Dočká se Česko v následujících čtyřech letech konečně důchodové reformy? A co by mělo představovat její základní kameny? Jak vysoký důchod by senioři měli mít? Na tyto základní otázky jsme se zeptali většiny stran, které v nadcházejících volbách usilují o vaši přízeň.
Důchodová reforma patří mezi klíčové úkoly, s nimiž se bude muset dříve nebo později budoucí vláda poprat. Ta současná ve složení ANO a ČSSD reformu pod vedením ministryně Jany Maláčové sice připravila, ale neschválila. Navíc nenašla tolik potřebnou shodu s opozicí, která dokonce varuje před tím, že se o žádnou komplexní reformu ve skutečnosti nejedná.
Návrh Maláčové obsahuje garanci minimálního důchodu pro všechny, zásluhovou část podle odpracovaných let a odvedených peněz plus výchovné a spořicí pilíř.
ANO
Chceme, aby zůstal prvek zásluhovosti, ale také aby nebyly diskriminovány osoby, které se staraly o své blízké a poté jsou penalizovány tím, že mají malé důchody. I dál chceme dávat seniorům peníze nad rámec zákonné valorizace. V roce 2025 bude průměrný důchod 20 tisíc korun.
Důchody chceme zvedat všem seniorům. Všichni si zaslouží důstojné stáří. Zvedat ho pouze těm s nejmenšími důchody by popřelo prvek zásluhovosti.
ČSSD
Chceme, aby platilo, že kdo celý život pracuje, bude mít spravedlivý důchod. Proto prosadíme naši spravedlivou důchodovou reformu a do roku 2025 zajistíme průměrný důchod ve výši 20 tisíc korun. Zjednodušíme však architekturu současného důchodového systému na základní důchod a zásluhovou složku a systém učiníme spravedlivější.
ČSSD dokonce vidí prostor pro větší navyšování penzí. Chceme pomoci 120 tisícům seniorů a seniorek, kteří mají nyní důchod nižší než 10 tisíc korun, zejména proto, že byli dlouhodobě nemocní nebo o někoho dlouhodobě pečovali. Těmto starobním důchodcům s 25 lety pojištění bude vyplácena pevná solidární částka ve výši 28 procent průměrné mzdy, tzn. v současné době 10 tisíc korun.
Spolu
Současná vláda především žádnou skutečnou důchodovou reformu nepřipravila, i když už ji slibuje osm let. Je to její největší dluh občanům.
- Předložíme vlastní důchodovou reformu, jejímž základem bude zaručený důchod navázaný na průměrnou mzdu.
- Důchodový účet oddělíme od státního rozpočtu.
- V penzijním systému odstraníme nespravedlnosti, například tím, že se do důchodu budou promítat jak odvody, tak počet dětí.
- Umožníme dobrovolný společný vyměřovací základ manželů i platbu procenta z odvodů na penzi přímo vlastním (pra)rodičům.
- Bonus za vychované děti dostanou už dnešní důchodkyně a zvýšíme nedůstojné vdovské důchody.
- Zefektivnit musíme i soukromé penzijní spoření, rozšíříme jej o možnosti, které se v zahraničí osvědčily, jako je například účet dlouhodobých investic.
- Chceme dát lidem větší volnost v rozhodování, kdy odejdou do důchodu, ale odměníme ty, kteří chtějí pracovat dál.
Přidávání peněz nad rámec zákonem stanovené valorizace může mít jen dva důvody, buď je systém výpočtu valorizace nastaven špatně, nebo vláda uplácí před volbami voliče. Ani jeden z těchto důvodů není obhajitelný, proto po provedení důchodové reformy nevidíme důvod k takovému přidávání, které je nedůstojné i pro ty, kteří důchod pobírají.
Součástí reformy ale musí být odstranění nespravedlností, které nyní v důchodovém systému jsou. Nicméně zásluhovost je klíčový parametr a nechceme jej oslabovat, naopak. Pokud někdo platil více během své pracovní kariéry, měl by mít i vyšší důchod.
Piráti a STAN
S většinou návrhu ministryně Jany Maláčové souhlasíme, pro finální podobu návrhu je však nutné najít většinovou shodu v rámci širokého politického spektra, aby byla změna dlouhodobá.
Stávající návrh neřeší hlavní smysl důchodové reformy – tedy dlouhodobou finanční udržitelnost – tu naopak zhoršuje. Na finálním návrhu tak plánujeme spolupracovat stejně jako na našem programu i s předsedy minulých důchodových komisí.
Naším cílem je zajistit důstojné důchody všem seniorům. V rámci naší důchodové reformy chceme zavést důstojnou minimální výši důchodu, která by zvedla výši i nejnižších důchodů.
Problém je také současné přidávání peněz nad rámec zákonné valorizace. Smyslem pravidelné zákonné valorizace je, že má být automatická a reflektovat ekonomický vývoj země. Naším cílem tak je, aby se finálně upravil valorizační mechanismus tak, aby každoroční zákonná valorizace byla dostatečně vysoká a zvyšovala důstojně důchody i bez nutnosti politického zásahu v rámci volebních kampaní. Může se tak stát například zvýšením základní složky, která pomáhá všem seniorům stejně – poměrově tak především nízko- a středně příjmovým.
I přes velké ekonomické problémy země garantujeme seniorům, že vždy na zákonnou valorizaci prostředky najdeme.
KSČM
Návrh MPSV byl projednán ve vládní komisi pro spravedlivé důchody a logiku rozdělení systému státních penzí na nultý solidární pilíř (důchod pro všechny), první pilíř (ekvivalentní platby podle odpracovaných let a odvedených peněz) a spořící pilíř (soukromé úspory zhodnocované ve fondech) jsme podpořili. Ale konkrétní nastavení takového systému bez projednaného financování těžko označit za komplexní reformu.
Polovina důchodců má dnes menší důchod než 15 tisíc korun, je třeba řešit hlavně tyto důchody solidaritou v systému. To jde buď zvýšením základní výměry, anebo v budoucnu nastavením výplaty z nultého pilíře na více než oněch 28 procent z mzdového průměru. Na to jsou ale zapotřebí peníze, stejně jako je nutné perspektivně řešit demografický problém (zvýšení počtu penzistů na 3 miliony). Součástí problému jsou i odvody OSVČ, popř. zdanění vysokých důchodů a vysokých přivýdělků. Navýšení zdrojů pro systém se ale bez revize daní neobejde.
Pokračovali bychom v rychlejším růstu mezd nad rámec zákonné valorizace. Důchody se po dlouhé době propadly pod pod hranici 40 procent průměrné mzdy a začaly zaostávat v poměru ke mzdám, místo toho aby se přibližovaly (k 50 procentům). Tento krok byl nezbytný.
Jsme také pro zrušení nesolidárních stropů pro odvody do důchodového pojištění a zvýšení minimálních důchodů nízkopříjmových zaměstnanců tak, aby nebyl porušen systém zásluhovosti nivelizací s těmi, kteří optimalizovali zisky, nebo pracovali v šedé ekonomice, na zkrácené úvazky apod. Vyrovnání takovýchto rozdílů rovným minimálním důchodem by bylo nespravedlivé, demotivační, na úkor přerozdělování z jednoho „koláče“ a snížilo by do budoucna výběr pojistného.
Důchody je třeba valorizovat dvojrychlostně. Rychleji starodůchodcům, kterým se v čase více rozevírají příjmové nůžky k průměrnému důchodu. Na druhé straně je potřebné rozlišovat mezi nízkými důchody těch, kteří ještě pobírají další dělený důchod ze zahraničí, nebo žijí z renty a úspor, neboť si na úkor odvodů vytvářeli své rezervy. Proto je důležité, aby byl stále i u důchodů funkční systém hmotné nouze, který dokáže některé spekulace odhalit.
Přísaha
- Říkáme NE zvyšování věku odchodu do důchodu.
- Nízké důchody žen se musí dorovnat.
- Pečující osoby nesmí systém trestat za dlouhodobou péči o své blízké.
Naším cílem je v první řadě ucpat díry ve státním rozpočtu. Podle Nejvyššího kontrolního úřadu je to ročně až 20 miliard korun. Pokud toto dokážeme, budeme řešit, jak nastavit spravedlivý systém.
SPD
S návrhem předloženým ministryní Maláčovou nesouhlasíme. Nejde ani o reformu, ale o několik parametrických změn.
- Podporujeme myšlenku tzv. minimálního důchodu pro všechny občany, kteří splní zákonné podmínky pro nárok na vznik starobního důchodu, a pro invalidní důchodce ve III. stupni invalidity, a to ve výši 15 000 korun.
- Odmítáme zvyšování sociálního pojištění živnostníků a zaměstnavatelů v tzv. náročných profesích.
- Odmítáme zavedení spořicího pilíře do průběžného důchodového pojištění.
- Podporujeme finanční příspěvek k důchodu za každé vychované dítě. Řešením je ale především podpora porodnosti a pracujících rodin s dětmi, protože to je jediná cesta k zachování a rozšíření rozpočtových zdrojů na financování důstojných důchodů v budoucnosti.
Pokračovali bychom ve zvyšování důchodů nad rámec zákonné valorizace ale vyšším tempem u občanů, jejichž důchod je nižší než 15 000 korun.