360° Pavlíny Wolfové 30. 3. 2021
Zavírání škol byla chyba, shodli se v pořadu CNN Prima NEWS 360° Pavlíny Wolfové pedagog a matematik Karel Janeček a klinický psycholog a psychoterapeut Radek Ptáček. Následky budou fatální, a to nejen v otázce vzdělání, ale i na psychice. Zatím se spíše zaměřujeme na bezprostředně zasažené, jako když spadne atomová bomba, což ale nestačí, prohlásil Ptáček.
„Zavření škol bylo největším hříchem, kterého se vláda dopustila. Zavřené školy jsou zavřené dětství,“ podotkl psycholog Ptáček a dodal, že nejčastějším místem přenosu koronaviru jsou velké podniky. Naopak školy jsou podle něj místem, kde se nákaza tolik nešíří.
Pandemie drtí psychiku. Počet lidí s depresemi se ztrojnásobil, myslí i na sebevraždy
Nárůst duševních onemocnění, frustrace a vyčerpání. Tak by se dala stručně popsat současná psychická kondice české společnosti v souvislosti s onemocněním COVID-19 a vládními opatřeními. Lidé přicházejí o práci nebo se jí nemohou věnovat kvůli péči o děti, které nechodí do škol a školek. Všudypřítomné jsou i obavy z nákazy či smrti a nejistota, co bude dál. Jak to zvládnout se zdravým rozumem? Zeptali jsme se odborníka na veřejné duševní zdraví.
„Zavírání škol nemá vliv na šíření viru. Děti mají menší virovou nálož. Malé děti mají polovinu nákazy,“ potvrdil matematik Janeček s tím, že opatření ubírají mnohem více života, než samotný virus. Ztráty, které děti mají, je tak podle něj těžké vyčíslit.
V nevýhodě jsou převážně děti ze sociálně slabých rodin. „Představme si rodiny, které mají podprůměrný příjem a žijí v paneláku se dvěma dětmi. To dítě má jeden počítač, nebo taky žádný. Co mají dělat? To je úplná katastrofa,“ kritizoval Janeček dlouhé období distanční výuky.
„Přesně, jak řekl pan Janeček, musíme zkalkulovat roky, které vezmeme nejvíce zranitelným – dětem a sociálně slabším skupinám,“ apeloval Ptáček. Následky totiž můžou být nedozírné.
„Jedenáct tisíc dětí přichází o své dětství a o možnost normálního rozvoje. Přichází o vzpomínky z normálního dětství a přichází i o svou budoucnost. Což tady vůbec nikdo neřeší. V současné době jsme v situaci, jako když spadne atomová bomba a my se budeme soustředit jen na lidi, kteří jsou bezprostředně zasaženi, a vůbec nás nebude zajímat, co se bude dít za pár let,“ upozornil Ptáček s odkazem na zjištění České školní inspekce.
Zpět ve škole? Bude to boj
Ani po návratu tak nebudou mít žáci vyhráno. „Děti se odnaučily učit, dodržovat disciplínu. Ztratily pracovní návyky a učitelé při jejich návratu do škol budou bojovat s tím, aby je dostali do nějakého tempa,“ doplnil psycholog Ptáček.
Podle plánu ministerstva školství se v první fázi po návratu žáků do škol budou střídat třídy prvního stupně v prezenční a distanční výuce. Speciální školy a malotřídky do 75 žáků budou mít prezenční výuku.
Na středních a vyšších odborných školách se obnoví praktická výuka, na vysokých školách praktická výuka závěrečných ročníků. Pro závěrečné ročníky základních a středních škol budou dobrovolné skupinové konzultace, v základních uměleckých školách individuální výuka.
Zavírání škol byla chyba, míní psychoterapeut Radek Ptáček. Zdroj: CNN Prima NEWS