH. Ta se od příštího roku snižuje o tři procentní body na 12 procent. „Byl to takový pokus obchodníků zneužít toho, že v České republice není dobrá konkurence. Trhy v některých oblastech nefungují a vždy to vytváří prostor pro zneužití situace. Snaha zde evidentně byla. Pod tlakem a hrozbou kontrol přece jenom obchodníci nebudou riskovat a nebudou se pouštět do podobných kroků,“ řekl dále ekonom.
Sám se zaráží nad argumentací, proč musí obchodníci zdražovat. Prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáš Prouza například uvedl, že je to i z důvodu vyššího mýtného. „Řeči o nutnosti zdražování jsou neospravedlnitelné. Že je to kvůli cenám mýtného? To je naprosto nevídané a tato argumentace mě uráží. V koncové ceně potravin se cena mýtného promítne ve druhém až třetím místě za desetinnou čárkou,“ dodal Křeček.
Cena piva vystřelí do výšin, varuje ekonom. Snížení DPH u potravin je podružné, říká Večeřová
Pivo je jediná potravina, jejíž cena vystřelí od nového roku nahoru, uvedl ve vysílání CNN Prima NEWS ekonom Tomáš Maier. „V případě dalších položek se jedná jen o bouři ve sklenici vody,“ dodal. Prezidentka Potravinářské komory ČR Dana Večeřová označila snížení DPH u potravin o tři procentní body za „marginalitu“, která se nijak neprojeví. O „diskriminačním DPH“ v případě tvrdého alkoholu se zmínil mimo jiné i výkonný ředitel Unie výrobců a dovozců lihovin ČR Vladimír Darebník.
Kdo nezlevní, má nafouknuté marže, tvrdí ekonom
S ním souhlasí i poradce České bankovní asociace Miroslav Zámečník. „Každý, kdo dělá v byznysu, řekne, že nechodit proti státu je velmi dobrá zásada. Jestli zařadí zpátečku, tak je to jedině dobře. To ale neznamená, že by neměli být řádně vyšetřeni,“ řekl pro CNN Prima NEWS ekonom.
Zámečník rovněž namítá, že podobné citlivé věci zasahující do života občanů a jejich peněženek by měly být jasné a vyšetřené. „Podíval bych se na notoricky oblíbené položky i přes ministerstvo financí. Ať využijí všechny nástroje, které mají,“ řekl Zámečník v narážce například na ministerské kontroly monitorující marže čerpacích stanic v minulém roce.
Zlevnění plánují například řetězce Lidl, Penny nebo Kaufland. Zástupci Lidlu oznámili, že chtějí zlevnit potraviny nad rámec snížené DPH. Podle hlavního ekonoma Trinity Bank Lukáše Kovandy si to obchodníci mohou dovolit a je s podivem, že k většímu zlevňování ještě nepřistoupili. „Obchodníci, a řetězce zejména, totiž evidentně mají právě vytvořený polštář z minulých měsíců, ba let, hlavně z loňska, který mohou v případě potřeby vyfukovat, i když přitom stále zůstávají komfortně v pásmu zisku,“ uvedl Kovanda.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Předseda antimonopolního úřadu Petr Mlsna přiblížil, jak může obchodníky kontrolovat. Více se dozvíte zde:
Pokud podle něj řetězec nebude schopen zlevnit nad rámec nižší DPH, potvrdí tím důvod drahých potravin – tedy nafouknuté marže. „Setrvalému mnohaměsíčnímu tlaku veřejnosti a médií nyní některé z řetězců, zdá se, už dále nejsou s to vzdorovat. Anebo z marketingového důvodu vlastně ani nechtějí,“ dodal.