K VĚCI, Daniel Köppl a Aleš Háma - 24.5. v 12:30
S informační kampaní na podporu očkování proti koronaviru nemělo smysl spěchat, jelikož v České republice stejně nebyl dostatek vakcín. Myslí si to nynější koordinátor kampaně a marketingový expert Daniel Köppl. Herec Aleš Háma s kampaní rád dobrovolně pomůže, sám se nechá očkovat v úterý, sdělil v pořadu K věci na CNN Prima NEWS.
Odborná veřejnost i zástupci opozice opakovaně kritizovali vládu za to, že neodstartovala informační kampaň k očkování dříve. Argumentovali mimo jiné tím, že dezinformátoři a odpůrci vakcín mezitím stihli odradit řadu lidí od očkování. Podle Köppla ale nemělo smysl kampaň spouštět tak brzo.
„Lidé by čekali na vakcíny. Kdybychom to komunikovali příliš brzo, utrácely by se peníze za něco, co by k ničemu nevedlo. V momentě, kdy se podařilo zajistit dost vakcín, dává smysl kampaň pustit,“ vysvětlil koordinátor kampaně v pořadu K věci. Stát podle něj nezaspal, kampaň mělo ministerstvo připravenou od začátku března a pak se jen čekalo na správnou chvíli. Dodal, že v zemích, kde kampaň odstartovala dřív, se nemusela nutně setkat se stoprocentním úspěchem.
Co určitě nedělat před očkováním proti covidu? Přinášíme rady odborníků
Očkování proti covidu je po celém světě v plném proudu. Velké obavy však v lidech vzbuzují vedlejší účinky, které mohou po podání očkovací látky nastat. Slovenské ministerstvo proto přišlo s několika tipy, jak maximalizovat efekt očkování a riziko nežádoucích účinků naopak snížit na minimum.
„Izrael měl velmi hezkou kampaň, ale ne úplně efektivní. Zasekli se na bodu okolo 55% proočkovanosti populace a nešlo jim to zvýšit. V Německu byla velká kampaň i připravenost, krátce poté ale přišly i stížnosti na to, že propagují něco, co nemají,“ rozvedl Köppl na CNN Prima NEWS. Proto bylo podle něj důležité počkat, až se lidé opravdu dostanou k očkování.
Současná kampaň stojí 50 milionů korun, ale včetně DPH, na nákup prostoru v médiích tedy vychází o něco menší částka. Druhá část rozpočtu je vyhrazená na nákup kreativního konceptu z Úřadu vlády ČR, což dělá podle Köppla něco okolo čtyř milionů korun. Stále ale jde o relativně malou částku. „Každý z reklamní branže vám odpoví, že to nestačí,“ dodal marketingový expert. Byl by rád, kdyby kampaň pokračovala do podzimu, kdy se nejspíše začnou očkovat i děti.
Chtěl jsem Pfizer, říká Háma k očkování
Herec Aleš Háma se pro očkování rozhodl z pragmatického důvodu – chce zase normálně pracovat. „Za letošní jaro jsem podstoupil 42 testů. A prostě mě to nebaví. I to zjednodušení života je další hint, proč se do toho pustit,“ vysvětlil herec na CNN Prima NEWS s tím, že s kampaní rád dobrovolně pomůže. Spousta kolegů byla podle něj odstavena od práce a není žádného odvětví, kterého by se pandemie nedotkla.
Herec a komik Aleš Háma Zdroj: CNN Prima NEWS
Přiznal také, že mu záleží, čím se nechá očkovat. „Chtěl jsem Pfizer, vybral jsem si Kongresové centrum v Praze,“ řekl v pořadu K věci.
Podle Hámy se nejčastější argumenty proti očkování z jeho okolí točí okolo rychlosti vývoje vakcín a jejich nevyzkoušenosti, případně vzácných případů krevních sraženin po očkování preparátem od AstraZenecy. „To jsou argumenty, které slyším nejčastěji, ale pro mě jsou liché,“ řekl Háma v pořadu K věci. Proti vakcinaci podle něj brojí i čím mladší ročníky. „Možná si neuvědomují, že tady nejde o vyjádření politického názoru, ale o zdraví nás všech. Je to jediná cesta, jak se bránit a vrátit do normálního života,“ doplnil herec.
Kampaň se přizpůsobí mladým, zaměří se na výhody očkování
Kampaň se nyní podle Köppla promění – pomalu začne cílit na mladší věkovou skupinu. „Potřebuje jiné argumenty, než jaké potřebovala předchozí skupina. Tam jsme apelovali na solidaritu, že starší jsou ohroženější na zdraví. U mladší skupiny více hovoříme o benefitech, které jim očkování přinese, jak jim to zjednoduší život. Nemusí chodit například na testování,“ rozvedl svou vizi Köppl. „Budeme hrát trochu i na druhou rovinu, tedy aby se rodiče přimlouvali u svých dětí, aby se nechaly očkovat,“ řekl v CNN Prima NEWS.
Co se týče dalších tváří, mluvil například o zpěvácích Petru Jandovi nebo Victorii Velvet. Celkem má jít o desítky dalších lidí, kteří se dobrovolně zapojí do kampaně. Slíbil i mladší tváře. Spolupráci mezi Strakovou akademií a influencery Annou Šulcovou a Jakubem Gulabem označil za nešťastnou, byť ne nutně jejich vinou.
„Spíš se v té době vylila zloba, že nebyly vakcíny. Zapojit influencery je vždycky hezké, otázka je efekt. Vždy se musíte ptát, jestli opravdu přinesou to, co opravdu očekáváte,“ okomentoval krátkodobou spolupráci z konce ledna.